Odlomak

1. UVOD
Savremeno doba u kome se nalazimo, vreme računara, pametnih telefona i tableta, interneta i svega ostalog u mnogome otežava telesni razvoj kod dece.Roditelji usled neprestane borbe za egzistenciju i život, nemaju vremena za vaspitavanje svoje dece na adekvatan način, a pritom se misli i na detetov psiho-fizički razvoj.Kada se sve sagleda, jedino gde još dete može na pravi način da razvija psiho-fizičke sposobnosti jeste škola.
Neophodno je da školska ustanova poseduje prostor i sredstva koja su neophodna kod razvoja dece, kao i stručni kadar koji poseduje adekvatno znanje za rad sa decom u nižim osnovnoškolskim razredima.
Većina sportova koji se učeu višim osnovnoškolskim razredima, kao što su fudbal, rukomet, košarka i odbojka, ali i sportovi koje deca uče van škole(ragbi, tenis, hokej i ostali), zahtevaju izuzetno brze pokrete celokupnog tela, koji se u većini slučajeva izvode kao reakcija na kretanje lopte, protivnika ili pak saigrača. Kao najsenzitivniji period za razvijanje agilnosti smatra se period od sedme do desete godine, ili period nižih osnovnoškolskih razreda.Razvoj agilnosti je u većini slučajeva jedan od zadataka kondicionog trenera ukoliko dete trenira neki sport, međutim, jasno razumevanje karakteristika „agilnih“ sportista, te najboljih metoda za njen razvoj je nedovoljno, pogotovo ukoliko se usporedi sa razvojem ostalih komponenata fizičke pripremljenosti, kao što je jačina i brzina. Sa time u vezi, svrha ovog diplomskog rada jeste pregled dosadašnjih saznanja o agilnosti, saznanja o tome koja podloga je najpodobnija za razvoj agilnosti.
Iz tog razloga sam se odlučio da u ovom radu ispitujem na koji način se najbolje ispoljava agilnost u tom dobu, kao i po kojoj podlozi učenici ostvaruju najbolje rezultate.
Ovom temom su se bavili i moji predmetni profesori, Živorad Marković i Aleksandar Ignjatović, 2011. godine člankom ,,RUNNING PERFORMANCE ON DIFFERENT SURFACES IN MALE AND FEMALE SCHOOLCHILDREN“, i to samo još više govori o tome koliko su brzina i agilnost bitne za učenike nižeg osnovno-školskog uzrasta. Oni su u tom radu, zajedno sa još dvojicom kolega, koje ću kasnije spomenuti, istraživali koliko podloga utiče na brzinu i agilnost.Moje istraživanje je slično tom istraživanju, i u ovom radu ćete čitati o tome koja podloga je najproduktivnija, i kolika je i kakva razlika između parketa, trave i betona.
2. TEORIJSKI OKVIR RADA
2.1. Motoričke sposobnosti
Motoričke sposobnosti su jedna od osnovnih i egzistencijalnih osobina čovekove ličnosti. U literaturi susrećemo upotrebu različitih termina kao što su: motoričke sposobnosti, fizičke sposobnosti, psihomotorne sposobnosti, psihomotoričke sposobnosti, psihofizičke sposobnosti, kineziološke sposobnosti i antropomotoričke sposobnosti.
Pojam motoričkih sposobnosti, najčešće preveden u termin fizičke sposobnosti, pojavio se u radovima teoretičara fizičkog vaspitanja, krajem XIX i početkom XX veka.Osim termina “fizičke sposobnosti”, u upotrebi su bili i drugi, kao npr. “kretne osobine”,”fizički kvaliteti”, “kretni kvaliteti” i drugi. U poslednje vreme, međutim, najčešće se primenjuje termin motoričke sposobnosti, koji se, barem u eksperimentalnim istraživanjima, obično svodi na operacionalno definisane latentne dimenzije izvedene iz nekog sistema mernih instrumenata.Suštini naziva motoričkih sposobnosti možda je najprimerenija interpretacijaJohnson, B. L., Nelson, J. K.(1969), koji motoričkim sposobnostima smatra one aspekte motoričke aktivnosti koji se pojavljuju u kretnim strukturama koje se mogu opisati jednakim parametarskim sistemom, izmeriti identičnim skupom merila i u kojima nastupaju analogni, fiziološki, biohemijski, kognitivni i konativni mehanizmi. Tako definisane motoričke sposobnosti razlikuju se od motoričkih navika i motoričkih veština, iako je, naravno, manifestacija motoričkih sposobnosti moguća samo preko nekog konkretnog motoričkog akta.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Skripte

Više u Sport

Komentari