Korporativna društvena odgovornost i marketing etika

FAKULTET ZA OBRAZOVANJE DIPLOMIRANIH PRAVNIKA
I DIPLOMIRANIH EKONOMISTA ZA RUKOVODECE KADROVE
U NOVOM SADU
DIPLOMSKI RAD
Predmet: MARKETING
Tema
:
Korporativna drustvena
odgovornost i marketing etika

Korporativna društvena odgovornost i marketing etika
Profesor:
Student:
Prof. Dragan Rajević
Čačak, 2012. god.
SADRŽAJ:
Uvod..................................................................................................................................3
1. Koncept društvene odgovornosti...........................................................................7
1.1. Pojam koncepta društvene odgovornosti.....................................................8
1.2. Istorija razvoja koncepta društvene odgovornosti..................................10
1.3. Nivoi društvene odgovornosti.......................................................................13
2. Kritika i korisnosti koncepta društvene odgovornosti..................................15
2.1.Kritika koncepta društvene odgovornosti..................................................15
2.2.Korisnosti koncepta društvene odgovornosti............................................17
3.Koncept društvene odgovornosti u praksi.........................................................22
4.Uticaj korporativne odgovornosti na korporativni imidž.............................27
4.1.Korporativn iimidž,identitet,komunikacija, strategija i njen uticaj na
KDO..............................................................................................................................27
4.2.Uloga stejkholdera u kreiranju korporativnog imidža............................32
5.Marketing etika..........................................................................................................36
5.1.Poslovna etika.....................................................................................................36
5.2.Pojam marketing etike.....................................................................................39
5.3.Društvena kritika marketinaga......................................................................42
5.3.1.Visoke cene..................................................................................................42
5.3.2.Praksa obmannjivanja..............................................................................44
5.3.3.Loši i nesigurni proizvodi........................................................................45
5.3.4.Planirano zastarevanje............................................................................45
5.3.5.Loša usluga potrošačima slabijih primanja........................................46
5.3.6.Neetičnost lične prodaje i telemarketinga...........................................46
5.4.Kritika oglašavanja............................................................................................47
5.4.1. Obmanjivanje potrošača, kroz neistinito oglašavanje....................47
5.4.2. Podsticanje materijalizma.......................................................................49
5.4.3.Uticaj na potrošače da kupuju ono što im ne treba...........................50
2


Korporativna društvena odgovornost i marketing etika
odgovornosti novijeg datuma. Ideja o korporativnoj društvenoj
odgovornosti kao veoma važnom segmentu poslovanja u Srbiji je počela da
se širi sa samim privrednim i društvenim promenama.
Cilj ovog diplomskog rada jeste, da korporativnu društvenu
odgovornost i marketing etiku, sagleda kao jedan veoma važan deo
svake ekonomije, jer u savremenom društvu veoma bitnu ulogu u
kreiranju poslovne politike i odvijanju korporativnih aktivnosti
zauzimaju etika i društvena odgovornost, pa je u skladu sa tim
tendencijama ovaj rad i napisan.
Društvena odgovornost donosi preduzećima brojne prednosi ukoliko
se ostvaruje na pravi način. Ona ne predstavlja puko rasipanje resursa ili
besplodnu investiciju zarad nekakve političke korektnosti. U zemljama
razvijene tržišne ekonomije, društvena odgovornost u sve većoj meri
postaje faktor prilikom odlučivanja i opredeljivanja potrošača za određeni
proizvod, čime društveno odgovorna preduzeća stiču kompetitivnu pred-
nost u odnosu na konkurenciju. Zemlje u tranziciji, poput Srbije, i
preduzeća koja dolaze iz njih, ukoliko žele da posluju sa uspehom moraće
da prihvate sve zahteve globalnog tržišta, od kojih jedan sve više postaje –
društvena odgovornost.
Nijedan biznis, veliki ili mali, nije podeljen od društva u kome
posluje. Uspeh ili neuspeh jednog određen je uspehom ili neuspehom onog
drugog. Ljudi su istinski zainteresovani za to na koji se način preduzeće
ophodi prema njima, životnoj sredini i društvu uopšte. Ipak, nije dovoljno
samo formalno objaviti svoju posvećenost, jer prazne reči bude
sumnjičavost. Potrebno je demonstrirati svoju predanost i pokazati da je
ona stvarna i da donosi stvarne rezultate. To znači identifikovanje onih
4

