Odlomak

UVOD
U literaturi često nailazimo na konstataciju da igra predstavlja specifičan
način učenja deteta. U ovakvim stavovima autori idu toliko daleko da igruporede sa
naučnim istraživanjem, za koje smatraju da predstavlja njen produžetak uzrelom dobu
Ovakvu tvrdnju potkrepljuju činjenicama da deca u igri eksperimentišu, postavljaju
i rešavaju probleme na specifičan, svrsishodan i sebi svojstven način. Time se
dečija latentna iskustva sistematizuju i prerastaju u sređeno znanje. Ističe se da je
kroz igru moguće transformisati različite obrasce dečijeg ponašanja i podsticati
nove modele, što doprinosi daljem razvoju potencijala.Svojim izuzetnim
formativnim mogućnostima igra podstiče razvoj dečijih sposobnosti i stvara
preduslove za njihovo usložnjavanje na starijim uzrastima.Dok se igra, dete istražuje
svet oko sebe i sopstvene mogućnosti, pronalazi i izmišlja nove mogućnosti
delovanja u različitim situacijama. Na takav način, kao što ističe Šato, ono se
priprema za znatno kasniju praktičnu aktivnost, vežbajući nove funkcije koje se
sukcesivno pojavljuju u toku razvoja Igra određenim materijalima detetu pomaže da
se kasnije bolje snalazi u rešavanju sličnih problema. Razvijajući posebne veštine i
načine ponašanja, dete u igrističe iskustva, otkriva, uči i stvara. Ukazujući na
značaj igre za razvoj dečijih sposobnosti Valon naglašava da je svaka razvojna faza
kod deteta obeležena eksplozijom aktivnosti, u kojima dete isprobava sve mogućnosti
određene funkcije i na takav način usložnjava svoje sposobnosti.
Igra ima izuzetno značajnu ulogu u razvoju i učenju malog deteta. Deca se
igraju iz zadovoljstva, ali igra za njih nije puka zabava kao za odrasle, već aktivnost
kojom zadovoljavaju svoje osnovne potrebe, razvijaju umne i stvaralačke
sposobnosti, uče, jačaju zdravlje i socijalizuju se. Nasuprot predrasudi da je dečja
igra lako, zabavno, besciljno i beskorisno gubljenje vremena, ona se javlja kao izraz
napora malog deteta da prevaziđe raskorak između sopstvenih mogućnosti i obrazaca
ponašanja, koje mora da usvoji, da bi se uspešno uključilo u društvenu sredinu, i u
2
nju deca ulažu svu svoju snagu, pamet, veštinu i strpljenje, što se retko zapaža u
nekim drugim aktivnostima.
Igre pružaju mogućnost za unapređivanje i vežbanje skoro svih sposobnosti,
od perceptivno – motornih, intelektualnih, socio – emocionalnih kao i
sposobnosti komunikacije i kreativnosti.
Igra je osnovni, esencijalni element dečijeg odrastanja, ona obezbeđuje razvoj svih
dečijih potencijala i celokupne dečije ličnosti. Igra omogućuje detetu da se razvija
u fizički zdravo i emocionalno stabilno dete.
2. ZNAČAJ IGRE U ŽIVOTU MALOG DETETA
Značaj igara u životu malog deteta je više nego očigledan. Deci je za stvaralačku
igru potreban slobodan prostor i konstantna mogućnost samostalnog istraživanja.
Oblasti psihologije i pedagogije, koje se bave pitanjima dečijeg razvoja, smatraju da je
igra osnovni oblik dečije aktivnosti, jer odgovara celokupnom neuro-psihičkom
ustrojstvu deteta, njegovim biološkim i psihičkim potrebama. Grosova teorija iz
1899. godine navodi da je deci neophodno stvoriti priliku za igru, u prvom redu za
zdravlje i zdrave pokrete, tako što će im se za ovu svrhu obezbediti posebni prostori
igara. Igra dece ima ključnu ulogu u pravilnom razvoju. Kao jednu od definicija
igre, možemo prihvatiti da su to spontane aktivnosti dece, koje imaju direktan
uticaj na njihovo iskustvo o svetu koji ih okružuje, ulogama koje će imati u životu.
Analizirajući značaj igara u životu malog deteta posebna pažnja usmerena je ka
njihovoj ulozi u svakodnevnom životu korisnika. Značaj ovih prostora zasniva se na
njihovim brojnim činiocima za pravilan psihofizički razvoj deteta. Mesta za igru,
u okviru otvorenih prostora, obuhvataju različito opremljene prostore, koji
pružaju mogućnosti neometanih aktivnosti dece, u skladu sa željama, u okvirima
postavljenih granica kontrolisanih od strane odraslih. Istražujući arhitektonske
i urbanističke karakteristike prostora okupljanja dece i mladih, neposredno se
odnosimo i prema njihovoj ulozi sa stanovišta socijalne integracije dece u širu
zajednicu.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Skripte

Komentari