Životno praktične situacije
Objavio anjetina0105 13. novembar 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Obrazovanje
Objavio Loptalica 14. januar 2016. Prijavi dokument
1. DIDAKTIČKI MEDIJI I OBRAZOVANJE
Od početka organizovane nastave činjeni su napori da se olakša, racionalizuje i intenzivira proces sticanja znanja, umenja i navika. Zbog toga se u nastavi korišćena određena nastavna sredstva i pomagala, odnosno didaktički mediji koji su posrednici između ljudskog saznanja i objektivne stvarnosti. Računar, skulptura, maketa, geografska karta sami po sebi nisu nastavni mediji. Oni to postaju kada počnu ostvarivati didaktičku funkciju, odnosno kada u planiranom i sistematično organizovanom procesu služe da se ostvare ciljevi poučavanja i učenja i kada služe lakšem razumevanju neke pojave (Vilotijević, 1999). Nastavna sredstva i pomagala maksimalno aktiviraju učenike, olakšavaju bolje shvatanje i razumevanje prirodnih i društvenih pojava, procesa i zakonitosti i skraćuju vreme usvajanja novih znanja. Materijal na kome učenici stiču znanja je vrlo raznovrstan i grubo se može podeliti na nastavna sredstva i nastavna pomagala. Pomoću nastavnih sredstava, u okviru prilagođenog nastavnog plana i programa ostvaruju se ciljevi obrazovanja. Pri tom treba tačno definisati:
1. Koja će nastavna sredstva biti upotrebljena i kada? 2. Kako se koriste? 3. Ko ih priprema?
Didaktičke medije treba posmatrati kroz prizmu didaktičkih funkcija koje mogu ostvariti u nastavi. Dakle, mediji su izvori odgovarajućih stimulacija, oni usmeravaju pažnju i druge aktivnosti osoba koje uče, utiču na pripremanje modela ponašanja, uzrokuju transfer, prenose informacije i omogućuju proveravanje uspeha. Raznovrsna, spretno korišćena i pravovremeno upotrebljena nastavna sredstva pružaju veliku pomoć u radu nastavnicima i učenicima. Polazeći od sposobnosti učenika stvara se određena vaspitno-obrazovna klima i određuje način komunikacije koji podstiče nastavnu interakciju. Dobro uspostavljen proces nastave ujedno pridonosi i zadovoljavanju nekih bioloških i socijalnih potreba učenika: za sigurnošću, aktivnošću, samopoštovanjem, priznanjem, poštovanjem i time se doprinosi razvoju njegove samoaktualizacije. Neprilagođeni udžbenici i literatura uopšte predstavljaju znatan deo problema vezanih za obrazovanje dece.
Nastavna sredstva i nastavna pomagala treba da budu eksplikativna i eksplikabilna (Lekić). Eksplikativna sredstva su onda kada se pomoću njih mogu lako objasniti predmeti, pojave, stanja i zakonitosti u prirodi i društvu, a eksplikabilna su kada se lako shvataju, objašnjavaju i tumače. Treba da budu tačna po sadržaju, izrazita po formi, lepa po izgledu i podesna za korištenje. Tačnost po sadržaju je prva odlika nastavnih sredstava i u tom smislu treba izbegavati sva proizvoljna i pogrešna sredstva. Bez obzira što je u pitanju elementarni stepen saznanja, informacija pomoću nastavnih sredstava treba da bude tačna. Pogrešna sredstva izazivaju pogrešne predstave i to se negativno odražava na obrazovanje odgovarajućih pojmova. Izrazitost po formi je druga odlika i u tom smislu sredstva treba da budu rasterećena od nepotrebnih detalja koji skreću pažnju sa osnovnog odnosa na sporedne podatke o predmetima, pojavama i stanjima koja proučavamo. Izrazita sredstva izazivaju jasne predstave.
Lep izgled je treća odlika i u tom smislu sredstva treba da budu pravilnog oblika i skladnih boja. Takva sredstva izazivaju osećanja zadovoljstva, vaspitavaju ukus i smisao za lepo. Podesnost za korištenje – sredstva treba da budu laka i pokretljiva, da se mogu po potrebi sklapati i rasklapati, da se mogu pregledno pokazivati u otvorenom i zatvorenom prostoru.
