Odlomak

1. DIDAKTIČKI MEDIJI I OBRAZOVANJE

Od početka organizovane nastave činjeni su napori da se olakša, racionalizuje i intenzivira proces sticanja znanja, umenja i navika. Zbog toga se u nastavi korišćena određena nastavna sredstva i pomagala, odnosno didaktički mediji koji su posrednici između ljudskog saznanja i objektivne stvarnosti. Računar, skulptura, maketa, geografska karta sami po sebi nisu nastavni mediji. Oni to postaju kada počnu ostvarivati didaktičku funkciju, odnosno kada u planiranom i sistematično organizovanom procesu služe da se ostvare ciljevi poučavanja i učenja i kada služe lakšem razumevanju neke pojave (Vilotijević, 1999). Nastavna sredstva i pomagala maksimalno aktiviraju učenike, olakšavaju bolje shvatanje i razumevanje prirodnih i društvenih pojava, procesa i zakonitosti i skraćuju vreme usvajanja novih znanja. Materijal na kome učenici stiču znanja je vrlo raznovrstan i grubo se može podeliti na nastavna sredstva i nastavna pomagala. Pomoću nastavnih sredstava, u okviru prilagođenog nastavnog plana i programa ostvaruju se ciljevi obrazovanja. Pri tom treba tačno definisati:
1. Koja će nastavna sredstva biti upotrebljena i kada? 2. Kako se koriste? 3. Ko ih priprema?
Didaktičke medije treba posmatrati kroz prizmu didaktičkih funkcija koje mogu ostvariti u nastavi. Dakle, mediji su izvori odgovarajućih stimulacija, oni usmeravaju pažnju i druge aktivnosti osoba koje uče, utiču na pripremanje modela ponašanja, uzrokuju transfer, prenose informacije i omogućuju proveravanje uspeha. Raznovrsna, spretno korišćena i pravovremeno upotrebljena nastavna sredstva pružaju veliku pomoć u radu nastavnicima i učenicima. Polazeći od sposobnosti učenika stvara se određena vaspitno-obrazovna klima i određuje način komunikacije koji podstiče nastavnu interakciju. Dobro uspostavljen proces nastave ujedno pridonosi i zadovoljavanju nekih bioloških i socijalnih potreba učenika: za sigurnošću, aktivnošću, samopoštovanjem, priznanjem, poštovanjem i time se doprinosi razvoju njegove samoaktualizacije. Neprilagođeni udžbenici i literatura uopšte predstavljaju znatan deo problema vezanih za obrazovanje dece.
Nastavna sredstva i nastavna pomagala treba da budu eksplikativna i eksplikabilna (Lekić). Eksplikativna sredstva su onda kada se pomoću njih mogu lako objasniti predmeti, pojave, stanja i zakonitosti u prirodi i društvu, a eksplikabilna su kada se lako shvataju, objašnjavaju i tumače. Treba da budu tačna po sadržaju, izrazita po formi, lepa po izgledu i podesna za korištenje. Tačnost po sadržaju je prva odlika nastavnih sredstava i u tom smislu treba izbegavati sva proizvoljna i pogrešna sredstva. Bez obzira što je u pitanju elementarni stepen saznanja, informacija pomoću nastavnih sredstava treba da bude tačna. Pogrešna sredstva izazivaju pogrešne predstave i to se negativno odražava na obrazovanje odgovarajućih pojmova. Izrazitost po formi je druga odlika i u tom smislu sredstva treba da budu rasterećena od nepotrebnih detalja koji skreću pažnju sa osnovnog odnosa na sporedne podatke o predmetima, pojavama i stanjima koja proučavamo. Izrazita sredstva izazivaju jasne predstave.
Lep izgled je treća odlika i u tom smislu sredstva treba da budu pravilnog oblika i skladnih boja. Takva sredstva izazivaju osećanja zadovoljstva, vaspitavaju ukus i smisao za lepo. Podesnost za korištenje – sredstva treba da budu laka i pokretljiva, da se mogu po potrebi sklapati i rasklapati, da se mogu pregledno pokazivati u otvorenom i zatvorenom prostoru.
Nastavna pomagala

