background image

FAKULTET ZA OBRAZOVANJE DIPLOMIRANIH PRAVNIKA 

I DIPLOMIRANIH EKONOMISTA ZA RUKOVODECE KADROVE 

U NOVOM SADU

DIPLOMSKI RAD 

Predmet: MARKETING

Tema

:

 Korporativna drustvena 

odgovornost i marketing etika

background image

Korporativna društvena odgovornost i marketing etika

Profesor: 

                Student:

Prof. Dragan Rajević      

                

       

Čačak, 2012. god.

SADRŽAJ:

 Uvod..................................................................................................................................3

1. Koncept društvene odgovornosti...........................................................................7

1.1. Pojam koncepta društvene odgovornosti.....................................................8

1.2. Istorija razvoja koncepta društvene odgovornosti..................................10

1.3. Nivoi društvene odgovornosti.......................................................................13

2. Kritika i korisnosti koncepta društvene odgovornosti..................................15

2.1.Kritika koncepta društvene odgovornosti..................................................15

2.2.Korisnosti koncepta društvene odgovornosti............................................17

3.Koncept društvene odgovornosti u praksi.........................................................22

4.Uticaj korporativne odgovornosti na korporativni imidž.............................27

 4.1.Korporativn iimidž,identitet,komunikacija, strategija i njen uticaj na 

KDO..............................................................................................................................27

4.2.Uloga stejkholdera u kreiranju korporativnog imidža............................32

5.Marketing etika..........................................................................................................36

5.1.Poslovna etika.....................................................................................................36

5.2.Pojam marketing etike.....................................................................................39

5.3.Društvena kritika marketinaga......................................................................42

 5.3.1.Visoke cene..................................................................................................42

5.3.2.Praksa obmannjivanja..............................................................................44

5.3.3.Loši i nesigurni proizvodi........................................................................45

 5.3.4.Planirano zastarevanje............................................................................45

5.3.5.Loša usluga potrošačima slabijih primanja........................................46

5.3.6.Neetičnost lične prodaje i telemarketinga...........................................46

5.4.Kritika oglašavanja............................................................................................47

5.4.1. Obmanjivanje potrošača, kroz neistinito oglašavanje....................47

5.4.2. Podsticanje materijalizma.......................................................................49

5.4.3.Uticaj na potrošače da kupuju ono što im ne treba...........................50

2

Page 3 is redacted
background image

Korporativna društvena odgovornost i marketing etika

odgovornosti   novijeg   datuma.   Ideja   o   korporativnoj   društvenoj 
odgovornosti kao veoma važnom segmentu poslovanja u Srbiji je počela da 
se širi sa samim privrednim i društvenim promenama.

Cilj   ovog   diplomskog   rada   jeste,   da   korporativnu   društvenu 

odgovornost   i   marketing   etiku,   sagleda   kao   jedan   veoma   važan   deo 
svake   ekonomije,   jer   u   savremenom   društvu   veoma   bitnu   ulogu   u 
kreiranju   poslovne   politike   i   odvijanju   korporativnih   aktivnosti 
zauzimaju   etika   i   društvena   odgovornost,   pa   je   u   skladu   sa   tim 
tendencijama ovaj rad i napisan.

Društvena odgovornost donosi preduzećima brojne prednosi ukoliko 

se ostvaruje na pravi način. Ona ne predstavlja puko rasipanje resursa ili 
besplodnu   investiciju   zarad   nekakve   političke   korektnosti.   U   zemljama 
razvijene   tržišne   ekonomije,   društvena   odgovornost   u   sve   većoj   meri 
postaje faktor prilikom odlučivanja i opredeljivanja potrošača za određeni 
proizvod, čime društveno odgovorna preduzeća stiču kompetitivnu pred-
nost   u   odnosu   na   konkurenciju.   Zemlje   u   tranziciji,   poput   Srbije,   i 
preduzeća koja dolaze iz njih, ukoliko žele da posluju sa uspehom moraće 
da prihvate sve zahteve globalnog tržišta, od kojih jedan sve više postaje – 
društvena odgovornost.

Nijedan   biznis,   veliki   ili   mali,   nije   podeljen   od   društva   u   kome 

posluje. Uspeh ili neuspeh jednog određen je uspehom ili neuspehom onog 
drugog. Ljudi su istinski zainteresovani za to na koji se način preduzeće 
ophodi prema njima, životnoj sredini i društvu uopšte. Ipak, nije dovoljno 
samo   formalno   objaviti   svoju   posvećenost,   jer   prazne   reči   bude 
sumnjičavost. Potrebno je demonstrirati svoju predanost i pokazati da je 
ona stvarna i da donosi stvarne rezultate. To znači identifikovanje onih 

4

background image

Korporativna društvena odgovornost i marketing etika

postupaka   i   akcija   koje   mogu   doneti   dobrobit   osnovnoj   delatnosti 
preduzeća i društvu u celini – i komuniciranje o njima.

