Odlomak

TOK AKTIVNOSTI

Predstavljam se deci, koja sede u formaciji polukruga. Razgovaramo o bajkama koje su do sada čuli (Snežana i sedam patuljaka, Carevo novo odelo…). Pitam ih: šta je u bajci „Snežana i sedam patuljaka“ veštica uradila sa jabukom (Veštica je stavila jabuku u otrov, izgovarala čarobne reči…). Dakle, veštica je izgovarala čarobne reči i izvodila magiju. Ja sam nešto videla što sam mislila da je magija, jer je bilo veoma čarobno, ali na kraju sam ipak naučila da je to nešto drugo. Sada ću vam pokazati to, pa ćemo zajedno da probamo da otkrijemo šta je to ako nije magija. (Pokazujem deci eksperiment slonova pasta, nakon čega zajednički dolazimo do zaključka da to nije bila magija beć eksperiment. Deca prvo daju svoja objašnjenja a ja im pomažem u smislu pripajanja tih objašnjenja terminu eksperiment). Nakon zajedničkog dolaska do objašnjenja pitam ih sledeće: Da li znate još neki eksperiment, da li ste videli, radili…?
Danas ćemo mi izvoditi neke eksperimente.
Pre svega, na četiri stola su postavljeni materijali za izvođenje različitih eksperimenata i objašnjavam deci kako se koji radi. Na stolove stavljam po jednu kocku (svaka je različite boje), deci delim kocke, svakome po jedna i koja im je boja kocke, za taj sto staju. Puštam pesme, kada se jedna završi, grupe prelaze za sto pored i tako se rotiraju dok svi ne budu uradili sve.
Eksperiment br. 1:
Na stolu su iseckani papirići. Svako dete uzme po jedan češalj, protrlja o kosu, zatim približava papirićima i premešta po stolu.
-Pitam decu da li su čuli kada odrasli ili njihova braća ili sestre kažu da im se ‘naelektrisala kosa’, te dolazim do termina naelektrisanja, koji samo spominjem a više se pažnja usmerava na objašnjenja dece o pojavi koju su videla.

Eksperiment br. 2:
Na stolu su igračke iz „kinder“ jajeta i dečja vaga, na kojoj mere koje igračke imaju veću masu. –Pitam decu zašto misle da je jedna igračkica na podignutom delu vage, a jedna na spuštenom. Ili zbog čega je više igračkica povuklo bagu na dole, a jedna ne. Komentarišući dolazimo do zaključka da su neke bile teže, odnosno imale veću masu. Objašnjavam im da masa može biti veća iako nega igračkica izgleda manje od druge i od čega to zavisi. (materijal; šupljina)

Eksperiment br. 3:
Dva balona (jedan naduvati, drugi ne), obesiti na krajeve istog štapa. Deca trebaju da isprobavaju načine da balone stave u ravnotežu: na grliću flaše, čaši, prstima, rukama…
-Pitam decu koja strana je vukla ka dole i zašto. Komentarišemo naduvani balon, čime je napunjen (vazduhom) i objašnjavam pojam ravnoteža. Ravnoteža je spospobnost tela da se zadrži u stanju mirovanja ili kretanja. Deci to objašnjavam kroz primer. (Da li vam je nekad mama rekla pazi, izgubićeš ravnotežu, pašćeš?)-Komentarišemo primer zajedno i tražimo još neke primere.

Eksperiment br. 4:
Od papira formata 15,15cm kružnom linijom do centra papira iscrtati zmiju, izrezati po liniji i na centru ostaviti kružić, da može da se postavi na olovku uglavljenu u plastičnoj čaši i staviti iznad izvora toplote (radijator).
-Komentarišemo zajedno šta se dešavalo, pričamo o uticaju toplote na zmiju koja se vrtela, i zmiji koja nije imala u blizini izvor toplote. Govorim deci da je topao vazduh lakšiod hladnog (govorim da radijator ispušta topao vazduh) i da se zbog njega zmija vrti.

Deca tokom svakog eksperimenta posmatraju i komentarišu šta se događa. Kada završe, vraćaju se na svoja mesta u polukrugu.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Obrazovanje

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari