Odlomak

 

Uvod

Savremena predškolska ustanova ima zadatak da deci obezbedi povoljnu društvenu i materijalnu sredinu sa svim potrebama,uslovima i podsticajima za razvoj bogatih,raznovrsnih i osmišljenim aktivnosti,kojima ona mogu da se predano bave koristeći svoje ukupne potencijale za razvoj sposobnosti.Smatra se da treba deci omogućuti već na tim uzrastima da se igraju,praktično,konstruktivno i stvaralački deluju,komuniciraju saradjuju sa vršnjacima i odraslim osobama u ustanovi i van nje.Ustanova treba da predstavlja sredinu u kojoj se svako dete oseća sigurno i prihvaćeno da bi moglo bezbedno i relativno da ispituje svet oko sebe,stićući pozitivna iskustva koja će izraziti kroz sklonost i sposobnost za aktivno učestvovanje u životu i radu zajednice dece i vaspitača,kakvu predstavlja vaspitna grupa. .( Kamenov E. (2007)Opšte osnove predškolskog programa).Ovo opšte aktiviranje deteta,i posebno,njegovo osposobljavanje za samostalno ali i za društveno delovanje kao i za društveni život.Pored dobre organizacije pedagoške ustanove koja zastupa najbolji interes deteta,veliku ulogu predstavlja vaspitač.Vaspitač je osoba od poverenja i koja svojom stručnošću može da zadovolji uslove pedagoške ustanove kako bi svojim toplim osećanjima,vrlinama i velikim stručnim kadrom zastupala najbolji interes deteta.Pored vaspitača stručnog kadra koji je uvek tu za decu,naravno i još jedan glavni faktor je ustanova.Koja mora deci da obezbedi materjale kojima vaspitač rukovodi i planira određene zadatke za decu i tako im pomaže da uz pomoć njihovih aktivnosti,volje kao i potencijala grade ličnost,najpristupačnija metoda koja se koristi u predškolskim ustanovama je igra.Igra je najbolja za decu.Putem igre deca uče različite stvari,saznaju svet oko sebe,stupaju u kontakte sa decom,budu kreativni mastoviti,pa i sa odraslima,svo njihovo učenje se odvija kroz igru i tu su vaspitači kako bi im pomočli u tome.
1. Vaspitač u vaspitno-obrazovnom procesu

Od ličnosti vaspitača najviše zavisi spontanost i prilagodljivost ritma življenja, kao i čitava atmosfera u dečijem vrtiću. Ako je vaspitač krut i nervozan, to će se odraziti u obliku napetosti i otpora kod dece. Ako je ponašanje vaspitača nedosledno i hirovito, takvo će biti i ponašanje dece. Ako se on ponaša veselo i neusiljeno, deca će to prihvatiti kao sastavni deo opšte atmosfere u vrtiću. Prema tome, da li će predviđene aktivnosti iskazati kao bogat izvor novih iskustava i razvojnih podsticaja za decu, ili prouzrokovati otpor, nesporazume i konflikte, najviše zavisi od vaspitača.
Vaspitač je zadužen za stvaranje i podešavanje okolnosti povoljnih za dečiji razvoj i učenje (prostora, vremena i materijala potrebnih za aktivnosti), odnosno, pružanje deci prilike da se vaspitaju i obrazuju prilagođeno svojim potrebama i mogućnostima, prijatnom i bezbednom okruženju, kao i da se ostvaruju kao ličnosti.
1.1. Zadaci vaspitača u cilju razvoja deteta

Od vaspitača se očekuje da bude dobar organizator,elastičan u pristupu deci i zahtevima koje im postavlja, da stalno prati rezultate svog rada i stručno se usavršava, snalažljiv u rešavanju problema i sposoban da tu veštinu prenosi deci, spreman za preuzimanje odgovornosti za njihovo napredovanje u razvoju i učenju, kao i da bude u najvećoj meri osetljiv za specifične potrebe i individualne razlike među decom koju vaspitava i obrazuje. (slika 1 )

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari