Ponašanje u organizaciji
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio studenti.rs 27. oktobar 2015. Prijavi dokument
UVOD
Zadnjih par decenija xx i početak XXI veka – period globalizacije, visokih tehnologija i velike konkurencije na svetskom tržištu uz efekte krize 2008.
Sve češće se postavlja pitanje u kompanijama KAKO OPSTATI NA TRŽIŠTU U TAKVIM USLOVIMA?
Menadžeri kompanija moraju imati odgovor na sledeća pitanja:
– Zašto je određeni kupac spreman da za određene proizvode ili usluge plati više nego za druge?
– Šta je to zbog čega kupac plaća?
– Koje su „vrednosne komponente” nekog proizvoda ili usluge?
– Šta je to što je za kupca najvažnije pri kupovini našeg proizvoda ili usluge?
Džek Velč (General Electric) – STRATEGIJA ZA XXI VEK: BRZINA, JEDNOSTAVNOST I SAMOUVERENOST
Džems Hauton (Cornning Inc.):
KVALITET, KVALITET, KVALITET. SVETSKA KLASA. POTROŠAČKI FOKUS. PARTICIPACIJA ZAPOSLENIH
Prethodno navedeno je u stvari koncept uravljanja totalnim kvalitetom – TQM
1) POJAM I DEFINISANJE KVALITETA
1. POJAM I ZNAČAJ KVALITETA
qualitas – označava da nešto ima dobra svojstva, osobine ili vrednost
U početku se kvalitet odnosio samo na materijalni proizvod – tradicionalno shvatanje (koncept “q”); kasnije preko usluga on širi na f-je poslovanja, društvenu zajednicu i uslove života – savremeno shvatanje (koncept “Q”).
XXI vek – vek KVALITETA
Necenovni faktori konkurentnosti kompanija i njihovih proizvoda/usluga na globalnom tržištu – KVALITET najznačajniji
2. DEFINISANJE KVALITETA
Dž. Juran – kvalitet je pogodnost za upotrebu
E. Deming – kvalitet bi trebalo da svoju težnju usmeri na sadašnje i buduće potrebe korisnika
A. Fajgenbaum – kvalitet je skup složenih karakteristika proizvoda ili usluga u marketingu, razvoju, proizvodnji i održavanju kroz koje će proizvod ili usluga u upotrebi zadovoljiti očekivanja korisinika
P.Crosby – kvalitet je saglasnost sa zahtevima korisnika
K. Ishikawa – kvalitet je način upravljanja organizacijom
R. Zelenović – skup upotrebnih – tehničkih, ekonomskih i estetskih osobina i obeležja zadovoljstva proizvodom u posmatranju
– Skup svih karakteristika nekog entiteta koje se odnose na njegovu mogućnost da zadovolji iskazane potrebe i potrebe koje se podrazumevaju (ISO 8402)
– Nivo do kojeg skup svojstvenih karakteristika ispunjava zahteve
Ili
– Stepen do kojeg skup međusobno zavisnih karakteristika proizvoda / usluge zadovoljavaju kupca (ISO 9000:2000)
– Kvalitet proizvoda / usluga može se prikazati i matematičkom relacijom kao skup karakteristika koje proizvod ili usluga moraju posedovati
Stepen saglasnosti između očekivanja kupca i njegove percepcije proizvoda ili usluge. – MARKETINŠKO POSMATRANJE KVALITETA
Kvalitet se definiše i kao:
• pogodnost za upotrebu,
• pogodnost za namenu,
• zadovoljavanje korisnika i/ili
• usaglašenost sa zahtevima.
Kvalitet može da se posmatra i kao relativna kategorija i to kroz:
– poslovni pogled na kvalitet, i
– pogled kupaca na kvalitet (tržišni)
DIMENZIJE KVALITETA
Na osnovu poslovnog pogleda na kvalitet imamo TRI DIMENZIJE kvaliteta:
1. Kvalitet poslovanja – Odnosi se na nivo do koga organizacija svojim poslovanjem zadovoljava potrebe društva (za korisnike je bitna i posvećenost organizacije životnoj sredini, poštovanje zakona i moralnih normi, društvena odgovornost, odnos prema sindikatima itd.)
2. Kvalitet proizvoda – Nivo do koga proizvodi zadovoljavaju potrebe i zahteve korisnika.
3. Kvalitet organizacije kao entiteta – Nivo na kome organizacija maksimizira efektivnost i efikasnost, postiže minimum otpada, uspešan menadžment i dobre međuljudske odnose.
Na osnovu tržišnog pogleda na kvalitet, iz potrošačkog ugla, D. Garvin (Harvard) je definisao 8 dimenzija kvaliteta:
1. Performanse – odnosi se na primarne radne karakteristike proizvoda
2. Specijalne (dodatne) karakteristike
3. Pouzdanost
4. Usaglašenost
5. Vek trajanja
6. Servisiranje
7. Estetske karakteristike
8. Korisnikovo poimanje kvaliteta – subjektivan sud korisnika
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio Norma Jean 24. april 2024.
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.