Elektronsko bankarstvo
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Sociologija
Objavio Mario.1993@ 07. mart 2014. Prijavi dokument
SAŽETAK
U ovom radu je riječ o psihosocijalnim rizicima koji nastaju usljed aktuelnih ekoloških problema koji su globalnih razmjera. Pojam psihosocijalnih rizika je moguće objasniti pomoću modela posmatranja socijalnog razvoja individue, a isti nazivamo ekološki model. U daljem tekstu će biti pojašnjen ekološki model. Navešću koje vrste ekoloških rizika i ekoloških problema danas opterećuju mentalno i fizičko stanje čovjeka i vrste psihosocijalni poremećaja koji nastaju usljed snažne reakcije čovjeka na ekološke probleme i ekološke katastrofe.
Ključne riječi: psihosocijalni rizik, psihosocijalni poremećaj, ekološki model, ekološki rizik, ekološki problem, ekološka katastrofa.
1.UVOD
Ekologija je nauka o životnoj okolini koja proučava odnose između živih bića, sredine u kojoj živa bića žive i čime se hrane. Kao nauka se ekologija konstituiše u drugoj polovini XIX vijeka, a snažnije počinje da se razvija 30-tih godina XX vijeka. Ekologija nastaje kada ekonomska aktivnost ljudi počinje trajno da degradira prirodnu okolinu, dovodeći u pitanje opstanak čovjeka kao živog bića, jer sredine u kojima živa bića žive, njihovi međusobni odnosi i resursi pomoću kojih ista preživljavaju u tim sredinama i odnosima su međusobno uslovljeni.
Život čovjeka u danas narušenoj prirodnoj okolini predstavlja pogodnu podlogu za stvaranje psihosocijalnih poremećaja. Psihosocijalni poremećaji se definišu kao mentalne bolesti koje bivaju izazvane ili nastaju pod uticajem nepovoljnih životnih iskustava, kao i neusklađenih kognitivnih i bihejvioralnih procesa kod pojedinca. U interakciji određenih bio-psiho-socijalnih karakteristika (pol, bolesti, intelektualne i tjelesne nesposobnosti ili slabije sposobnosti i sl) pojedinca i pojedinih karakterisitka okruženja u kojem pojedinac živi i radi, tj. u njegovim psihosocijalnim uslovima, mogu, dakle, da se formiraju određeni rizici za mentalno zdravlje tog pojedinca .
Da bi se unaprijedilo razumijevanje dinamičnih međusobnih odnosa između različitih individualnih i sredinskih faktora koji utiču na isti, razvijen je ekološki model proučavanja ljudskog razvoja. Ovaj model je uveden u okviru urbanih studija sociologa Čikaške škole nakon Prvog svjetskog rata i predstavlja most između bihejvioralističkih i antropoloških teorija razvoja čovjeka.
Grana sociologije koja se bavi ovim specifičnim vezama i odnosima između čovjeka i njegove životne sredine naziva se socijalna ekologija. Ovaj termin se prvi put upotrebljava 1921.godine. i tad podrazumijeva način posmatranja ljudskog društva u procesu planiranja i razvoja velikih gradova. U cilju očuvanja i unaprijeđenja čovjekove životne sredine socijalna ekologija probleme međuodnosa elemenata predmeta proučavanja ekologije uzdiže na nivo globalnog problema.
2.POJAM EKOLOŠKOG MODELA
Ekološki model Urie-a Bronfenbrenner-a je formalizovan kao teorija osamdesetih godina XX vijeka i poslije stalno revidiran do 2005. godine (godina smrti Bronfenbrennera). U primarnom obliku ove teorije Bronfenbrenner je insistirao na tome da je potrebno, u cilju razumijevanja ljudskog razvoja, sagledati cijeli ekološki sistem u kojem se javlja rast. No, kasnije je Bronfenbrenner, nakon konstantnih revizija teorije, priznao značaj i bioloških i genetičkih aspekata u ljudskom razvoju.
Bronfenbrenner ekološki sistem dijeli na pet društveno organizovanih podsisitema koji podržavaju i usmjeravaju ljudski razvoj (sl.1). Ti podsistemi su: mikrosistem, mezosistem, egzosistem, makrosistem i hronosistem. Svaki podsistem zavisi od kontekstualne prirode života pojedinca i istom nudi mnoštvo mogućnosti i izvora razvoja. Nadalje, u okviru i između podsistema postoji dvosmjerna komunikacija, dvosmjeran uticaj. Zbog toga što čovjek ima potencijalni pristup ovim podsistemima on je u mogućnosti da posjeduje više socijalnog znanja , povećan broj mogućnosti učenja rješavanja problema i pristup novim dimenzijama samoupoznavanja i samoistraživanja.
S obzirom da je u pitanju koncept proučavanja razvoja čovjeka logično je da se kreće od najranije dobi njegove socijalizacije, a to je djetinjstvo. Prema ovom modelu centralna figura ekološkog sistema je dijete, a oko njega su slojevi podsistema koji ga fizički i psihički okružuju.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio Andri0805 13. mart 2024.
Objavio Studentsoc04 12. januar 2024.
Objavio natasastefan32 12. januar 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.