E-učenje proširenje kompetencija nastavnika
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio s@shka994 29. maj 2015. Prijavi dokument
Uloga roditelja u procesu ucenja u inkluzivnom obrazovanju
Otilia Velišek-Braško1, Mila Beljanski2
1) Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitaca, Novi Sad
2) Pedagoški fakultet, Sombor
Sažetak
Inkluzivno obrazovanje je u poslednjoj deceniji postala aktuelna tema kod nas, a od 2009. godine
je i zakonom regulisano u Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (Sl glasnika, 2009,
br.72/09. Time je postalo pravo i obaveza ukljucivanja dece sa smetnjama u razvoju u redovan
obrazovni sistem sa tipicnom populacijom, odnosno sa decom koja nemaju teškoce u razvoju.
Inkluzijom se promenila i povecala uloga roditelja u procesu ucenja svoje dece. Porodice dece sa
smetnjama u razvoju imaju svoje specificnosti zbog ostvarivanja svojih porodicnih funkcija.
Postoje primeri jake povezanosti roditelja, dece i vaspitaca u inkluzivnom obrazovanju, kao i
velika spremnost ucešca roditelja u radu vrtica i vaspitaca u obrazovno-vaspitnom radu. Saradnja
sa porodicom i ukljucivanja roditelja u individualizovane obrazovne i vaspitne aktivnosti dece je
od kljucne važnosti vaspitacima i ostalim clanovima inkluzivnog tima u vrticima, prilikom izrade
individualnog obrazovnog plana (IOP) za dete koje ima posebne obrazovne i/ili vaspitne potrebe.
Pedagoški profil i IOP za dete sastavlja, realizuje i vrednuje tim na celu sa vaspitacem, uz aktivno
ucešce roditelja, kao partnera u procesu razvoja i ucenja deteta. Oslanjajuci se na jake starne
deteta, na ono što dete može, neophodno je planirati individualizovan rad sa njim po meri deteta sa
adekvatnim podsticucim zahtevima u njegovogm interesu, odnosno u njegovoj zoni narednog
razvoja. Kvalitetna inkluzivna praksa se ne može realizovati bez participacije roditelja. Partnerstvo
izmedu roditelja i vaspitaca se ostvaruje kroz uloge savetovanja, sagovornika i saradnika, radi
postizanja ravnopravnih mogucnosti i podele odgovornosti u procesu napredovanj deteta. Nova
uloga roditelja nije u dovoljnoj meri razvijena, te je znacajno obrazovati i osnažiti roditelje za
svoju partnersku poziciju u procesu ucenja svoje deca, kao i dati podršku vaspitacima o
mogucnostima i nacinima timske saradnje sa roditeljima.
Kljucne reci: Dete sa smetnjama u razvoju, roditelj, inkluzivno obrazovanje.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.