E-učenje proširenje kompetencija nastavnika
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio studenti.rs 03. decembar 2015. Prijavi dokument
Pedagoške ideje i značaj Jan Amosa Komenskog
Iako je mnogo putovao napisao je više od 140 dela uglavnom posvećena pedagoškim problemima. Najpoznatija su: “Lavirint sveta i raj srca”, “Velika didaktika” , “Materinska škola” , “Otvorena vrata sveta” , “Najnovija metodika jezika” , “Svet u slikama”…
On je raspravljao o skoro svakom važnijem pedagoškom pitanju, za njega je vaspitanje predstavljalo glavno sredstvo obnove čovečanstva. Vaspitanjem se bavi od najranijeg uzrasta do smrti pojedinca i prelaska u večni život. Raspravljajući o ovim pitanjima, prvi je dao originalne ideje i napredna rešenja, i time je označio početak jedne nove epohe i promenjenog odnosa prema detetu, vaspitanju i školovanju uopšte. Prvi je dao celovit pedagoški sistem doprinevši da se pedagogija utemelji kao samostalna nauka. Tako je izvršio veliki uticaj na mnoge svoje savremenike i sledbenike pa se njegov rad i danas proučava kroz posebnu disciplinu-KOMENIOLOGIJU.
U svom prvom i najznačajnijem delu “VELIKA DIDAKTIKA” dao je četvorostepeni sistem obrazovanja: materinska škola (0-6 godina), škola maternjeg jezika (6-12 godina), latinska škola ili gimnazija (12-18 godina) i akademija (18-24 godina).
U ovom delu je izneo svoja verska shvatanja kao i veliki značaj škole za ozdravljenje društva. Imao je mišljenje da je ljudska priroda univerzalna i da je ovaj život priprema za večni život. Smatrao je da postoje tri stepena pripremanja za večnost: poznavati sebe, vladati sobom i upravljati se prema Bogu.
Verovao je da harmonija koja se zapaža u prirodi treba da vlada i u čoveku i u društvu i vaspitanju. Razvoj čoveka mora da se odvija prema prirodnim zakonima, a da su pritom vaspitači samo “sluge prirode” i da deluju u skladu sa prirodom ako žele da obrazovanje bude uspešno. Zahteva da se vaspitanje i obrazovanje prilagode prirodi deteta, uzrastu i polu. Komenski je bio veliki poznavalac deteta i zato se nasuprot dotadašnjem shvatanju zalagao da se svi moraju vaspitavati i obrazovati bez obzira na pol,sredinu iz koje potiču, i da škole treba otvarati svuda. Govorio je da omladinu treba obrazovati od najranijeg doba, ali da svoje znanje ne crpe iz knjiga već da sami proučavaju i ispituju stvari na osnovu svojih zapažanja i mišljenja (princip očiglednosti). Komenski je zahtevao da nastava bude postupna i sistematična,a posebno je ukazivao na značaj ponavljanja i vežbanja da bi se zapamtilo i stečeno znanje bilo trajno. U tom slučaju bilo je jako bitno pitanje motivacije i usvajanje kvalitetnog znanja – “DA VALjA UČITI AKO SE HOĆE NEŠTO ZNATI”. Govorio je da treba učiti i sprovoditi aktivne metode koje bi nam omogućile brzo i temeljno učenje. U tome je jako važno interesovanje i pažnja. On ističe da u školama treba: razvijati sposobnost za nauke i umetnosti, usavršavati jezik, vaspitavati i oplemenjivati vladanje, iskreno poštovati Boga.
Jan Amos Komenski u svojim delima dao je i značajno mesto predškolskom vaspitanju. Njegova knjiga “SVET U SLIKAMA” je začetak edukativnih slikovnica i prvi udžbenik (1/3 tekst i slike) koji se koristi u predškolskom periodu.
Školovanje se po njemu završava putovanjem po svojoj i stranim zemljama i sticanjem iskustva. Želeo je da za svaki stepen školovanja napiše poseban priručnik-informatorijum za roditelje i vaspitače. Uspeo je u tome i 1632. godine objavio svoje delo “INFORMATORIJUM MATERINSKE ŠKOLE” i ovo delo je prvo sistematično delo o vaspitanju dece predškolskog uzrasta.
Knjiga: “Materinska škola” je delo posvećeno vaspitanju dece ranog uzrasta. U Materinskoj školi posebno se govore lepe stvari, o učitelju i njegovim dobrim osobinama, jer dete u predškolskom periodu oponaša starije. On je u njoj ukazao važnost sistematičnost predškolskog vaspitanja i razradio sistem zadataka,sadržaja i metoda kojima će majke vaspitavati i obrazovati decu do polaska u školu. Komenski misli da su deca “besmrtno nasledstvo” svojim roditeljima, najdraža nevinašca, kojima su dužni da ukazuju i ljubav i poštovanje. Takođe smatra da je bavljenje decom najveća radost. Roditeljska briga nije samo fizički razvoj deteta, već i briga da im “ukrase misli i dušu”
Komenski je izneo svoje mišljenje da sa vaspitanjem dece treba početi u prenatalnom periodu i mlađem uzrastu jer je kako on misli “teško ispravljati drvo koje je krivo izraslo”. Nedostaci i propusti u vaspitanju u prvim godinama kasnije se nadoknađuju kasnije u prevaspitanju. Često govori i o raznim faktorima tj.velikom uticaju podložnosti sredine i osetljivosti dece ranog uzrasta. Formirao je tezu o kritičnim periodima za vaspitanje i obrazovanje – “DOBRU SE NE MOŽE NAUČITI BILO KADA,KAO NI OBRAZOVATI U KORISNIM STVARIMA”
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.