Korporativna društvena odgovornost i marketing etika
postupaka i akcija koje mogu doneti dobrobit osnovnoj delatnosti
preduzeća i društvu u celini – i komuniciranje o njima.
Situacija u Srbiji je dosta osetljiva i zbog stalno rastućih ekonomskih
problema koji otežavaju i onako otežano poslovanje velikog broja
preduzeća, primena korporativne društvene odgovornosti je dosta
usporena. Kada se postavlja pitanje da li u Srbiji postoji spremnost za
korporativnu društvenu odgovornost, odgovor je jednostavan - DA. To je
nužnost u savremenim uslovima, jer servisiranje potreba potrošača je
postalo mnogo kompleksniji pojam od onoga što je on pre označavao,
danas bilo potrošač lli klijent traži mnogo više od servisera svojih potreba
nego što je to bio slučaj ranije u odsustvu konkurencije kao osnove zdravog
privređivanja. Kompanije moraju postati znatno odgovornije prema
potrošačima jer od njih zavisi i opstanak kompanije, njihova egsistencija je
u našim rukama, u rukama potrošača, kupac ima moć, svako odstupanje od
kupčevih standarda se plaća, svaka greška kompanije i njena
neodgovornost se sankcioniše odmazdom kupaca, kupac bira, on
procenjuje, on se informiše, on ima mogućnost da u mnoštvu konkurentnih
proizvoda opredeli za onaj koji on smatra najadekvatnijim za njegove
potrebe. Razvoj marketinga je uslovio da kupac ne pita više da li bi mogao
da nađe proizvod koji mu odgovara, već kompanija nastoji da sazna sta
kupac želi, ako to želite, to ćete i dobiti.
Međutim, nije sve tako jednostavno. Srbija dosta kasni za ostatkom
sveta, u pogledu marketing koncepta, ali sa dolaskom velikih
multinacionalnih kompanija, potrošač zauzima mesto koje mu pripada,
društvena odgovornost je prisutna ali korporacije i dalje nedovoljno
izdvajaju sredstva za možemo slobodno reći, ovakav vid investiranja.
5


Korporativna društvena odgovornost i marketing etika
preduzeća. Usvajanje etičkih načela u poslovanju, filantropske aktivnosti i
način ophođenja kompanija prema svom širem društvenom i ekološkom
okruženju, u uslovima savremenog i globalizovanog sistema poslovanja
postaju sve značajnije varijable u donošenju odluka kod potrošača prilikom
opredeljivanja za određeni proizvod ili kod investitora prilikom ulaganja.
Stvaranje dobrog imidža, koji u savremenom poslovanju predstavlja jedan
od najvažnijih resursa jednog preduzeća, u direktnoj je vezi sa načinom na
koji ono posluje, pri čemu istraživanja i praksa potvrđuju da su ona
preduzeća koja su inkorporirala načela DOP-a u svoju poslovnu filozofiju
sposobna da ostvare bolje rezultate i obezbede stabilniji i dugoročniji rast.
Kompanije širom sveta dobijaju sve jači motiv za angažovanje u
rešavanju društvenih problema i uključivanje ostalih društvenih aktera
(potrošači, zaposleni, lokalna zajednica i sl. ) u proces odlučivanja iz
razloga što ovi akteri danas postaju, svesniji značaja i uticaja tih odluka na
društveno i prirodno okruženje. U uslovima informatičke revolucije i
sveprisutnosti medija, ovi akteri imaju mogućnost da svesnim
odlučivanjem nagrade ili kazne kompanije zbog njihovog ponašanja.
Prevashodni cilj kompanija je profit, jer je i cilj svakog kapitalističkog
preduzeća oplodnja kapitala, i preko profita stvaranje većeg bogatstva. Sve
je interes. Ali stvaranje profita preko društveno odgovornog ponašanja, je
nešto što treba podržati jer od toga imaju koristi svi i kompanija šira
društvena zajednica.
1. Koncept društvene odgovornosti
7
Više u Ekonomija
Analiza finansijskih izvještaja
- Analiza posovanja preduzeća
- Visoka poslovna škola strukovnih studija u Blacu · Blace
- 9 stranica
Skripta hotel
- hotelska preduzeća
- UNIVERZITET U PRIŠTINI - Ekonomski fakultet · Knjaževac
- 10 stranica
Analiza determinanti ponašanja potrošača na primeru proizvoda “Instant Palenta” RJ – Corn Product
- Ponasanje potrosaca
- UNIVERZITET EDUCONS - Fakultet poslovne ekonomije · Srem. Kamenica
- 14 stranica
Više u Etika
Motivacija
- 4 stranica
Obuka neplivača u primarnom obrazovanju
- ea
- UNIVERZITET U ZADRU Fakultet za obrazovanje učitelja i vaspitača · Zagreb
- 40 stranica
Održavanje mira i rješavanje međunarodnih sporova pod okriljem Ujedinjenih nacija
- Ekonomija
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Ekonomski fakultet · Beograd
- 63 stranica