Odlomak

UVOD

Razvijati govor kod dece u predškolskom uzrastu jedan je od osnovnih zadataka vaspitača. Stalno učenje i osavremenjavanje vaspitača, u mnogome može ovaj proces da olakša, kao i da ga učini kvalitetnijim. Upravo u tom procesu veliku pomoć pružiće i knjige Dr Slađane Milenković ,, Rad na razvoju govora sa decom sa posebnim potrebama“, ,,Metodika razvoja verbalne komunikacije i govornog stvaralaštva“, kao i mnoge druge.

Upravo u radu sa decom, ovakve knjige, od ovako dobrih autora, mislim da su ključni za zavoj govora dece, kao i njegovo usavršavanje i dalje posticanje na rad i uspeh. Pomoć kod rada sa decom sa posebnim potrebama posebno se ogleda u tome da se zasniva na humanističkim metodama, pa je samim tim i omogućeno da svako dete napreduje, bude bolje u onome što radi, ali i da se tu osavremenjava i sam vaspitač koji radi sa decom sa posebnim potrebama, a u ovom seminarkom radu bliže ću se pozabaviti talentovanom decom i radom sa istim.

Sveukupne polazne osnove studijskog programa specijalističkih studija vaspitača za rad sa decom koja imaju posebne potrebe su odlične po dete, porodicu deteta, okolinu, društvenu zajednicu i dr. U zavisnosti od toga da li je detetova specifičnost nadarenost ili ometenost, vaspitač će i preduzimati i opredeljivati za individualan plan rada sa detetom.

Obavezno je usvajanje određenih znanja i veština, obavezno je postaviti i realizovati ciljeve studijskog programa, biti spreman na ishode u pogledu profesionalnih kompetencija, kao i istraživačke kompetencije u radu sa decom.

 

 
RAD NA RAZVOJU GOVORA TALENTOVANE DECE

Talenat postoji u svakom detetu, samo je pitanje stručnosti , spremnosti i zainteresovanosti detetove okoline da se taj talenat koji posedije na vreme otkrije, kao i da se dalje razvija i napreduje. Ponekad, ni mi sami nismo svesni sopstvene talentovanosti za određenu oblast, sve dok nam neko iz našeg neposrednog okruženja ne ukaže na to. Nekada se neke stvari bolje vide kada se gledaju sa strane, drugim očima. Nešto što je nama možda normalno, uobičajno i svakodnevno, nekom drugom nije, pa će nam taj neko drugi upravo moći da skrene pažnju na naš talenat ili darovitost.

Čitav tim, koji čine pedagozi, psiholozi, defektolozi, vaspitači i drugi naučni i stručni saradnici, trebali bi da prepoznaju talentovanost deteta pri upisu u vrtić, predškolsko… Talentovanost deteta mogu da prepoznaju po njegovom načinu govora, na osnovu postignutih razultata koje postiže u učenju, spretnosti u savladavanju misaonih zadataka, kao i interesovanja koje samo dete pokazuje za određenu oblast.

Talentovanost deteta može da se prepozna na razne načine:

  • po opštoj inteligenciji deteta,
  • izraženim sposobnostima za određene oblasti,
  • po visokom nivou posvećenosti onom što rade,
  • motivaciji,
  • kreativnosti i
  • snalažljivošću u rešavanju zadataka.

Nestručan rad sa decom koja su za nešto talentovana, loše kanalisanje njihovog talenta, može imati loše posledice po talenat deteta, a samim tim i na samo dete. Da bi dobro radili sa talentovaom decom, svaki vapitač bi trebao sa završi sudijski program specijalističkih studija vaspitača za rad sa decom koja imaju posebne vaspitno-obrazovne potrebe. Ne podrazumeva baš uvek da će se talenat nekog tedeta i uspešno realizovati u budućem radu sa tim talentovanim detetom. Neohodna je velika posvećenost takvom radu, takvom detetu, neophoda je harmoničan psihološki razvoj deteta, dobri podsticaju vaspitača i roditelja, velika motivisanost i dug i naporan rad, jer taj razvojni put može da ima različite krajeve. Može da bude realizovan na najbolji mogući način, pa će to dete pravilno i dobro razviti svoj talenat, može da bude razvijen delimično, pa da se za neki zanemarljiv procenat izvoji od svojih vršnjaka, ali isto tako može i usled loših uticaja okoline i nestručnog rada da bude taj talenat zapostavljen i unazađen.

Važno je stvoriti povoljnu sredinu za učenje i razvoj talenta, ne dozvoliti da određeni faktori utiču na to, pa da ometa normalan i željeni razvoj talenta. Vreme u kojem mi živimo, ponekad i nije dobro za talentovanu decu. Iz nekih najrazličitijih socijalnih i nekih drugih razloga, naše društo često zanemaruje talentovanu decu, jer se oko takvih mnogo treba truditi. Najlakše je raditi sa prosečnom decom, najlakše je takvoj deci biti roditelj. Često se talentovanoj deci ne poklanja dovoljno pažnje, ni porodica, ni okolina deteta, pa čak ni sami vaspitači, ne žele da se bave time. Roditeljima su često npr.finansijski preblemi ispred svih ostalih, vaspitači nemau dovoljno stručnosti da radu na pravi način sa talentovanom decom i sl. Na kraju, dolazimo do toga da talenat deteta prbopada, bude loše kanalisan, i dolazi do sveopšteg nezadovoljsva i frustriranost.

Nije redak slučaj da npr. neko dete nije talentovano da igra fudbal u ,,Crvenoj Zvezdi“, a onda kada preko nekih veza i vezica to dete ode negde u inostranstvo, ona tamo bude oberučke prihvaćeno, kao čudo od deteta. Nažalost, takvi slučajevi su česti. Da bi se na pravi način društvo borilo sa tim, neophodna je dobra edukacija, posvećenost i stručnost. Izgovori za neka loša postupanja ne postoje.

Organizacija koja se bavi otkrivanje talenata i njihovim daljim usavršavanjem je Fond ,,Atanasije Stojković“ u Sremskoj Mitrovici. Sresmka Mitrovica ima tu sreću da u njoj postoji takav fond, takav i toliko uspešan. Fond ima stručne kadrove koji rade sa talentovanom decom, da rade na usavršavanju, upotpunjavanju i proširivanju talenta nekog deteta. Iako je Atanasije Stojković Rumljanin, u Rumi, ovakav fond ne postoji, niti ima naznaka da će se osnovati u nekoj daljoj budućnosti. Ovo je veliko poraz naše opštine, a veliki plus sa nama susednu Sremsku Mitrovicu. Sada će talentovana deca iz Rume, odlaziti u Sremsku Mitrovicu zbog daljeg napredovanja.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari