Hibridna i električna vozila
Objavio bojann998 16. april 2024.
Diplomski/master radovi, Skripte, Saobraćaj
Objavio GogiliV 14. januar 2016. Prijavi dokument
1.Uvod
Pod saobraćajem se podrazumevaju sve ukupni odnosi međuljudskih komunikacija, zatim prenos informacija i podataka, kao i prevoz ljudi i materijalnih dobara. Uz pomoć tehničko-tehnoloških sredstava vrši se prenos informacija i podataka, kao i prevoz ljudi i materijalnih dobara od najkraćih do najudeljenijih mesta.
Može se reći da je saobraćaj star koliko i ljudsko društvo.Uporedo s razvojem društva, razvijala se i nauka o saobraćaju, saobraćajnim komunikacijama i saobraćajnim sredstvima, koja je podsticala i usmeravala razvoj saobraćaja. Tako da se danas može govoriti o pet izgrađenih vidova saobraćaja i to: žleznički, drumski, vodni, vazdušni i telekomunikacioni. Saobraćaj je osnovni činilac, ne samo razvoja društva, već i opstanka određene društvene zajednice.Jednostavno rečeno, saobraćaj je društveni “krvotok” i tamo gde ne dosežu saobraćajne arterije, to područje demografski odumire.Ova delatnost ima kako sociološku, takoekonomsku i razvojnu ulogu u društvu.Zasebno posmatran, saobraćaj je veoma propulzivna i profitabilna delatnost, a kada se ova deletnost sagledava u širem smislu, pouzdano se može reći da je saobraćaj osnov društvenog razvoja i njegov glavni integrativni činilac. Nivo razvoja nekog društva meri se sa stepenom razvoja saobraćaja, a stepen kulturnog razvojasa kulturom u saobraćaju.Povoljan prirodno-geografski položaj Srbije predstavlja našu komparativnu prednost za razvoj kopnenog, rečnog i vazdušnog saobraćaja i omogućava privlačenje tranzitnog saobraćaja. Srbijase nalazi u središtu Balkana, na raskršću glavnih saobraćajnih koridora VII i X. Preko naše teritorije pružaju se najkraće i najracionalnije tranzitne drumske i železničke veze od zapadne i srednje Evrope ka delu zemalja južne Evrope i zemljama Bliskog i Dalekog istoka. Zašto nisu iskorišćene komparativne prednosti i zašto nemamo izgrađenu infrastrukturu i razvijen saobraćaj,čije se stanje negativno odrazilo na stepen privrednog i sve ukupnog društvenog razvoja, odgovor treba potražiti u katastrofalnoj saobraćajnoj politici od 1945. godine pa do današnjih dana.
Rečni saobraćaj ima veoma značajnu ulogu u unutrašnjem prometu mnogih zemalja.Njegovo mesto u saobraćajnom sistemu pojedinih zemalja je zavisno od prirodnog i geografskog položaja reka,njihove veličine i sposobnosti za plovidbu.
2.Uloga saobraćaja
Saobraćaj predstavlja raznoliki i složen sistem transportnih sredstava koji su ljudi i priroda podarili čovečanstvu, povezujući prostorno i vremenski ljude, gradove i kulture. Saobraćaj je uvek bio jedan od presudnih faktora za realizaciju ciljeva željenog ekonomskog, društvenog i kulturnog razvoja pojedinih zemalja regiona i naroda.
Transportnu revoluciju, koja je u toku i koja po svojim efektima može da se poredi sa industriskom, obeležavaju procesi: deregulacije interoparabilnosti, partnerstva saobraćajnih vidova,slobodan izvor prevoznika i prevoznog puta, harmonizacija transportnih propisa, ubrzan razvoj multimodalnog transporta, a sve sa tendencijom da se željeni transport obavi poštujući zahteve u pogledu ekonomičnosti, kvaliteta, bezbednosti, pouzdanosti i komfora Saobraćaj predstavlja organizacionu i privrednu delatnost koja omogućava vremensko savlađivanje prostornih udaljenosti, odnosno unapred utvrđenih tačaka. Saobraćaj omogućava zadovoljavanje proizvodnih, kulturnih, ekonomskih, odmbrambenih i mnogih društvenih potreba i kao takav, on predstavlja delatnost bez koje se ne može zamisliti egzistencija ljudskog društva.
Prema marksističkoj teoriji, saobraćaj predstavlja posebnu oblast materijalne proizvodnje, što potvrđuju sledeće Marksove misli: ,,Osim ekstraktivne industrije, poljoprivrede i prerađivačke industrije, postoji još i četvrta oblast materijalne proizvodnje koja takođe prolazi kroz različite stupnjeve zanatskog, manufakturnog i mehaničkog rada, a to je transportna industrija bilo da transportuje ljude ili robu.
U nasoj ekonomskoj literaturi navedena Marksova misao je interpretirana na sledeći način:
Prvo,transportna delatnost je svrsi shodna delatnost u kojoj proces rada predstavlja proces premeštanja predmeta i sredstava rada, odnosno robe i ljudi sa jednog mesta na drugo.
Drugo, proces transporta kao proces rada predstavlja produženje procesa proizvodnje kada se radi o prevozu robe.
Treće, taj produžetak procesa proizvodnje je u oblasti prometa
Transport je samonstalna oblast materijalne proizvodnje koja se bavi prenosom materijalnih dobara, ljudi i vesti sa jednog mesta na drugo u cilju omugućavanja prometa robe i zadovoljenja društvenih potreba u prevozu, kao i međusobne razmene misli i ljudi. Na današnjem stepenu razvitka saobraćaj predstavlja tehnički i ekonomski razvijenu oblast i, kao takav, ima izvanredan opšteprivredni i društveni značaj. U svetu postoji uzajamna zavisnost između stepena razvitka saobraćaja i nivoa razvitka privred
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.