Obrazovanje kao komponenta karijernog vođenja i savetovanja u tranzicionim periodima profesionalnog razvoja odraslih
Objavio minche90 18. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Psihologija, Saobraćaj
Objavio miki195 10. decembar 2013. Prijavi dokument
Uvod
Saobraćaj je neophodan i sastavni deo života svakog čoveka. U sklopu njegovog funkcionisanja, pored nesumljivih ogromnih koristi za prosperitet društva u celini, javljaju se i specifični problemi koji su karakteristični za ovu oblast ljudske delatnosti. Sve ove probleme karakteriše nastanak različitih negativnih pojava, koje, svaka na svoj način, opterećuju celokupno stanovništvo, a među njima najveći stepen opasnosti imaju saobraćajne nezgode.
Jedan od osnovnih ciljeva svakog društva, u oblasti saobraćaja, predstavlja stvaranje efikasnijeg sistema bezbednosti saobraćaja koji će biti u mogućnosti da uspostavi kontrolu u ovoj oblasti društvenog života i štete koje se javljaju usled negativnih pojava odvijanja saobraćaja, a pre svega saobraćajne nezgode svede na što manju meru. Zato je potrebno na svim nivoima organizovanja, osposobiti društveni mehanizam, odnosno organizovati institucije koje će sprovoditi čitavu lepezu mera u ovoj oblasti društvenog života.
Saobraćajna psihologija je mlado ali široko polje u psihologiji. Saobraćajna psihologija se prvenstveno odnosi na proučavanje ponasanja u saobraćaju i psiholoških procesa u osnovi tog ponašanja, kao i na odnos između ponašanja i nesreće, saobraćajna psihologija se ponekad naziva i mobilnost psihologije, fokusira na pitanja mobilnosti, individualnih i socijalnih faktora u kretanju ljudi i roba i putovanja upravljanja i potražnjom.
Psihologija u saobraćaju primarno je vezana za izučavanje ponašanja vozača, psiholoških procesa koji stoje u osnovi tog ponašanja i njihove povezanosti sa saobraćajnim nezgodama. Otuda je ključna uloga ljudskih faktora kao uzročnika nezgoda što podrazumeva nepažnju, umor, donošenje pogrešnih odluka, strukturu ličnosti kao i nedostatak neophodnih veština za učestvovanje u saobraćaju. Poznavanje osnovnih koncepata kao i specifičnih potreba različitih učesnika u saobraćaju doprinosi modifikaciji i eliminisanju nebezbednih oblika ponašanja i kreiranju «sigurnog» vozača, putem zakonske regulative, edukacije i primenom marketinških strategija.
U daljem radu cemo se pozabaviti analizom problema u ulici Dimitrija Tucovica kod zeleznicke stanice u Nisu.
Cilj analize je identifikacija problema u oblasti bezbednosti saobraćaja koji su posledica ljudskih faktora, upotrebi teorijske modele u kreiranju odgovarajućih protivmera kao i da proceni njihovu efikasnost – Upotrebi kvantitativne i/ili kvalitativne metode u analizi problema u oblasti bezbednosti saobraćaja – Da dizajnira i sprovede empirijsko istraživanje (od postavke problema do analize rezultata, izvođenja zaključaka i primene rezultata istraživanja na konkretne probleme) – Da pripremi kompletan izveštaj o radu i da predloži rešenje problema.
Osnova izučavanja saobraćajne psihologije
Pred čoveka se, pri u pravljanju raznim saobraćajnim sredstvima, postavljaju posebni zahtevi, na koje on nije najbolje prilagođenj ni sa biološke, a ni sa psihološke strane. Izvesna saobraćajna sredstva kreću se kroz sredine na koje čovek nije priviknut. Pri letenju piloti posmatraju objekte na horizontu i na zemlju iz karakteristične perspektive. Velike brzine koje razvijaju vozilo čine posebne teskoće prilikom upravljanja, pa greške koje se neminovno čine u radnoj aktivnosti dobile su posebnu težinu. Čak i najmanji previdi u upravljanu mogu dovesti do nezgoda.
Zahtevi koji se postavljaju pred čoveka u saobraćaju nametnuli su potrebu da se on bolje upozna u novoj situaciji. Proučavanja ponašanja ljudi i procesa koji se odvijaju u toku upravljanja vozilom predstavlja oblast kojom se danas bavi saobraćajna psihologija. Ova naučna disciplina je najviše usmerena na proučavanje ponašanja vozača, pilota, masinovođe, i dr. u saobraćaju. Najšire shvaćeno ono proučava udeo ljudskih činilca u saobraćaju i transportu.
Pri razmatranju ponašanja čoveka u bilo kom saobraćajnom sistemu polazi se od toga da je on deo sistema, posebno u situacijama upravljanja vozilom. Pri velikim brzinama drumskih vozila, kada je bitno vreme operacijama, dolazi do sjedinjavanja funkcija coveka i vozila. Tada je sve programirano u minimalnim vremenskim intervalima; svaka funkcija vozila se doživljava kao deo vozača, pa je to jedan celovit sistem. Razmatranje čoveka kao komponente saobraćajnog sistema je ergonomski pristup koji je osnovni u saobraćajnoj psihologiji.
U upravljačkom sistemu, gde se stalno zahteva neprekidna kontrola, osnovne funkcije čoveka su u obradi informacija. Po prijemu i obradi informacija donose se odluke koje se ostvaruju pokretima pri aktiviranju komandi. Obično u složenim saobraćajnim sistemima uluoga čoveka kao obrađivača informacija je nesto složenija jer se uključene ne samo razmena informacija sa vozilom, nego i nadgledanje prostora u kojima se vozilo kreće. Tako u drumskim saobraćajnim uslovima u sistem, pored vozača i vozila, ulazi put sa sistemom signalizacije i ostalim učesnicima.
Objavio minche90 18. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.