Ponašanje u organizaciji
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio Lucia DiPietro 31. januar 2013. Prijavi dokument
UVOD U EKONOMIKU POSLOVANJA
Ekonomika poslovanja predstavlja nastavnu disciplinu koja izučava ekonomske komponente i procese poslovanja privrednih preduzeća i drugih subjekata u uslovima ograničenih resursa i tržišnih zakonitosti. U okviru programa Megatrend univerziteta primenjenih nauka, „Ekonomika poslovanja“ je locirana na dimenzije, resurse i komponente
preduzeća kao osnovnog privrednog subjekta, koji obuhvata sve oblike poslovanja: privredna društva (društva lica i društva kapitala), preduzeća, zadruge, društvena preduzeća, preduzetničke jedinice, jednopersonalna društva, delove inostranih kompanija i sl.
Ekonomika poslovanja izučava ekonomska stanja, procese i odnose u okviru osnovne privredne jedinice – preduzeća kao privrednog subjekta. U okviru ove discipline vrši se kvalitativna i kvantitativna analiza svih ekonomskih pojava, kategorija i odnosa preduzeća i njegovog ekonomskog okruženja. Ciljevi i metode Ekonomike poslovanja usmereni su ka traženju
optimalnih rešenja za realizaciju postavljenih zadataka preduzeća, u uslovima ograničenih resursa i tržišne konkurencije. U okviru discipline Ekonomika poslovanja obuhvaćena je celokupnost ekonomskih interesa, odnosno ciljeva preduzeća i njegovog relevantnog okruženja, njihova kvalitativna i kvantitativna svojstva i međusobni odnosi komponenata, odnosno podsistema. Ona izučava efikasnost i efektivnost funkcionisanja i razvoja preduzeća kao privredne jedinice i subjekta poslovanja.
Poslovanje predstavlja proces obavljanja i izvršavanja unapred definisanih poslova, odnosno delatnosti i procesa u preduzeću. Ono obuhvata, kako obavljanje određene konkretne delatnosti proizvodnje ili usluga, tako i stvaranje potrebnih tehničkih, materijalnih, finansijskih, kadrovskih, adPraktikum iz ekonomike poslovanja 3ministrativnih i drugih uslova i pretpostavki funkcionisanja i razvoja preduzeća.
Poslovanje preduzeća obuhvata široki spektar raznovrsnih pojedinačnih i grupnih poslova, čijim usklađivanjem i sinhronizo vanjem preduzeće postiže zadate – planirane ciljeve. Ono, dakle, obuhvata i koordinaciju raznovrsnih poslova, aktivnosti i odluka u procesu obavljanja delatnosti preduzeća.
Da bi preduzeće poslovalo, odnosno obavljalo proces poslovanja, mora raspolagati potrebnim komponentama i uslovima (kadrovi, sredstva, organizacija), kao i relevantnim informacijama iz okruženja (propisi, tržište, konkurencija). Kombinovanjem svih ovih relevantnih faktora u procesu rada i obavljanja delatnosti preduzeća, uz potrebne upravljačke
aktivnosti, obavlja se proces poslovanja preduzeća.
Poslovanje sadrži prostornu dimenziju, odnosno uvek se obavlja u datom konkretnom prostoru, kao i vremensku dimenziju, koja podrazumeva vremenski period obavljanja poslova. U slučaju tzv. virtuelne organizacije, uz pomoć savremene elektronske komunikacije – prostorna dimenzija poslovanja se racionalizuje i gubi na značaju kao uslov postojanja i
funkcionisanja preduzeća.
Poslovanje se uvek obavlja u odgovarajućem, zadatom ambijentu, sa konkretizovanim i definisanim uslovima, pravilima i postupcima.
Pravila i procedure poslovanja su eksterni (propisi, zakoni, kodeksi) i interni, u vidu unutrašnjih propisa (statuti, pravilnici, norme).Poslovanje preduzeća podrazumeva određenu tehnologiju izvršavanja, koja propisuje precizno određene postupke, norme i standarde.Usklađivanjem ovih raznovrsnih zahteva i njihovim koordiniranjem prema postavljenim ciljevima preduzeća, konkretizovanim u planovima i programima, poslovanje može da daje željene pozitivne rezultate. Uspešno poslovanje je cilj i rezultanta ukupnosti delovanja raznovrsnih faktora. Tako je npr. poslovanje finansijski uspešno ako preduzeće ostvaruje dobit (profit) i obrnuto, ako iskazuje gubitak – ono je finansijski neuspešno. Organizaciona uspešnost poslovanja ogleda se u primeni savremene organizacije, metoda i tehnika. Poslovanje je kadrovski uspešno ako je obezbeđena optimalna kadrovska opremljenost i učinak zaposlenih, prema principu „pravi čovek na pravom mestu“. Poslovanje podrazumeva i zahteva egzaktna merila rezultata i njihovu kontrolu. Stoga je za svako preduzeće značajno planiranje, praćenje i analiza dinamike poslovanja. Dobijeni rezultati služe kao parametar za unapređenje poslovanja.
4 Glava I – Uvod u ekonomiku poslovanjaPoslovanje je dinamična kategorija i podrazumeva stalne promene, kako ciljeva preduzeća, tako i primenjenih metoda i tehnika.
Unapređenje poslovanja i njegove efikasnosti u svim segmentima jedan je od stalnih i dugoročnih ciljeva svakog preduzeća i preduzetnika.
KONTROLNA PITANJA
1. Definisati relevantne pojmove Ekonomike poslovanja
2. Značenje i sadržaj kategorija „preduzeće“, „preduzetništvo“, „preduzetnik“
3. Značenje discipline Ekonomika poslovanja (poslovna ekonomika)
4. Osnovni sadržaj naučne discipline Ekonomika preduzeća
5. Faze razvoja ekonomike preduzeća u jugoslovenskoj teoriji i praksi
6. Odnos ekonomike i organizacije poslovanja
7. Odnos ekonomike i srodnih naučnih disciplina
8. Mesto Ekonomike poslovanja u sklopu ekonomskih nauka
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio Norma Jean 24. april 2024.
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.