Odlomak

 

Uvod

U svakom detetu postoje mogućnosti za razvoj njegovih kreativnih sposobnosti. Kada se govori o zahtevima likovnog vaspitanja, koji se uglavnom zasnivaju na opštim vaspitnim ciljevima, primećuje se da se u manjoj meri proučava estetska osetljivost dece, nivo njihovih kreativnih sposobnosti, kao i efekti različitih pristupa likovnom vaspitanju. Zbog toga je neophodno istaći potrebu sistematskog naučnog istraživanja problematike likovnog vaspitanja i uticaja različitih pristupa i programa vaspitno-obrazovnog rada na razvoj kreativnosti dece predškolskog uzrasta u oblasti likovnog izražavanja. Likovno vaspitanje podrazumeva da se kod svakog deteta podstakne zarobljeni likovni izraz i kreativnost. Uopšte potreba za likovnim izražavanjem kod dece predškolskog uzrasta je jedna od osnovnih potreba, pa samim tim predstavlja i važan faktor u njihovom razvoju. Likovno izražavanje na predškolskom uzrastu povezano je sa kognitivnim razvojem, pa ga zbog toga treba iskoristiti kao mogućnost za podsticanje i optimalan razvoj kognitivnih sposobnosti dece. Savremena metodika likovnog vaspitanja zasniva se na celovitosti, odnosno integraciji svega onoga što deca istražuju i doživljavaju i suprotna je fragmentaciji kojima ih odrasli uče. Ovaj pristup pozitivno utiče i na likovnu kreativnost dece sa smetnjama u razvoju.

1. Ciljevi i zadaci likovnog vaspitanja na predškolskom uzrastu

Metodika ne određuje cilj nastave i aktivnosti, ali ga analizira, objašnjava i konkretizuje kako bi postali primjenjivi u ustanovama za predškolsku i školsku djecu. Naziv likovna kultura ukazuje na cilj ove nastavne oblasti, ali da bi on bio određen potrebno je ukazati na značaj ovog termina. U širem smislu označava dostignuće jednog naroda u oblasti likovnih umetnosti – crtanje, slikanje, vajanje i dr. U užem smislu termin ,likovna kultura označava stepen likovno-estetskog vaspitanja i obrazovanja koji svaki pojedinac društvene zajednice postigne i koji je deo njegove opšte kulture. Među najznačajnijim faktorima formiranjima likovne kulture isticu se : neposredno likovno stvaralaštvo (slikanje, crtanje), sticanje odgovarajućeg znanja i posećivanje izložbi.
Cilj nastave (aktivnosti) likovne kulture je plansko i sistematsko delovanje na decu da bi se ostvario određeni nivo njihove lične likovne kulture poštujući zakone programskog sadržaja i uzrasta dece.
Zadaci nastave (aktivnosti) likovne kulture proističu iz cilja i samo su njegova konkretizacija.
Likovno-estetski zadaci – neposredno doprinose ostarenju cilja likovnog vaspitanja. Doprinose svestranom i harmoničnom razvoju, osamostaljivanju, socijalizaciji. Formiranje lične likovne kulture predstavlja primarni uslov, a preko nje i celokupno kulturno nasleđe.
Pedagoško-psihološki zadaci – odnose se na razvoj i vaspitanje pojedinih sposobnosti dece i njegove ličnosti u celini (vizuelno pamćenje, bogaćenje predstava, stvaralačko mišljenje, samostalnost, doslednost).
Radno-praktični zadaci – osposobljavanje dece da ovladaju sredstvima i tehnikama likovnog izražavanja prema uzrastima, da umeća i navike stečene u likovnom radu primenjuju pri praktičnim radnjama (uređenje svoje sobe, radnog prostora i sl).

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Obrazovanje

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari