background image

VISOKA ŠKOLA ZA USLUŽNI BIZNIS

SOKOLAC – ISTOČNO SARAJEVO

SEMINARSKI RAD

Tema: Propaganda i tržišne komunikacije

background image

Sokolac, april 2023. godina

Page 3 is redacted
background image

Uvod

Propaganda uveliko utiče na život savremenog čovjeka, ona mu pomaže ili 
odmaže u zauzimanju  stava o nečemu, ali u većini slučajeva propaganda ima 
za   cilj   manipulsati   stavovima   i   mišljenjima.   S   obzirom   da   propaganda 
predstavlja sve značajniji faktor u društvenom životu nameće se potreba da se 
opširnije   elaborira.   Na   primjer,   propaganda   se   može   koristiti   u   davanju 
podrške određenom stavu ili da se ne slaže s određenim stavom. Ono što 
razdvaja   propagandu   od   «normalne»   komunikacije   je   u   izoštrenom,   često 
podmuklom načinu kojim poruka namjerava oblikovati mišljenja. Propaganda 
je   često   predstavljena   na   način   na   koji   namjerava   namjerno   izazvati   jake 
emocije,   posebno   koristeći   nelogične   veze   između   pojmova.   Sklonost 
emocijama je češća metoda propagande, nego korištenje nekih drugih manje 
otvorenih, možda čak i više podmuklih oblika. Na primjer, propaganda može 
biti prenijeta kao nejasno izrečena, kao pretpostavka ili kao pretpostavka u 
toku javne, poštene i uravnotežene debate ili argumenta. To se može učiniti 
kao veliki utjecaj kroz prijenos novinarskih oblika.

Propagandna djelatnost, kao jedan od oblika društvene komunikacije, stara je 
koliko i sama ljudska komunikacija. Iako je u različitim istorijskim epohama 
propaganda   različito   korišćena,   shvatana   i   tumačena,   propagandna 
komunikacija bila je neizbežan pratilac svake ljudske komunikacije uopšte, i 
svojim djelovanjem ostavila je snažan pečat razvoju ljudske civilizacije. Jedna 
od   definicija   propagande,   kojih   ima   mnogo,   dao   je   i   Kotler,   i   ona   glasi: 

background image

“Propaganda je forma posrednog komuniciranja koja se vodi preko plaćenih 
medija i od strane poznatog naručioca.”   Sredstvo za prenos propagandnih 
poruka je posrednik u procesu komuniciranja između oglašivača, koji je u ulozi 
izvora   informacija   ili   emitora,   i   onoga   kome   je   informacija,   odnosno 
propagandna   poruka,   upućena   a   koji   je   u   ulozi   primaoca   informacije, 
receptora. Propagandna sredstva su brojna, od tradicionalnih (štampa, radio, 
televizija) preko novih (internet, svetlosne reklame) do inovativnih rješenja 
(propaganda   kroz   pakovanje   proizvoda).   Svako   od   sredstava   ima   svoje 
prednosti i nedostatke, a cilj preduzeća je da prepozna ona sredstva koja bi na 
najbolji način mogla da unaprijede i pospješe njegovo poslovanje.

1. Definicija propagande

U   nastojanju   da   se   fenomen   propagande   ipak   preciznije   definiše,   mnoge 
modernije teorije usvojile su nekoliko zajedničkih odrednica, koje propagandu 
shvataju kao skup posebnih tehnika komunikacije u cilju masovnog uticaja, ili 
sugestije, kroz manipulaciju simbolima i psihologijom mase i pojedinca. Ono u 
čemu se svi slažu je činjenica da propaganda uključuje intenzivnu upotrebu 
slika,   slogana   i   simbola   koji   utiču   na   uvjerenja   i   emocije;   to   je   smišljena 
komunikacija s tačno određenom tačkom gledišta, koja ima za cilj da primalac 
poruke “dobrovoljno” usvoji željene pozicije i uvjerenja kao da su njegovi 
vlastiti i djeluje u skladu s tim.

Page 6 is redacted