Odlomak

Uloga didaktičkih  medija u funkciji individualizacije nastave

I UVOD

U doba kada računari zauzimaju sve više mesta u čovekovoj svakodnevnici, gde dostižu takav segment primene, potrebno je pripremiti sadašnje, i buduće generacije za informaciono komunikacionu tehnologiju. Informaciono komunikacione tehnologije su već obeležile i sasvim je sigurno još će snažnije obeležiti razdoblje u narednih nekoliko godina. Snažne promene u tehnici i tehnologiji uticale su na društvo, kao i na samog čoveka. Od čoveka se očekuje da shvati te promene koje nam nauka donosi, da se snađe u društvu, i da se samim  tim prilagođava tim promenama.

Obrazovanje ima značajnu funkciju u svakom društvu. Kroz obrazovanje i obrazovni sistem se razvijaju osećanja za vlastitu kulturu, poštovanje principa i solidarnosti. Oblikuju se svest i gledište pojedinca, kada je u pitanju društvo i procesi u društvu. Putem sistema obrazovanja snažno se menja struktura društva i porodice. Menjanjem društva, menja se i obrazovanje.  Krajem XX i početkom XXI veka u sisteme obrazovanja ugrađene su brojne inovacije koje su unapredile obrazovne procese. Sistemi obrazovanja se moraju stalno poboljšavati, ukoliko se želi dostići  optimalno korišćenje dostignuća savremene nauke i tehnologije.

Uvođenjem informacionih i komunikacionih tehnologija u obrazovanje premošćava se problem fizičke udaljenosti i omogućuje dostupnost znanja bez obzira na lokaciju.  Informaciona i komunikaciona tehnologija je postala sastavni deo obrazovnog sistema i to kao podrška učitelju. Nastavni modeli su okrenuti ka učeniku, on je u centru nastavnog procesa. Nastava se individualizuje, učenici samostalno stiču znanja što doprinosi i samom poboljšanju nastavnog procesa. Veliku ulogu u poboljšanju nastavnog procesa imaju i didaktički mediji, njihovim uvođenjem u nastavni proces omogućava se individualizacija nastave, učenik ne samo da postaje samostalniji,  već i nastava dobija na kavalitetu.

U 2007. godini kada su sprovedena istraživanja u školama, polovina nastavnog osoblja često ili povremeno koristi kompjuter u nastavi, jedna trećina nastavnika često ili povremeno koristi internet u opšteobrazovnim školama. Nastavnici, doduše, navode da ubuduće žele da više koriste medije. Bez obzira što 72% njih hoće češće da koristi internet, 68% da češće radi sa kompjuterom, još uvek oko 50% njih nije uopšte koristilo digitalne medije u nastavi. Empirijski podaci pokazuju da, zavisno od vrste škole, jedna grupa od 10 do 30% nastavnika redovno koristi digitalne medije u nastavi. Ta grupa predstavlja i glavnog korisnika online – ponuda za nastavnike. Preko 90% njih koristi kompjuter zbog prednosti koje pruža svakodnevno ili više puta sedmično za pripremu nastave i za rad posle nastave,a više od polovine njih koristi se kompjuterom svakodnevno ili više puta sedmično u nastavi.

Savremena škola spremna je da inovira proces učenja i da nastavu prilagodi interesovanjima, potrebama i mogućnostima svakog učenika. Zahvaljujući didaktičkim medijima, u prvi plan stavljen je učenik, njegove želje, potrebe i individualne mogućnosti. On je podstaknut da razmišlja, analizuje, da sam istražuje, otkriva, da zaključuje i rešava problem. Uvođenje novih metoda i tehnologija u škole i učionice, otvara nove horizonte na svim nivoima obrazovanja i pruža nadu da će proces obrazovanja biti kvalitetniji.

U radu ćemo razmatrati kako didaktički mediji u savremenoj nastavi utiče na nastavni proces, u kojim nastavnim temama je pogodna njihova primena, kako na takav vid prijema informacija reaguju učenici a kako roditelji. U prvom poglavlju ovog rada govorimo o inoviranju obrazovne tehnologije, koje su njene prednosti i kakav uticaj danas ima na obrazovni proces u školama. U drugom poglavlju poklanjamo pažnju tradicionalnoj nastavi, njenim prednostima i nedostacima. U trećem poglavlju razmatramo inovacije u obrazovnoj tehnologiji, kao i ulogu didaktičkih medija u obrazovanju, kakvu ulogu imaju i kako se primenjuju u nastavnom procesu . Zatim se govori o didaktičkim princima, kao i o pojmu individualizovane nastave. U šestom poglavlju je prikazana uloga obrazovne tehnologije u funkciji individualizacije nastave. U sedmom poglavlju ukazuje se na značaj korišćenja obrazovnih računarskih programa, obrazovnog softvera i  kako to funkcioniše iz aspekta deteta. Dat je i prikaz i analiza istraživanja o značaju didaktičkih medija za individualizaciju nastave.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Informacione tehnologije

Više u Obrazovanje

Više u Skripte

Komentari