Odlomak

 

 

Uvod

U okviru pripremnog predškolskog programa obavlja se opšta i posebna priprema za polazak u školu. Zadaci koji su postavljeni u okviru posebne, specijalne pripreme za školu odnose se na sadržaje koji će deci omogućiti lakše prilagođavanje na školski rad i učenje.
Posebna pažnja se poklanja govoru, osposobljavanju dece da primaju informacije putem reči i njima se što veštije koriste za komunikaciju i misaone operacije. „Govor i sam postaje predmet saznavanja, njegove zakonitosti i finese, uopštenja koja se vrše uz pomoć reči, uočava se lepota književnog, posebno poetskog govora, upoznaje narodni govor i dr“ (Pravilnik, 2006: 122).
Vaspitno-obrazovni rad sa decom u godini pred polazak u školu u domenu podsticanja razvoja govora i komunikativnih sposobnosti usmeren je na:
• razvoj komunikativnih sposobnosti deteta: sposobnost služenja govorom u raznovrsnim situacijama, veštine komuniciranja, sposobnost komunikativnog slušanja;
• razvijanje interesovanja i uvođenje deteta u svet pisane reči: svest i znanja o jeziku;
• upoznavanje i tumačenje različitih tekstova;
• grafičku pripremu na elementarnom nivou;
• negovanje govornih stvaralačkih sposobnosti deteta;
• ovladavanje veštinama korišćenja različitih medija.

1. Ciljevi razvoja govora u pripremnoj predškolskoj grupi
Program pripreme dece za školu sastoji se od oblasti u koje su svrstani vaspitno-obrazovni sadržaji i aktivnosti putem kojih se ostvaruju opšta i posebna priprema dece za školu. To su: razvoj govora (negovanje govorne kulture, bogaćenje dečjeg rečnika i negovanje gramatički pravilnog govora, verbalno izražavanje i komunikacija, monološki govor i pričanje, upoznavanje sa dečjom književnošću i govorne igre), kao i priprema za početno čitanje i pisanje.
U Pravilniku o opštim osnovama predškolskog programa (2006:159) istaknuti su ciljevi i sadržaji koji doprinose uvođenju dece u svet pisane reči i pripremi za školu. Ciljevi u oblasti početnog čitanja su:
• Motivisanost da se prepoznaju grafički simboli, znaci, poruke i obaveštenja, kao i da se nauči da čita.
• Pripremljenost za učenje čitanja zahvaljujući razvoju fonematske percepcije (sposobnosti za glasovnu analizu reči radi određivanja od kojih su glasova sastavljene, koliko je tih glasova i u kakvom su položaju u rečima) i ostalim postupcima koje preporučuje metodika.
• Veština čitanja razvijena do nivoa određenog mogućnostima i interesovanjima svakog pojedinog deteta.
U oblasti početnog pisanja, pred vaspitačem stoje sledeći ciljevi:
• Predstave o obliku, boji, veličini i položaju u prostoru predmeta, crteža i znakova.
• Sposobnost vizuelnog procenjivanja, zapažanja i imenovanja sitnih detalja, kao i reprodukovanja njihovog izgleda i položaja.
• Spretni i pokretljivi ruka, šaka i prsti.
• Pravilno sedenje i držanje pribora za crtanje, slikanje i pisanje.
• Srazmerno razvijena fina motorika (vizuelno usmeravanje, voljna kontrola i koordinacija između pokreta ruke, šake i prstiju, dve ruke i oka i ruke) i zahvaljujući tome veštiji, sigurniji i slobodniji pokreti potrebni za ispisivanje sitnih elemenata bez prekidanja i podizanja olovke sa papira.
• Usavršenost pokreta za pisanje vršenih u odgovarajućoj svesci, kao i osposobljenost da se sveska koristi na odgovarajući način.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari