E-učenje proširenje kompetencija nastavnika
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Pedagogija
Objavio studenti.rs 25. april 2016. Prijavi dokument
1. Uvod
Slobodno vreme je važan činilac u životu omladine. Ukoliko je slobodno vreme dobro organizovano, osmišljeno, ispunjeno različitim aktivnostima koje zadovoljavaju interesovanja mladih, ono će podsticati razvoj novih interesovanja i razvoj ličnosti. . Ono treba da posluži kao sredstvo vrednijeg, sadržajnijeg, kulturnijeg i humanijeg života ljudi, kao neka vrsta odbrane i zaštite od mnogobrojnih, snažnih i nametljivih uticaja tehničke civilizacije. Korisno provođenje slobodnog vremena pozitivno utiče na razvijanje svih svojstava ličnosti koja doprinose povećanju kulturnijeg i zadovoljnijeg načina života mladih.
Učenički domovi imaju dugu istoriju, danas ih ima u svim zemljama sveta i nema razloga zbog kojih ih ne bi bilo i u budućnosti. To su srednjoškolske ustanove koje svoj zadatak ostvaruju u skladu sa zakonom o srednjem školstvu uz niz posebnosti i bez učeničkih domova, vaspitno- obrazovni sistem i njegov kvalitetan razvoj bio bi nepotpun i nedostupan mnogim učenicima.
Slobodno vreme učenika jesu one aktivnosti i procesi koje učenik proizvodi ili konzumira van obaveza koje mu nalažu vaspitno-obrazovne ustanove. Za jednu kategoriju učenika, to je vreme van škole, dok za učenike koji stanuju u učeničkim domovima, to je ono vreme koje je ostalo nakon realizovanih vaspitno-obrazovnih obaveza koje mu nalažu škola i dom.
2. Dom kao vaspitna institucija
Vaspitanje je samo po sebi vrlo složen fenomen, zavisan od brojnih činioca. U domovima ima svoje posebno značenje. Domovi kao društvene ustanove za vaspitanje mladih vrlo su specifične institucije. U njima se mladi vaspitavaju i obrazuju, ali istovremeno oni tu žive i rade, te im se obezbeđuju osnovne pretpostavke za život i razvitak: stan, hrana, odeća, školski pribor, osnovni elementi zaštite, pravna sigurnost… Zato su domovi vaspitne institucije, ali imaju i određeno socijano značenje. Kao vaspitne institucije, sastavni su deo vaspitno-obrazovnog sistema i predstavljaju ustanove od posebnog društvenog interesa. (Vukasović, 1990)
Svojim unutrašnjim odnosima, domovi su zajednice vaspitača i vaspitanika. Vaspitnu delatnost obavljaju vaspitači, a pomažu im stručnjaci kao što su: domski pedagozi, defektolozi, socijalni radnici, psiholozi, doktori, medicinske sestre i drugi.
Temeljna funkcija doma je njegova vaspitana funkcija. U domovima žive mladi ljudi, koji su na određenom stadijumu telesnog razvitka i psihičkih funkcija, izgrađivanja karakternih svojstava i oblikovanja ličnosti. Treba uspostaviti takvu kliu, takve odnose i aktivnosti, koji će podsticati podržavati i omogućavati intenzivan i svestrani razvitak raznovrsnih sposobnosti. (Vukasović, 1990).
3. Vaspitno – obrazovni značaj domova učenika
Razlozi koji podstiču osnivanje domova za učenike srednjih škola i funkcije koje domovi vrše, međusobno se prepliću i ukazuju na njihov veliki vaspitno obrazovni značaj. Možemo ih podeliti u tri grupe:
1. društveni (socijalno-zaštitna funkcija doma; socijalizacija pojedinca; ujednačavanje uslova u obrazovanju i smanjivanje negativnog dejstva socijalnih razlika; racionalnost, ekonomičnost i pedagoška efikasnost školskog sistema – manji procenat osipanja učenika, ponovaca, bolji uspeh u školi, smanjeni razlozi za preseljenje porodica iz manjih naselja u veće gradove); socijalna pomoć korisnicima domova od strane od strane države putem sufinansiranja domova; prevazilaženje problema deficitarnosti pojedinih kadrova školovanjem mladih iz unutrašnjosti i seoskih područja; kompenzatorska uloga doma za decu čiji roditelji nisu u mogućnosti da im obezbede punu brigu i pažnju; razmena školske omladine i organizovanje učeničkog turizma za vreme školskih raspusta, što može sniziti troškove i učenicima koji putuju i učenicima koji stanuju u domu; pozitivan uticaj doma na okolinu i saradnja sa drugim i kulturnim i javnim institucijama. Dom učenika je značajan agens socijalizacije. Dolazak u dom predstavlja dolazak u novu sredinu, pretpostavlja nove i drugačije odnose od onih koji postoje u porodici, i kojoj se učenik adaptira, asimilira i integriše u nju. (Havelka, 1997) “Život u domu je proces proširene socijalizacije učenika, jer dom je složena i na specifičan način organizovana životna, radna i društvena sredina. Pored toga što učenik pohađa određenu školu i u okviru te škole pripada razrednom odeljenju , on je istovremeno i član doma. U okviru doma učenik je član vaspitne grupe i sobe doma.” (Havelka, 1997:25) Učenik je na taj način u kontaktu sa velikim brojem vršnaka i upoznaje mnoge obrasce ponašanja, a ujedno upoznaje sopstvenu individualnost kroz reakcije drugih. Srednjoškolci se nalaze u godinama koje su veoma bitne kada se prvi put suočavaju sa sobom, otkrivaju sebe tako da domska sredina može biti podsticajna, jer dom deluje kako opštom organizacijom života i rada, tako i nizom specifičnih programa koji učenike uvode u takve oblasti kao što su kultura, umetnost, rekreacijaa, razonoda, sport, samooobrazovanje, društveno angažovanje, socijalni i humani rad.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.