E-učenje proširenje kompetencija nastavnika
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio studenti.rs 22. april 2016. Prijavi dokument
EVROPSKI MODELI OBRAZOVANJA UČENIKA SA OMETENOŠĆU
Rapaić D, Slavnić S, Nedović G, Veljić Č.
Uvod
Iako je u poslednjih nekoliko godina obrazovanje učenika sa ometenošću bilo u fokusu pažnje stručne javnosti i Ministarstva prosvete i sporta Republike Srbije, nismo imali prilike da se upoznamo sa evropskim modelima obrazovanja. U opticaju je bio pristup selektivne distribucije informacija što je nespojivo sa praksom i naukom. Informacije moraju biti potpune, ma koliko se one dopadale ili ne aktuelnom političkom establišmentu. U protivnom – struka i nauka će se pretvoriti u dnevnu politiku a to će samo dodatno kompikovati društvenu situaciju. Kao primer loše prakse 2001-2003 navodimo insistiranje na korišćenju termina «deca sa posebnim potrebama». U zemljama evropske unije i Amerike pod «decom sa posebnim potrebama» se podrazumevaju nadarena deca, deca stranaca i deca sa ometenošću. Tri godine se ovaj termin koristio na konferencijama, dokumentima, planovima itd. A onda je taj termin zamenjen onim koji je bio u opticaju do 2001. godine – deca sa smetnjama u razvoju ili ometenošću. Smatramo da je kontinuirano upoznavanje sa evropskim modelima obrazovanja učenika sa ometenošću preduslov za komparativnu analizu i donošenja plana reformskih zahvata. U osnovi ove analize je dokument Evropska Agencija i Eurydice Network.
1. Aktuelna obrazovna politika evropskih zemalja
Aktuelni koncepti obrazovanja učenika sa ometenošću podrazumevaju pet prioritetnih oblasti o kojima svaka zemlja vodi računa. Ove oblasti koreliraju sa pet ključnih problema u edukacije dece 1) Inkluzivna obrazovna politika i praksa. 2) Finansiranje obrazovanja učenika sa ometnošću, 3) Nastavnici i obrazovanje učenika sa ometenošću. 4) Informaciona komunikaciona tehnologija u obrazovanju učenika sa ometenošću i 5) Rana intervencija, odnosno rani tretman (19).
Zemlje evropske unije i zemlje koje su kandidati za ulazak u uniju razvijaju obrazovnu politiku u pravcu uključivanja (inkluzije) učenika sa ometenošću u redovne škole. To podrazumeva obezbeđivanje specijalnog nastavnika koji ima promenljiv stepen angažovanja, ali za svoj rad mora da koristi dodatni prostor i opremu (2,6,16). Dodatna obuka za nastavnike tokom rada je obavezna. Politika obrazovnih sistema evropskih zemalja može se grupisati u tri kategorije. U prvu kategariju se ubrajaju zemlje koje razvijaju praksu uključivanja gotovo svih učenika u redovno obrazovanje (one-track approach). Ovaj sistem obrazovanja podrazumeva pomoć velikog broja službi koje su usmerene ka redovnoj školi. Ovakav koncept su prihvatile: Španija, Grčka, Italija, Portugalija, Švedska, Island, Norveška i Kipar. Zemlje koje pripadaju drugoj kategoriji (multi-track approach) imaju višestruk pristup inkluziji. One nude razne službe između dva sistema (specijalnog i redovnog školstva). Ovakav sistem obrazovanja imaju: Danska, Francuska, Irska, Luksemburg, Austrija, Finska, Velika Britanija, Letonija, Češka, Estonija, Litvanija, Poljska, Hrvatska i Slovenija. Treća kategorija (two-track approac) tretira dva odvojena obrazovna sistema koji međusobno nisu povezani, jer su učenici sa ometenošću obično smešteni u specijalne škole ili odeljenja. Ovi sistemi obrazovanja su (ili su bar bili do nedavno) pod različitim zakonodavstvom. Zemlje koje imaju dva paralelna sistema su: Belgija, Švajcarska, Nemačka, Holandija, Srbija i Crna Gora. Najnovija istraživanja pokazuju da Nemačka i Holandija, zbog nedavne izmane politike napuštaju ovaj obrazovni sistem i kreću se prema drugoj kategoriji (višesmerni pristupi inkliziji).
2. Obuhvaćenost dece sa ometenošću u obrazovni proces
Može se reći da je voema različit obuhvat dece sa ometenošću u obrazovni proces. Te razlike se vide ne samo u procentima koji se odnose uopšte na decu sa ometenošću već i na njihovo obrazovanje u redovnom odnosno specijalnom školstvu.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.