E-učenje proširenje kompetencija nastavnika
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Pedagogija
Objavio sandrap19 12. mart 2014. Prijavi dokument
U V O D
Pedagoška psihologija je psihološka disciplina u okviru koje se proučava psihološka osnova obrazovanja i vaspitanja. To dakle znači da je pedagoška psihologija grana psihologije koja se bavi proučavanjem psiholoških aspekata obrazovanja i vaspitanja. Kao takva, pedagoška psihologija izučava ljudsko ponašanje i učenje u različitim uslovima vaspitno-obrazovne sredine. Cilj pedagoške psihologije je proučavanje i unapređenje procesa koji stoje u osnovi učenja i ponašanja na određenim uzrastima.
Kao samostalna naučna disciplina, pedagoška psihologija, pojavila se početkom
dvadesetog veka a njenim osnivačem se smatra, američki psiholog Edvard Li Torndajk, koji je 1903. godine objavio delo „Pedagoška psihologija“ (Educational psychology).
Učenje kao proces sticanja znanja, navika i sposobnosti, bilo je oduvek važno pitanje kojim su se bavili mnogi naučnici kako bi došli do što pouzdanijih saznanja o procesu učenja, kako se na njega može uticati, a sve to u cilju pronalaženja lakših i racionalnijih puteva ka novim znanjima, osobinama i navikama.
Učenje je proces u kome se stiču iskustva i usvajaju znanja. Usmeravano je obrazovanjem i u direktnoj zavisnosti je od napora koji u njega uloži ljudska jedinka. Međutim, učenje kao proces ne odnosi se uvek i samo na sticanje znanja, već naprotiv učenjem se stiču i razne motorne veštine, formiramo osećanja i različite osobine ličnosti.
Umor je prolazno, psihofizičko stanje slabijeg funkcionisanja organizma, koje je posledica dužeg i napornog rada. Na spoljašnjem, objektivnom planu, umor se manifestuje kao opadanje kvaliteta i kvantiteta radne delatnosti, pojavljivanje nekoordinisanih pokreta pri radu i sl. Na unutrašnjem, subjektivnom planu izražava se osjećanje neraspoloženja, zamora, bola, iscrpljenosti, razdražljivosti, a manifestuje se kao bezvoljnost i nedostatak interesovanja za rad.
Veze između učenja i umora su značajne, u pogledu smanjenja količine i kvaliteta znanja, veština i navika, koje čovek može primiti i steći, sa povećanjem intenziteta umora.
I. UČENJE
1.1. Pojam učenja
Učenje predstavlja relativno trajne promene ponašanja stečene iskustvom. Zato pod učenjem podrazumijevamo proces kojim se stiču iskustva i usvajaju znanja, koji je usmeravan obrazovanjem, ali zavisi i od napora koji u njega ulaže ljudsko biće.
Učenje je vrlo složen proces koji obuhvata psihičku u telesnu stranu čovekovog života. Počinje u prenatalnom periodu i veoma je značajno za život svakog pojedinca. To je složen psihički proces koji se ogleda u sticanju znanja, veština i navika kao i formiranju ličnosti.
Uz pomoć učenja čovek otkriva i potvrduje ličnu ljudsku suštinu koja mu je zadata, a ne data nasledjem. Oslonac za učenje predstavlja radoznalost, tj. želja za saznanjem koje se može pojaviti i onda kada su sve ostale potrebe zadovoljene, i manifestuje se kroz želju da se sve oproba, shvati, upozna i nauči.
Učenje treba razlikovati od nekih drugih promena ponašanja koje nisu plod iskustva. Takve promene mogu nastati i zbog nekih bioloških faktora. Među biološkim faktorima treba razlikovati one koji dovode do kratkotrajnih prome¬na u ponašanju, kao što biva kod umora, bolesti, alkoholizma i si., i onih koji traj¬no mijenjaju ponašanje, kao stoje zrenje i starenje. Fiziološkim zrenjem čovek menja odnos prema okolini i sebi, rastu njegove mogućnosti i menjaju se interesovanja. Starenjem opadaju mnoge funkcije i smanjuju se sposobnosti, samim tim i interes i ponašanje pojedinca. Osnovna karakteristika promena ove vrste je da su one plod razvitka organizma a ne iskustva. Zato su za čoveka su posebno značajne promene ponašanja nastale delovanjem okoline. To su promene koje nastaju iskustvom. Iskustvo može biti socijalno, odražava promene ponašanja svih pripadnika jedne socijalne grupe, i indivi¬dualno iskustvo, koje je karakteristika svakog pojedinca.
Dakle, pojam učenja je veoma složen i kao takav on se u psihologiji vremenom menjao. Učenje se danas šire shvata, nego što su ga shvatali introspektivni psiholozi krajem prošlog i početkom ovog veka. Iz tog razloga je i definisanje učenja u okviru psihologije, prošlo kroz sledeće glavne stadijume , počevši od toga da je: 1) Učenje je svesna, namerna, cilju usmerena aktivnost, čiji je cilj sticanje znanja i veština i koja je vezana za namerno ponavljanje; 2) Učenje je promena u aktivnosti individue koja je rezultat ranijeg iskustva; 3) Učenje je relativno trajna i progresivna promena ponašanja individue koja je rezultat prethodne aktivnosti (iskustva, vežbanja, prakse); 4) Učenje je trajna ili relativno trajna promena ponašanja individue koja je rezultat njene prethodne aktivnosti; 5) Učenje je trajna ili relativno trajna i relativno specifična promena individue koja se pod određenim uslovima može manifestovati u njenom doživljavanju ili aktivnosti i koja je rezultat prethodnog doživljavanja ili aktivnosti; 6) Učenje je trajna ili relativno trajna i relativno specifična promena individue koja se pod određenim uslovima može manifestovati u njenom doživljavanju ili ponašanju i koja je rezultat prethodnog doživljavanja ili ponašanja.
Prema mišljenju većine psihologa koji se bave ovom oblašću, pomenute definicije su poređane prema ostvarenom kvalitetu. Poslednja navedena definicija se smatra najboljom i trenutno najprihvatljivijom definicijom učenja u psihologiji
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.