Odlomak

U V O D

Svet se u poslednjih pedeset godina promenio više nego za proteklih 5000 godina. Promene su postale svakodnevne i ono što se juče činilo kao daleka budućnost danas je realnost. Brzina, globalizacija, unapreñivanje produktivnosti, dolaženje do novih klijenata i doba znanja meñu organizacijama i institucijama u cilju ostvarivanja konkurentne prednosti predstavljaju osobine koje odreñuju savremeno poslovanje. Elektronske tehnologije (e-tehnologije) donose potpuno novu osnovu na kojoj se uspostavljaju poslovne veze izmeñu kompanija, efikasnije se odvijaju poslovne transakcije, obavlja se kupovina i prodaja uz smanjenje troškova i omogućava se velika raspoloživost informacija koje su značajne za savremen način poslovanja. Upotreba informacionih tehnologija (IT-a) prouzrokovala je nastanak novog tipa elektronskog poslovanja – „e-business“. Internet, kao jedna od najvećih tvorevina dvadesetog stoleća, menja svet poslovanja kao što menja svet kroz internacionalizaciju i stvaranje novih pogleda na nauku, obrazovanje, ekonomiju i dr. Uz ostala područja savremenog života, na Internetu je i moderno poslovanje nacionalnih i globalnih razmera dobilo svoj prostor i ulogu. IBM je 1997. godine prvi počeo sa korišćenjem termina ¸¸e-business”, da bi napravio konceptualnu razliku sa do tada upotrebljavanim terminom “e-commerce” (elektronska trgovina), koji je izjednačavao elektronsko poslovanje sa elektronskom trgovinom.
Meñutim i dalje ne postoji opšteprihvaćena definicija elektronskog poslovanja, pri čemu i velike enciklopedije poput Britanike definišu pojam e-commerce kao pojam e-bussines.  Ukratko, sinonim za savremeno poslovanje jeste elektronsko poslovanje.  Ono čemu teži svaka savremena kompanija jeste stvaranje što većeg broja vernih potrošača, a to se ostvaruje povezivanjem podataka iz različitih izvora, njihovim pretvaranjem u korisne informacije koje su potrebne menadžmentu za merenje delotvornosti njihovog e-bussines-a. Za svaku veliku poslovnu organizaciju brzina i kvalitet razmjene informacija znači i veći profit, a često i opstanak na tržištu.  Uz rast tehnologije i povećanja komunikacije i razmene, vreme uzima sve veću vrednost. Ideja da se kupovina može obaviti i od kuće nije nova. Svi se mi sećamo kataloga koje smo mirno pregledavali i poručivali robu od raznih ponuñača. Nije prošlo mnogo
vremena a u ponudi je bilo uključeno sve od igle do lokomotive.  Glavni problem prodaje preko kataloga bila je cena štampanja a i nemogućnost da se u katalog unesu neizbežne izmene. Vrlo brzo to je proizvelo globalizaciju kataloške industrije gde za male firme više nije bilo mesta. Za njih, Web (World Wide Web) je ponudio idealno rešenje. Za relativno mali trošak bilo je moguće ponuditi svoj proizvod potrošačima uz mogućnost da se ta ponuda na Web prezentaciji menja u zavisnosti od realnog stanja tržišta. Rezultat je bio progresivan rast malih Web prezentacija gde je i najmanja firma imala šansu koliko i velike kompanije. U prvo vreme neki stratezi Interneta su Web nazivali velikim izjednačavanjem. Ideja je bila da su na Internetu svi jednaki u šansi da na njemu postignu uspeh.  Meñutim, onog trenutka kad su pojedine velike kompanije krenula da sa milionskim budžetima reklamiraju i isključivo svoje Web prezentacije, vreme ravnopravnosti je prošlo.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari