Obrazovanje kao komponenta karijernog vođenja i savetovanja u tranzicionim periodima profesionalnog razvoja odraslih
Objavio minche90 18. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Filozofija
Objavio Koraknapred 08. januar 2014. Prijavi dokument
Dofman
Naučna revolucija, koja je uslovila industrijski i tehnološki razvoj, oblikovala je način razmišljanja karakterističan za moderni zapadni svet. Vera u Napredak i Istinu dovela je do svojevrsnog „raščaravanja“ sveta, te potrebe za naučnim razumevanjem i objašnjenjem stvarnosti koja nas okružuje. Duboke društvene promene zahtevale su određena tumačenja, a ona su svoje mesto našla pod okriljem sociologije, discipline nastale po uzoru na prirodne nauke i razvijene u pozitivističkom duhu.
Početni pokušaji temeljili su se na Kontovom (Comte) pozitivističkom pristupu proučavanju društva, da bi se postepeno fragmentirali pod uticajem klasika, s fokusom na proučavanju normativne regulacije društva. Takav je razvoj usmerio sociološko teoretisanje prema makrofenomenima, tj. pitanjima vezanim za širi društveni kontekst, pri čemu je naglasak na naučnim metodama i pristupu kojim bi se omogućilo formulisanje zakona, po ugledu na prirodne nauke.
Prvobitne teorije komunikacije, tačnije uticaja masovnih medija na pojedince takođe su imale ovaj pozitivističko – biologistički prizvuk. Tu prvenstveno mislimo na „ S-R“ teoriju, po kojoj stimulus uslovljava određenu reakciju. Naglasak je bio na celokupnom sistemu, a ne na odnosima „licem u lice“, pa su kasniji modeli bili razvijani tako da se pažnja okrene ka elementima komuniciranja, ulozi i efektu svakog od njih . Ovome je prethodilo definisanje značaja individue, stavova i slobodne volje, koji utiču ne samo na prijem stimulusa nego i na mogućnost da on dopre do recipijenta. Radi se zapravo o različitim selektivnim procesima. Pored znakova i pravila njihovog stvaranja (semantika) i upotrebe (sintaktika) za komunikološke procese mnogo je značajnija pragmatika, koja se bavi upotrebom tih pravila u komunikacionoj praksi. Pragmatika se bavi onim što je iznad pravila, onim što ga nadilazi i čini komunikaciju u nekom smislu neizvesnom. Kako će recipijent, interpretator shvatiti poruku ne zavisi samo od znaka, niti samo od načina na koji su znaci povezani, već i od konteksta tj. komunikacione situacije i svih njenih elemenata. Ipak, kako će određeni pojedinci reagovati na stimulus može se predviđati na osnovu njihovih osobenosti i karakteristika, ali samo onih koje spadaju u domen „društvenih“, dakle njihovih identiteta stvorenih socijalizacijom, igranjem uloga i zauzimanjem položaja, te interakcijom na osnovu tih uloga, položaja
i grupnih identiteta. Upravo ove karakteristike pojedinaca, koje omogućavaju društveno komuniciranje po normama i pravilima, pa i samo razumevanje poruka, jesu ovde u središtu pažnje. Prikazaćemo različite pristupe razvoju identiteta pojedinaca, koji je rezultat učešća u interakciji. Ipak, za razumevanje poruka nisu dovoljne samo norme i pravila, jer i u okviru njihovog poštovanja može doći do različitog shvatanja poruke od strane primaoca. Semantika se dakle bavi značenjem, ali pragmatika, a na njenom tragu i komunikologija,
zadiru u pitanje smisla koje će znaku i/ili poruci pridati primaoc. Ono što je sigurno je da je veća verovatnoća ispravnog razumevanja poruka unutar istih „govornih zajednica“ (Vitgenštajn) nego van njih, i to nas upravo upućuje na ono društveno, iznad pojedinaca, koje omogućava da se razumevamo, a čiji je praktični izraz kodni sistem.
Sa razvojem sociologije i uporednim razvojem hermeneutičkog pristupa u društvenim naukama, mogućnost pozitivizma i strogog normativizma u društvenim naukama se problematizuje. U nemačkom hermeneutičkom duhu, Maks Veber nastoji da sociologiju utemelji u novom ključu, koji bi pored objašnjenja podrazumevao i razumevanje, kao preduslov ovog prvog. U svim društvenim naukama mora se računati sa čovekom, kao svesnim i delatnim bićem, koje stupajući u odnose sa drugima, razumevajući sebe, druge i svet oko
sebe dela, stvara i oblikuje društvene pojave i procese. Ipak, bilo je nemoguće sociologiju potpuno svesti na idiografske nauke, te njen predmet spustiti na nivo pojedinca i objašnjavanje individualnih ponašanja, jer bi time bile poljuljane njene osnove kao opšte nauke o društvu.
Objavio minche90 18. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio nixazizu 06. januar 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.