Oruđa za rad koja koriste nastavnici i učenici u procesu nastave i učenja predstavljaju tiflotehniku. Ocenu svrsishodnosti nekog nastavnog sredstva najbolje je ostaviti stručnom tiflopedagogu ili osobama sa oštećenjem vida.
Nastava je, u svojoj suštini, rad na vaspitanju i obrazovanju, pa su u tom radu kao uostalom u svakom radu potrebna odgovarajuća oruđa za rad nastavnika i učenika. Zato treba razlikovati nastavna sredstva kao izvore znanja, od nastavnih pomagala kao oruđa za rad, jer im se funkcija razlikuje. Isti predmet može nekad biti nastavno sredstvo, a ponekad nastavno pomagalo. Nastavna pomagala kojima se služimo u školi možemo, prema složenosti, podeliti na: pribor za pisanje, pribor za crtanje, eksperimentalna pomagala, instrumente, aparate, elektronske uređaje, demonstrativna pomagala.
Osnovna nastavna sredstva
U redovnoj školi koriste se prirodna, veštačka i prirodno-veštačka nastavna sredstva. Prirodna nastavna sredstva, uzorci žive prirode delujući prirodnom veličinom, oblikom, bojom omogućavaju učenicima da lako upoznaju prirodu i društvo neposredne okoline: čoveka, biljke, životinje, stanja, pojave, materijale, zajednice čoveka, biljaka, životinja. Po svojoj vaspitno-obrazovnoj vrednosti i neposrednom delovanju u procesu sticanja pojmova, ova sredstva su nezamenljiva. Priroda sadržaja nekih predmeta podrazumevaju učenje uz pomoć primarnih izvora, odnosno učenje u neposrednoj prirodi. Savremeni mediji pružaju velike mogućnosti za dopunu takvog učenja, ali nikada neće predstavljati jedini put i izvor za učenje.
Samo se sistematskim posmatranjem mogu proučavati živi organizmi (biljke, životinje, međusobna veza i zavisnost, način života, promene u zavisnosti od godišnjih doba). Prirodno-veštačka nastavna sredstva predstavljaju tehničko-didaktičku kombinaciju prirodnih i veštačkih nastavnih sredstava. To su sredstva prirodnog porekla, a veštački pripremljena za potrebe nastave. Izrađuju se u više primeraka i mogu se individualno koristiti. Prirodno-veštačka sredstva su podesna za upoznavanje karakterističnih odlika biljaka, životinja i predmeta. Preparati su grupisani u kolekcije ili zbirke. Velike zbirke su funkcionalnije za demonstracije, a male su podesnije za decu oštećenog vida, jer omogućavaju opažanje onoga što je bitno i nužno za sadržaj koji proučavamo. Prirodno-veštačka sredstva koja su podesna za upoznavanje načina kretanja, hranjenja i ponašanja pod određenim uslovima su akvarijumi, insektarijumi, terarijumi i dr. Opažanje prirodnih objekata izvodi se u okviru specijalno pripremljene očigledno praktične nastave u učionici, školskom vrtu, kutku žive prirode. Od nastavnih principa važnu ulogu imaju princip očiglednosti, princip postupnosti i sistemaičnosti, princip aktivnosti i individualnosti. Upotreba ovih nastavnih sredstava pruža odlične mogućnosti za razvoj mišljenja, pamćenja, govora i drugih kognitivnih funkcija dece.
Veštačka nastavna sredstva se klasifikuju u taktilna, vizuelna, auditivna i kombinovana sredstva. Taktilna nastavna sredstva su: modeli, makete, reljefi, skulptura, tekst, slike i aplikacije, crteži i grafikoni, planovi i karte, likovne projekcije. Upotreba ovih nastavnih sredstava, prilagođenih taktilnom percipiranju, temelji se na činjenici da su ona manje apstraktna. Pravilna upotreba pozitivno utiče na kvalitet predstava, trajnost znanja i razvoj sposobnosti.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Obrazovanje

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari