Odlomak

Uvod
Proizvodi su konstantno prisutni u našim životima.Da bismo mogli dalje razradjivati zivotni ciklus proizvoda potrebno je da znamo šta je to proizvod. Proizvod je sve što može biti ponuđeno na tržištu te svojim oblikom i svojim svojstvima zadovoljava određenu potrebu. On prolazi određeni životni ciklus i put na tržištu.

Životni ciklus proizvoda je veoma važan koncept, pogotovo u današnje vreme kada je konkurencija nemilosrdna.Upravo taj ciklus nam omogućava da imamo uvid u dinamiku konkurentnosti proizvoda.Iz navedenog proizilazi da svaki proizvod ima ograničen vek trajanja. Prodaja proizvoda prolazi nekoliko specifičnih faza (svaka od njih predstavlja različite izazove,probleme i mogućnosti za prodavca). Proizvodi zahtevaju različite marketing, finansijske, proizvodne, nabavne i strategije ljudskih resursa u svakoj fazi svog životnog ciklusa.

Postoje četiri faze životong ciklusa proizvoda a to su:

1.Uvođenje – period sporog rasta prodaje proizvoda. Treba naglastiti da u ovoj fazi nema profita zbog velikih troškova uvođenja proizvoda na tržište.

2. Rast – period osvajanja tržišta i znatnog povećanja profita.

3. Zrelost – period laganog opadanja prodaje.Proizvod je već prihvatila većina potencijalnih potrošača. Profit se stabilizuje ili opada. To se dešava iz razloga što se povećavaju marketing aktivnosti neophodne za odbranu od konkurencije.

4. Opadanje – period u kojem dolazi do pada prodaje i profita. Do pada prodaje dolazi iz niza razloga. Neki od tih razloga su: tehnološki napredak, promene u ukusima potrošača,povećana domaća i inostrana konkurencija.

1.    Koncept životnog ciklusa proizvoda
Životni ciklus proizvoda omogućava uvid u dinamiku konkurentnosti proizvoda.Krivulja životnog ciklusa proizvoda se uglavnom prikazuje u obliku zvona. Ova krivulja je obično podeljena na 4 faze: uvođenje (uvođenje proizvoda na tržište), rast (osvajanje tržišta i povećanje profita), zrelost (lagano opadanje prodaje,profit se stabilizuje ili opada), opadanje (pad prodaje i profita).

1.1 Životni ciklus kategorije proizvoda, oblika proizvoda, proizvoda samog po sebi i marke proizvoda
Kotler ističe da se koncept životnog ciklusa proizvoda može upotrebiti za analizu kategorije proizvoda, oblika proizvoda, proizvoda ili marke proizvoda. Kategorija proizvoda ima najduži životni ciklus.Mnoge kategorije proizvoda ostaju u fazi zrelosti neograničeno dugo. Prodaja im raste kako se povećava stopa rasta stanovništva. Neke glavne kategorije proizvoda (npr. novine) čini se da su ušle u fazu opadanja životnog ciklusa proizvoda. S druge strane, neke druge kategorije kao što su mobilni telefoni ostaju u fazi rasta. Oblik prozvoda sledi standard životnog ciklusa proizvoda dosednije od kategorije proizvoda. Proizvodi slede ili standardnu krivulju životnog ciklusa proizvoda ili jednu od nekoliko varijanti.
Marke proizvoda mogu imati kratak ili dug životni ciklus. Iako mnoge nove marke prizvoda nestanu u ranoj fazi, neke marke imaju jako dug životni ciklus i koriste svoje ime za lansiranje novih proizvoda.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari