Odlomak

UVOD

Kada govorimo o korporatizaciji javnog sektora Republike Srbije, ona podrazumeva institucionalno redefinisanje javnog sektora u smeru kreiranja javnih društava, a što bi za svoju posledicu imalo i redefinisanje organizacionog i upravljačkog pristupa u tim kompanijama.
Prednosti ovog pristupa se ogledaju u tome što bi se poslovanje javnog sektora u većoj meri prilagodilo tržišnim potrebama, a jedan od osnovnih nedostataka leži u potencijalnoj opasnosti od menjanja vlasničke strukture i uticaja privatnog kapitala na njegovo funkcionisanje.
Ta okolnost bi mogla da stvori izvesne izazove, jer je poznato da je interes privatnih investitora i države vrlo često različit (investitori se, pre svega, rukovode motivom maksimizacije profita, a država bi, po svojoj prirodi, trebalo da vodi računa i o socijalnim i drugim potrebama).
Pa ipak, ovaj model bi mogao da doprinese porastu produktivnosti i efikasnosti u javnom sektoru, jer bi se jasno mogla utvrditi odgovornost u poslovanju.
Ukoliko bi se, zajedno sa implementacijom ovog modela, insistiralo i na potpunoj profesionalizaciji upravljačke funkcije u javnom sektoru, ovaj model bi mogao da pruži zadovoljavajuće rezultate.
U nekim delatnostima privatizacija nije dala nedvosmisleno dobre rezulatate, kao što je to slučaj sa proizvodnjom električne energije. Privatizacija prirodnih monopola poput železničkih pruga, vodovoda i kanalizacije još više je sporna kako sa stanovništa kvaliteta usluga i njihove dostupnosti tako i sa stanovišta efikasnosti.
Privatizacija u oblasti zdravstva i obrazovanja, delatnosti u kojoj su prisutni brojni informacioni problemi, a gde je opšta dostupnost usluga važna takođe nije dovela do nedvosmisleno dobrih rezultata.
Skromni ili negativni rezultati privatizacije u nekim delatnostima ne dovode u pitanje ceo proces, ali zahtevaju dodatna istraživanja.
U slučaju prirodnih monopola, javnih dobra, informacionih problema i dr. nije jednostavno da se istovremeno obezbedi efikasno poslovanje, visok kvalitet usluga i njihovu opštu dostupnost.
1. VLASNIČKA REFORMA JAVNIH PREDUZEĆA-BEZBEDNOSNI PROBLEM

1.1. Osnovne karakteristike javnog sektora u Republici Srbiji

Preduzeti reformski procesi u privredi Republike Srbije samo su još jedan primer da dobri inicijalni rezultati nisu održivi bez korenitih promena u institucionalnom ambijentu privređivanja.
Naime, još nije u potpunosti kreirana stabilna institucionalna infrastruktura kojom se stvara poslovni ambijent podsticajan za dugoročno povećavanje proizvodnje, zaposlenosti, investicija i izvoza.
Takva institucionalna infrastruktura podrazumeva jasno koncipirana, dugoročna i konzistentna privrednosistemska rešenja u svim oblastima privređivanja . Javni sektor je jedna od tih oblasti.
Javni sektor je deo nacionalne privrede koji obuhvata opšti nivo države kao i nefinansijska preduzeća pod kontrolom države (javna preduzeća) koja se primarno bave komercijalnim aktivnostima.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 13 stranica
  • Korporativna bezbednost -
  • Školska godina: -
  • Seminarski radovi, Skripte, Bezbednost
  • Srbija,  Niš,  Visoka škola strukovnih studija za kriminalistiku i bezbednost u Nišu  

Više u Bezbednost

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari