Ponašanje u organizaciji
Objavio goja91 24. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Menadžment
Objavio deda_mraz 22. februar 2016. Prijavi dokument
UVOD
Dividende predstavljaju prinos na akciju. Investiranje u akcije je rizičan posao. Po rizičnosti , invenstiranje u akcije se nalazi na suprotnoj strani od investiranja u risk free državne hartije . Kako vrednost akcija na tržištu varira u zavisnosti od ponude i tražnje , ali i od drugih neekonomskih faktora , tako i kompanije vode različite politike dividendi .
Politika dividendi ima veliki značaj za akcionare , a i za kreditore i druge investitore . Značajna je za akcionare , iz razloga što je pokazatelj njihovih investicija , dok za kreditore i druge investitore , predstavlja faktor ocenjivanja finansijskog zdravlja kompanije ,kao i izgleda budućih performansi kompanije .
Dividende predstavljaju raspodelu korporacijske imovine akcionarima na temelju procentualnog udela u vlasništvu .
Politika dividendi ima za cilj da utvrdi koji će se procenat prinosa isplaćivati akcionarima , da li će se uopšte isplaćivati i da li će se nijhova stabilnost održavati . Za razumevanje politike dividendi , trebalo bi znati da ovaj pojam vrlo često nije protumačen na pravi način .
Odluka kompanije o dividendi , često se meša sa drugim finansijskim i investicionim odlukama . U nekim slučajevima dividenda može predstavljati sporedni proizvod kapitalne budžetne odluke firme , jer neke kompanije plaćaju niske dividende , iz razloga što se ne brinu za budućnost firme i žele da zadržani prihod ulože u njen dalji razvoj . Ako pretpostavimo da mogućnosti za buduće investicije ne postoje i da se najavi povećanje dividendi , a da na berzi dodje do pada cena akcija , kakav je efekat promene u plaćanju dividende u gotovini , imajući u vidu strukturu kapitala i uslove pozajmljivanja ? Druga firma može finansirati kapitalne troškove zajmovima , što obezbeđuje novac za dividende i ovom slučaju dividenda firme je sporedni proizvod odluke o uzimanju zajma .
Politiku dividendi moramo razdvojiti od drugih problema finansijskog menadžmenta .
Novac koji se koristi za finansiranje uvećanih dividendi mora se negde nabaviti . Ako sredimo troškove i zajmove kompanije , postoji samo još jedan mogući izvor novčanih sredstava , a to je emitovanje novih akcija , jer dug i zadržani prihod imaju svoja ograničenja . Dug i zadržani prihod u strukturi kapitala po određenoj ceni mogu da se obezbede samo do određenog iznosa . Taj iznos se dobija kada se dug podeli sa procentualnim udelom u strukturi kapitala , odnosno zadržani prihod podeli udelom u strukturi kapitala . Zaduživanje preko dobijenog iznosa duga imaće veću cenu (kamatu) , a preko dobijenog iznosa zadržanog prihoda , kompanija će biti primorana da ide na emisiju akcija , koja će zbog floating cost – a imati višu cenu . Politika dividendi se može definisati i kao razmena između zadržanih prihoda na jednoj strani i plaćanje dividendi i emitovanja novih akcija na drugoj . Emitovanje akcija košta (zbog floating ili selling fees ) i nije uvek najbolje rešenje .
Ova vrsta razmene može delovati veštački u početku , ali zato ne postoji kompanija koja emituje akcije svaki put kada treba da plati dividende . Postoji mnogo kompanija koje plaćaju dividende i emituju akcije sa vremena na vreme , a emisiju novih akcija bi mogle da izbegnu samo ako bi im dividende bile niže . Mnoge druge firme plaćaju niske dividende i nemaju potrebu za emitovanjem novih akcija . Takve firme bi mogle da emituju nove akcije i povećaju dividende. Odgovor na pitanje kako možemo naći zlatnu sredinu je u politici dividendi !
POLITIKA DIVIDENDI
Teorije politike dividendi nastoje da daju odgovor na pitanje , kakva je uloga dividendi u maksimiziranju vrednosti akcija .
Politika dividendi ima za cilj da utvrdi koji će se procenat prinosa isplaćivati deoničarima , t.j. Kakav će biti pokazatelj isplate , vrsta dividendi i hoće li se održavati stabilnost dividendi .
U literaturi se ističu sledeće teorije o politikama dividendi :
Teorija irelevantnosti dividendi ( M & M Irrelevance Theory )
Teorija “ Vrabac u ruci “ ( Bird-in-the-hand Theory )
Teorija porezne preferencije ( Tax Preference Theory )
Teorije efekta klijentele ( Clientele Effect Theory )
Teorije transakcionih troškova ( Transaction Cost Theory )
Teorije slanja signala ( Information Signaling Theory )
Svaka od ovih teorija će kasnije biti obrađena posebno .
Tabela 1 nam pokazuje koliki porast dividendi možemo očekivati ukoliko korporacija koristi jednu od navedenih teorija .
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio Norma Jean 24. april 2024.
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.