Situacija u Srbiji je dosta osetljiva i zbog stalno rastućih ekonomskih 

problema   koji   otežavaju   i   onako   otežano   poslovanje   velikog   broja 
preduzeća,   primena   korporativne   društvene   odgovornosti   je   dosta 
usporena. Kada se postavlja pitanje da li u Srbiji postoji spremnost za 
korporativnu društvenu odgovornost, odgovor je jednostavan - DA. To je 
nužnost   u   savremenim   uslovima,   jer   servisiranje   potreba   potrošača   je 
postalo   mnogo   kompleksniji   pojam   od   onoga   što   je   on   pre   označavao, 
danas bilo potrošač lli klijent traži mnogo više od servisera svojih potreba 
nego što je to bio slučaj ranije u odsustvu konkurencije kao osnove zdravog 
privređivanja.   Kompanije   moraju   postati   znatno   odgovornije   prema 
potrošačima jer od njih zavisi i opstanak kompanije, njihova egsistencija je 
u našim rukama, u rukama potrošača, kupac ima moć, svako odstupanje od 
kupčevih   standarda   se   plaća,   svaka   greška   kompanije   i   njena 
neodgovornost   se   sankcioniše   odmazdom   kupaca,   kupac   bira,   on 
procenjuje, on se informiše, on ima mogućnost da u mnoštvu konkurentnih 
proizvoda   opredeli   za   onaj   koji   on   smatra   najadekvatnijim   za   njegove 
potrebe. Razvoj marketinga je uslovio da kupac ne pita više da li bi mogao 
da nađe proizvod koji mu odgovara, već kompanija nastoji da sazna sta 
kupac želi, ako to želite, to ćete i dobiti.

Međutim, nije sve tako jednostavno. Srbija dosta kasni za ostatkom 

sveta,   u   pogledu   marketing   koncepta,   ali   sa   dolaskom   velikih 
multinacionalnih kompanija, potrošač zauzima mesto koje mu pripada, 
društvena   odgovornost   je   prisutna   ali   korporacije   i   dalje   nedovoljno 
izdvajaju   sredstva   za   možemo   slobodno   reći,   ovakav   vid   investiranja. 

5

Page 6 is redacted
background image

Korporativna društvena odgovornost i marketing etika

preduzeća. Usvajanje etičkih načela u poslovanju, filantropske aktivnosti i 
način ophođenja kompanija prema svom širem društvenom i ekološkom 
okruženju, u uslovima savremenog i globalizovanog sistema poslovanja 
postaju sve značajnije varijable u donošenju odluka kod potrošača prilikom 
opredeljivanja za određeni proizvod ili kod investitora prilikom ulaganja. 
Stvaranje dobrog imidža, koji u savremenom poslovanju predstavlja jedan 
od najvažnijih resursa jednog preduzeća, u direktnoj je vezi sa načinom na 
koji   ono   posluje,   pri   čemu   istraživanja   i   praksa   potvrđuju   da   su   ona 
preduzeća koja su inkorporirala načela DOP-a u svoju poslovnu filozofiju 
sposobna da ostvare bolje rezultate i obezbede stabilniji i dugoročniji rast.

Kompanije   širom   sveta   dobijaju   sve   jači   motiv   za   angažovanje   u 

rešavanju društvenih problema i uključivanje ostalih društvenih aktera 
(potrošači,   zaposleni,   lokalna   zajednica   i   sl.   )   u   proces   odlučivanja   iz 
razloga što ovi akteri danas postaju, svesniji značaja i uticaja tih odluka na 
društveno   i   prirodno   okruženje.   U   uslovima   informatičke   revolucije   i 
sveprisutnosti   medija,   ovi   akteri   imaju   mogućnost   da   svesnim 
odlučivanjem nagrade ili kazne kompanije zbog njihovog ponašanja. 

Prevashodni cilj kompanija je profit, jer je i cilj svakog kapitalističkog 

preduzeća oplodnja kapitala, i preko profita stvaranje većeg bogatstva. Sve 
je interes. Ali stvaranje profita preko društveno odgovornog ponašanja, je 
nešto što treba podržati jer od toga imaju koristi svi i kompanija šira 
društvena zajednica.

1. Koncept društvene odgovornosti

7