Odlomak

          Од најранијих почетака свога развоја, људи обављају процес привређивања у већим или мањим заједницама које се формирају као њихове организације, са подјелом рада и другим карактеристикама колективног живота којима се постиже рационалније коришћење производних могућности и повољније задовољење потреба. А како је производња одређени друштвени однос, успостављање одговарајућих организација колективног рада мијењало се и усавршавало у складу са развојем производних снага и продукционих односа. Овај развој текао је од организација колектива у којима су испољаване све друштвене активности човјека до специјализованих мезоекономских система у којима се обављају само одређени задаци привређивања на основу друштвене подјеле рада. Предузеће као основни субјект тржишне привреде представља организациони систем у економској сфери друштвеног живота. Зато се у његовој структури, као и у његовом функционисању, могу уочити два

основна елемента, и то: улаз, односно улагање, процес, односно пословање и излаз, односно резултат. Пословање предузећа одвија се под утицајем многобројних фактора који дјелују на величину улагања и резултата, како у оквиру конкретног организационог система, тако и у његовом тржишном и укупном друштвеном окружењу.

Управљање предузећем је у савременим условима пословања добило једну сасвим нову димензију. Тренд глобализације, односно стварања јединственог тржишта, приморава већину предузећа у свијету да своје пословне активности не обавља само у оквиру националних граница. Пораст конкуренције на глобалном нивоу, као и убрзани развој информационих и комуникационих технологија, са једне стране су олакшале, а са друге чак и приморале велики број предузећа да своје пословање прошири на интернационални ниво. Менаџери морају да буду свјесни динамике и интензитета промјена у сопственом окружењу. Они треба да буду у стању да на објективан начин сагледају положај и улогу предузећа које предводе у ужем и ширем окружењу, унутари ван националних граница. Због тога они морају да усаврше глобални и системски начин размишљања и приступа проблемима. Питање није да ли треба слиедити наметнуте глобалне трендове, већ како и у ком тренутку се уклопити у њих. Због тога је веома важно указати на чињеницу неопходности стратешког размишљања у вези са интернационализацијом пословних активности, поготово у нашим условима које карактерише тежак транзитни период, као и масовна појава стране конкуренције у различитим тржишним сегментима. Глобализација пословања доводи до ублажавања граница између националног и интернационалног тржишта, а конкуренција све више постаје глобална. Свијет сваким даном, све више, постаје једно ”глобално село”.

Три најважнија фактора за функционисање предузећа су:  оснивање предузећа, пословно одлучивање и руковођење у предузећу.

No votes yet.
Please wait…
Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 15 stranica
  • Vođenje poslovanja preduzeća /
  • Školska godina: 2023
  • Maturski Radovi, Ekonomija, Menadžment
  • Bosna i Hercegovina,  Banja Luka,  UNIVERZITET U BANJA LUCI Ekonomski fakultet  

Više u Ekonomija

Više u Maturski Radovi

Više u Menadžment

Komentari