Nastavna pomagala
Oruđa za rad koja koriste nastavnici i učenici u procesu nastave i učenja predstavljaju tiflotehniku. Ocenu svrsishodnosti nekog nastavnog sredstva najbolje je ostaviti stručnom tiflopedagogu ili osobama sa oštećenjem vida.
Nastava je, u svojoj suštini, rad na vaspitanju i obrazovanju, pa su u tom radu kao uostalom u svakom radu potrebna odgovarajuća oruđa za rad nastavnika i učenika. Zato treba razlikovati nastavna sredstva kao izvore znanja, od nastavnih pomagala kao oruđa za rad, jer im se funkcija razlikuje. Isti predmet može nekad biti nastavno sredstvo, a ponekad nastavno pomagalo. Nastavna pomagala kojima se služimo u školi možemo, prema složenosti, podeliti na: pribor za pisanje, pribor za crtanje, eksperimentalna pomagala, instrumente, aparate, elektronske uređaje, demonstrativna pomagala.
Osnovna nastavna sredstva
U redovnoj školi koriste se prirodna, veštačka i prirodno-veštačka nastavna sredstva. Prirodna nastavna sredstva, uzorci žive prirode delujući prirodnom veličinom, oblikom, bojom omogućavaju učenicima da lako upoznaju prirodu i društvo neposredne okoline: čoveka, biljke, životinje, stanja, pojave, materijale, zajednice čoveka, biljaka, životinja. Po svojoj vaspitno-obrazovnoj vrednosti i neposrednom delovanju u procesu sticanja pojmova, ova sredstva su nezamenljiva. Priroda sadržaja nekih predmeta podrazumevaju učenje uz pomoć primarnih izvora, odnosno učenje u neposrednoj prirodi. Savremeni mediji pružaju velike mogućnosti za dopunu takvog učenja, ali nikada neće predstavljati jedini put i izvor za učenje.
Samo se sistematskim posmatranjem mogu proučavati živi organizmi (biljke, životinje, međusobna veza i zavisnost, način života, promene u zavisnosti od godišnjih doba). Prirodno-veštačka nastavna sredstva predstavljaju tehničko-didaktičku kombinaciju prirodnih i veštačkih nastavnih sredstava. To su sredstva prirodnog porekla, a veštački pripremljena za potrebe nastave. Izrađuju se u više primeraka i mogu se individualno koristiti. Prirodno-veštačka sredstva su podesna za upoznavanje karakterističnih odlika biljaka, životinja i predmeta. Preparati su grupisani u kolekcije ili zbirke. Velike zbirke su funkcionalnije za demonstracije, a male su podesnije za decu oštećenog vida, jer omogućavaju opažanje onoga što je bitno i nužno za sadržaj koji proučavamo. Prirodno-veštačka sredstva koja su podesna za upoznavanje načina kretanja, hranjenja i ponašanja pod određenim uslovima su akvarijumi, insektarijumi, terarijumi i dr. Opažanje prirodnih objekata izvodi se u okviru specijalno pripremljene očigledno praktične nastave u učionici, školskom vrtu, kutku žive prirode. Od nastavnih principa važnu ulogu imaju princip očiglednosti, princip postupnosti i sistemaičnosti, princip aktivnosti i individualnosti. Upotreba ovih nastavnih sredstava pruža odlične mogućnosti za razvoj mišljenja, pamćenja, govora i drugih kognitivnih funkcija dece.
Veštačka nastavna sredstva se klasifikuju u taktilna, vizuelna, auditivna i kombinovana sredstva. Taktilna nastavna sredstva su: modeli, makete, reljefi, skulptura, tekst, slike i aplikacije, crteži i grafikoni, planovi i karte, likovne projekcije. Upotreba ovih nastavnih sredstava, prilagođenih taktilnom percipiranju, temelji se na činjenici da su ona manje apstraktna. Pravilna upotreba pozitivno utiče na kvalitet predstava, trajnost znanja i razvoj sposobnosti.
Objavio anjetina0105 13. novembar 2024.
Objavio milicar 21. oktobar 2024.
Objavio maricamacapavlovic 21. oktobar 2024.
Objavio underdog011 29. novembar 2024.
Objavio aventurin 25. novembar 2024.
Objavio prodidz1 25. novembar 2024.
Objavio underdog011 29. novembar 2024.
Objavio MimaBJ24 29. novembar 2024.
Objavio aventurin 25. novembar 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.