Odlomak

Uvod

Radi što boljeg razumevanja značaja obučavanja i treninga zaposlenih u savremenim organizacijama kao i upravljanja ljudskim resursima u organizaciji, pored toga što ćemo o svakoj temi navesti osnovne karakteristike, opisati njihovu ulogu u savremenoj organizaciji, takođe ćemo napraviti određenu paralelu između ove dve teme. Time ćemo najbolje shvatiti na koji način su povezani obučavanje i trening sa upravljanjem ljudskim resursima, koje su im zajedničke osobine, po čemu su slične, a po čemu se razlikuju, kako su uslovljene jedna drugom, da li zavise jedna od druge i na koji način.
Pored teorijske analize ovih tema, posebno čemo objasniti njihovu spregu na konkretnom primeru u određenoj organizaciji, tj. na određenom radnom mestu, sa konkretnim slucajevima iz ličnog iskustva. Na osnovu svih navedenih teorijskih činjenica i na osnovu praktičnog primera, potrebno je izvesti zaključak, odnosno predlog rešenja tog konkretnog problema ili nedostatka na navedenom radnom mestu. Pored unapređenja ličnog shvatanja pojmova navedenih u ovom radu, iskreno se nadamo da ce nasa analiza naći i praktičnu primenu.

 

 

 

Obučavanje i trening

Potreba obučavanja i treninga u savremenim organizacijama je sve neophodnija. Organizacije uviđaju potrebu da podstiču zaposlene da stalno uče i razvijaju svoje znanje, da bi se tranformisali u prave stručnjake i profesionalce. Efekti treninga su samo privremenog karaktera, pa je neophodno stalno usavršavanje da bi se postigli dobri rezultati. Da bi savremene organizacije bile uspešne moraju biti zainteresovane za stalno proširivanje znanja zaposlenih. Trebalo bi pomenuti osnovne pojmove koji se odnose na sticanje znanja, a to su:
Obučavanje koje se odnosi na sticanje novih znanja bitnih za rad i za prilagođavanje usvojenim pravilima u što kraćem vremenskom periodu.
Trening se odnosi na uvežbavanje već stečenih znanja, odnosno učenje na poslu ili radu.
Obrazovanje obuhvata organizovano, kolektivno ili individualno sticanje novih, odnosno širenje postojećih nivoa znanja, radi unapređenja metoda rada. Tu se podrazumeva dugoročna aktivnost učenja da bi se pojedinac pripremio za različite uloge u društvu.
Edukacija pored obrazovanja, što u prevodu sa engleskog i znači, obuhvata i pojam vaspitanja.
Vaspitanje obuhvata potpuno razvijanje ličnosti, i njenih stvaralačkih sposobnosti, kao i formiranje uverenja, stavova i ukupnog pogleda na svet, u prevodu razvoj kompletne licnosti.
Razvoj je usmeren na učenje koje će biti potrebno u budućnosti, za rešavanje nekih budućih pitanja i okrenuta je napredovanju u karijeri.
Za razumevanje savremenog procesa sticanja znanja potrebno je pravilno razumeti i pojmove organizacionog i individualnog učenja i razvoja.
Organizaciono učenje je proces sticanja znanja, kao i korišćenja znanja kojim organizacija stiče konkurentsku prednost na tržištu i samim tim ta znanja uzima kao svoja.
Individualno učenje je, za razliku od organizacionog, sticanje znanja, veština i pravila ponašanja pojedinca, a ako ono utiče na promenu ličnih stavova pojedinca može se reći da se radi o individualnom razvoju.
Promene koje se odvijaju u okruženju same po sebi nameću nevedene procese učenja i usavršavanja. U savremenom svetu pojedincu nije dovoljno znanje koje ponese iz škole, takozvano školsko znanje, da bi adekvatno odgovorio na potrebe i zahteve tradicionalnog načina rada, a posebno ne da bi ispratio stalne nove i nove zahteve savremenog poslovanja. Zbog toga se u poslednje vreme u savremenom menadžmentu kao ključna funkcija u razvoju ljudskih resursa, razvija obrazovanje i obučavanje i tako postaju važan element u savremenim organizacijama. Takodje razvoj nauke i tehnologije uslovljava potrebu za stalnim razvijanjem i obrazovanjem zaposlenih, tako reći od početka pa do kraja karijere. Oblici obrazovanja su vremenom prerasli od običnih kurseva i seminara u stalne i ozbiljne programe obuke i usavršavanja. Razvojem globalnog tržišta i globalne konkurencije, kao i brzina promena uslovili su i brzinu razvoja ljudskog potencijala odnosno težnju za što brzim sticanjem znanja.
Potrebno je pomenuti i ciljeve koje organizacija ostvaruje kroz obučavanje i trening, a to su: osposobljavanje kadrova u pripremi tj. obučavanje novoprimljenih kadrova, usmeravanje individualne razvojne karijere, kadrovsko restruktuiranje-obučavanje za nove poslove, osposobljavanje za kvalitetan rad-primenu standarda kvaliteta, permanentno inoviranje znanja u oblasti rada i rukovodjenja, promovisanje poslovne politike, poslovne filozofije, strategije i organizacijskih ciljeva.
Takođe ciljevi organizacije mogu biti ostvareni samo u određenim situacijama i to: u fazi pripreme kadrova, a zatim pri: uvođenju novih radnika u posao, uvođenje zaposlenih u nove radne i rukovodeće uloge, ako postoji potreba za poboljšanje kvaliteta rada i usluga, ako se uvodi nova tehnologija, ako dolazi do reorganizacije na bilo kom nivou, kod primene novih standarda rada i ponašanja i normativnih akata, kod uvođenja novih metoda i tehnika upravljanja i kod uvođenja nove poslovne politike, poslovne filozofije i misije preduzeća. Proces obučavanja i treninga sadrži osnovne elemente koje je potrebno dobro poznavati da bi se obučavanje moglo kvalitetno realizovati.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari