Moralni razvoj deteta

Универзитет у Приштини – Косовска Митровица
Учитељски факултет Призрен - Лепосавић
Семинарски рад
Предмет: Oпшта психологија
Тема: Морални развој детета
Професор:
Студент:
Проф. др Емилија Марковић
Анђела Трајковић В-
17/23

Лепосавић, 2024.
2


УВОД
Данас, када говоримо о моралу или образовању – често наилазимо на
различита тумачења (било стручна или лаичка – у свакодневном животу)
шта је морал, шта је морално понашање, шта је образовање, како
појединци и како друштво у целини треба да функционише. Често се
сусрећемо са изједначавањем морала, односно моралног понашања и
религиозности, морала и традиције, као и многих других различитих
погледа на морал. Такође, у свакодневном животу се често чују критике на
рачун савременог друштва и понашања појединаца (посебно младих) које
не воде рачуна о томе да се морал различито тумачи и доживљава у
различитим историјским периодима, као и да се морал васпитава, те да
образовање зависи од истог друштва у коме се појединац налази, од
циљева, метода и средстава васпитања, од узора које појединци у друштву
виде и евентуално усвајају, као и од активности самих појединаца.
Да бисмо могли да говоримо о моралном васпитању, морамо прво
рећи шта је то васпитање. Образовање је сложен, сложен и дуготрајан
процес изградње и формирања личности. Она је намерна, односно има за
циљ постизање неког циља и идеала. Образовање подразумева укупност
утицаја које друштво у целини, друштвене групе, институције, појединци –
разним средствима, начинима и методама врше на различите садржаје, а
све је то усмерено ка остварењу циља образовања. Ово је страна
образовања која се тиче утицаја на појединца. Друга страна се састоји у
стварању максималних и реалних могућности да се сваки појединац
5


Под моралом се подразумева скуп општеобавезујућих норми и образаца
понашања који се односе на поступке који се могу сматрати добрим или
лошим. Специфичност морала и моралног васпитања је у томе што је
историјски условљен од. историјског периода), те да је повремено потребно
разликовати друштвени морал (друштвена морална свест) и
индивидуални морал (индивидуална морална свест). Друштвени морал
(циљеви друштва, норме и пожељни обрасци понашања) је основа
моралног васпитања. Такође, специфичност морала и моралног развоја и
васпитања је у томе што зависи и од психолошких процеса који се одвијају
у појединцу. Зато треба поменути неке од истраживача који су се бавили
овом проблематиком (Јевтић, 2012).
1.1. Морално васпитање
Морално васпитање се састоји од јединства његове објективне и
субјективне стране. Објективна страна изражава моралне захтеве друштва,
а субјективна страна изражава однос личности према друштву, према
људима, овладавање друштвеним нормама и захтевима, као и њихово
остваривање. Процес моралног развоја и васпитања остварује се стицањем
одређених знања на основу којих се формира систем моралних вредности,
развијају морална осећања и ствара морално искуство. Овај процес развоја
је индивидуалан, јер се одвија унутар појединаца.
Само познавање моралних норми неће аутоматски довести до
моралног, односно адекватног понашања – неопходно је да појединац
стекне морално искуство, а то искуство стиче се прво кроз породицу, затим
уже и шире друштвено окружење. Основни циљ моралног васпитања је
7
Više u Pedagogija
Adolescencija – Putovanje kroz promene
- ostalo
- 7 stranica
Upoznavanje dece predškolskog uzrasta sa Sunčevim sistemom
- metosika upoznavanje okoline
- Visoka škola strukovnih studija za vaspitače u Kruševcu · Srem. Mitrovica
- 9 stranica
Porodica
- Sociologija
- Pedagoški fakultet, Sombor · Sombor
- 13 stranica