Autoritet i delegiranje autoriteta
1. UVOD
Tema ovog seminarskog rada je odnos između legitimne moći i ostalih vrsta moći. U ovom radu će biti opisan pojam legitimna moć, kao i kakav je njen odnos u odnosu na ostale vrste moći.
Cilj ovog seminarskog rada je da se obrazloži i opiše legitimna moć kao pojam i uporedi njen odnos sa ostalim vrstama moći.
Rad će se deliti na par celina od kojih će svaka biti opisana kao posebna i ceo rad će biti skopljen u jedinstvenu celinu.
Ovaj seminarski rad je informativne prirode i po svojoj strukturi ne spada u naučne ili doktorske radove.
Namenjen je svakome ko želi da se upozna sa osnovnim pojmovima legitimne i ostalih vrsta moći.
2. DEFINCIJA I POJAM MOĆI
Moć je definisana na vrlo različite načine. Jedna od definicija je: “Sposobnost onih koji je imaju da ostvare stvari koje žele”.
Druge definicije naglašavaju promenu ponašanja inferiornog učesnika u odnosu moći uticaja. Tako, na primer, Dahl kaže: A ima moć nad B u onom stepenu u kojem može da učini da B učini nešto što inače ne bi učinio”
Slična je definicija i Frenča (Frencha) i Rejvena (Raven): “Moć postoji ako osoba A može da navede osobu B da uradi nešto što je protivno njegovoj želji”.
I ostale definicije moći potenciraju slične elemente: “Moć aktera A nad akterom B je ravna količini otpora koji A može potencijalno prevazići”
Moć je sposobnost pojedinca ili grupe da nametnu svoju volju drugima bez obzira na otpor.
Sve navedene definicije pokazuju:
1. Da je moć socijalnog karaktera, odnosno da ona postoji samo ako postoje najmanje dva učesnika u međusobnom odnosu;
2. Da moć predstavlja sposobnost superiornog aktera u tom odnosu da promeni ponašanje inferiornog aktera i da ga prisili na određene akcije, čak i kada je to suprotno njegovim željama ili interesima. Na osnovu ovih zaključaka moć možemo definisati kao sposobnost socijalnog aktera, bio to pojedinac ili grupa, da u datom socijalnom odnosu promeni ponašanje drugog socijalnog aktera.
Moć je sposobnost menadžera da utiče na druge ljude, odnosno sposobnost da se menja stav ili ponašanje pojedinaca ili grupa u kompaniji.
Moć treba razlikovati od dva vrlo slična pojma: uticaja i autoriteta.
Uticaj predstavlja proces u kome socijalni akter svojim ponašanjem (svesno ili nesvesno) menja ponašanje drugog socijalnog aktera.
Moć je sposobnost vršenja uticaja odnosno kapacitet da se menja tuđe ponašanje.
Autoritet se koristi u više značenja. Najčešće se koristi da označi legitimnu moć odnosno moć koja je opravdana (legitimisana) nekim zakonom, institucijom ili pak organizacijom. Tada se taj autoritet naziva formalni i pod njime se podrazumeva legitimno pravo da se vrši moć.
Autoritet može biti i veći i manji od moći. Ukoliko je autoritet širi od moći to praktično znači da posednik autoriteta nema dovoljnu moć da iskoristi svoje legitimno
Više u Ekonomija
Analiza finansijskih izvještaja
- Analiza posovanja preduzeća
- Visoka poslovna škola strukovnih studija u Blacu · Blace
- 9 stranica
Skripta hotel
- hotelska preduzeća
- UNIVERZITET U PRIŠTINI - Ekonomski fakultet · Knjaževac
- 10 stranica
Analiza determinanti ponašanja potrošača na primeru proizvoda “Instant Palenta” RJ – Corn Product
- Ponasanje potrosaca
- UNIVERZITET EDUCONS - Fakultet poslovne ekonomije · Srem. Kamenica
- 14 stranica
Više u Psihologija
Stres na radu
- Psihologija
- 12 stranica
Dijagnostikovanje alkoholizma
- Психијатрија
- Visoka zdravstvena škola strukovnih studija · Beograd
- 11 stranica
Shizofrenija
- Psihijatrija
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju · Beograd
- 16 stranica
Više u Seminarski radovi
Upoznavanje dece predškolskog uzrasta sa Sunčevim sistemom
- metosika upoznavanje okoline
- Visoka škola strukovnih studija za vaspitače u Kruševcu · Srem. Mitrovica
- 9 stranica
Biznis plana apoteka “Pharmavita”
- Biznis plan apoteka
- APEIRON - Fakultet informacionih tehnologija · Beograd
- 15 stranica
Video igre u funkciji obrazovanja i vaspitanja
- Multimedijalne tehnologije u obrazovanju i vaspitanju
- Visoka škola strukovnih studija za informacione i komunikacione tehnologije · Beograd
- 18 stranica
Više u Skripte
Upoznavanje dece predškolskog uzrasta sa Sunčevim sistemom
- metosika upoznavanje okoline
- Visoka škola strukovnih studija za vaspitače u Kruševcu · Srem. Mitrovica
- 9 stranica
Biznis plana apoteka “Pharmavita”
- Biznis plan apoteka
- APEIRON - Fakultet informacionih tehnologija · Beograd
- 15 stranica
Video igre u funkciji obrazovanja i vaspitanja
- Multimedijalne tehnologije u obrazovanju i vaspitanju
- Visoka škola strukovnih studija za informacione i komunikacione tehnologije · Beograd
- 18 stranica