Odlomak

UVOD
Menadžment proces je veoma kompleksan jer u sebi objedinjuje brojne funkcije, od planiranja i organizovanja, do vođenja i kontrole materijalnih, finansijskih, informacionih i ljudskih resursa u organizaciji. Jedna od večitih definicija menadžera, koja pleni svojom kratkoćom, tačnošću i jednostavnošću, glasi:

”Menadžer je osoba koja svoj cilj postiže radom drugih”.

Ono što vrhunske menadžere razlikuje od ostalih jesu upravo znanje i veštine, kako da ”ti drugi” tj. Njihovi podređeni i kolege, obavljaju svoje poslove u kontinuitetu, i svoje ciljeve ispunjavaju što kvalitetnije, profesionalnije i efikasnije.
Nekome se može učiniti da se ljudi ponašaju nepredvidivo i iracionalno. Ipak, kada bi mogli da “zavirimo” u njihovu prošlost i njihov emocionalni sklop, shvatili bi da je ponašanje ljudi logično i predvidivo. Poznajući te činjenice, sa velikom sigurnošću bi mogli da predvidimo kako će neki ljudi reagovati na kritike, ili pak na zahtev da ostanu da rade u kancelariji posle radnog vremena. Razlozi tako različitog ponašanja ljudi na iste posticaje leže u jedinstvenosti svake individue. Toj jedinstvenosti pečat su dali roditelji, kućno vaspitanje, obrazovanje, socijalni život, radno iskustvo itd. Što pre menadžeri shvate i prihvate činjenicu da komuniciraju sa ljudima koji su jedinstveni, koji se među sobom veoma razlikuju i koji su na posao doneli sva svoja prethodna iskustva, biće im mnogo lakše da njima rukovode i imaće pred sobom otvoren put za uspešnu karijeru.
Puko posedovanje sposobnosti da se obavlja određeni posao, ne znači da će određena osoba to i uraditi ili ostvariti mogući rezultat. Motivacija je ta koja pokreće, upravlja i održava ponašanje ljudi, na taj način što one koji su sposobni pretvara u stvarno delotvorne tj. Efektivne. Uspešne organizacije u svetu na zaposlene gledaju kao na primarni razvojni resurs, izvor ideja. Naglasak se stavlja na aktivno upravljanje njihovim potencijalima a motivacija i zadovoljstvo zaposlenih postaju ključna pitanja savremene organizacije.
U kontekstu upravljanja ljudskim resursima razvijaju se različiti modeli i sistemi merenja zadovoljstva i motivacije zaposlenih. Zajednički cilj modela merenja i sistema merenja zadovoljstva i motivacije zaposlenih je težnja da se kod svakog pojedinca razvije osećaj da svi zaposleni dele zajedničku sudbinu (sudbinu kompanije) i nastojanje da se materijalnim i nematerijalnim podsticajima (nagradama) oslobodi stvaralački potencijal zaposlenih. A kvalitet života na radnom mestu se smatra ključnim faktorom motivacije.
Znači, da bi podređeni postizali rezultate i efekte koje želi njihov menadžer, oni moraju biti motivisani. Zbog toga je razumevanje i uvažavanje procesa motivacije ljudi, za moderne i ambiciozne menadžere postala ne samo potreba, već i neophodnost.

 

 

DEFINISANjE POJMA I OSNOVNOG MODELA MOTIVACIJE

Motivacija nije nešto što se može obezbediti prostim “njihanjem šargarepe ispred ze¬ca”. Stvaranje motivacije kod zaposlenih obuhvata mnoge različite faktore koji se me¬njaju od jednog do drugog menadžera, kao i od jedne do druge organizacije. Pristup menadžera i pogodno okruženje su dva neophodna faktora za razvoj motivacije. Treći ključni činilac je komunikacija.

Motiv je u nama samima i tera nas ka ostvarenju adekvatnog cilja. On ujedinjuje intelektualnu i fizičku energiju, inicijativu i organizaciju i individualne aktivnosti u usmeravanju ponašanja određujući mu smer, intezitet i trajnost. Svi smo mi različiti u radu, motivima i svaki pojedinac ima svoj poseban motiv koji ga vodi ka ostvarenju cilja.
Pristup motivisanju zaposlenih menjao se sa promenama stavova koje su vla – snici i menadžeri imali prema radu i ljudima u organizaciji. Klasičan pristup zasnovan na uverenju da su zaposleni puki resursi koje treba uključiti u pro¬cese rada, pretpostavlja da zaposleni poseduju odgovarajuću kvalifikaciju za dobro obavljanje posla i povećanje produktivnosti a da za uzvrat dobiju od¬govarajuću nadnicu za obavljeni posao. Savremeni pristup, međutim, zasni¬va se na uverenju da su ljudi u organizaciji kapital na kojem se izgrađuje di¬ferentna prednost organizacije u odnosu na druge.
Vremena su se promenila kao i stav prema radu i zaposlenima; nadnica više nije dovoljna da motiviše većinu zaposlenih. Savremeni menadžeri su suoče¬ni sa pitanjima kako da motivišu zaposlene da usmere svoju energiju, znanje, veštine i sposobnosti da bi se ostvarili ciljevi organizacije. Menadžeri koji se bave ljudskim resursima u organizaciji moraju poznavati teoriju i u svojoj praksi koristiti naučno zasnovane pristupe koji motivaciju vide kao sredstvo menadžerskog know how, koje oni koriste u oblikovanju ponasanja ljjudi u organizacijama. Menadžeri utiču na motivaciju zaposlenih indirektno, tako¬ što kreiraju odgovarajuće okruženje za razvoj motivacije, koje cine: struktura, klima, kultura, sistem nagrađivanja i liderski stil, što ilustruje stav predsedni¬ka Mary Cay Cosmetics.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Psihologija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

4 replies on “Motivacija zaposlenih i nagrada”

aleksa1989 says:

Kako to da rad ne postoji? a skinut mi je kredit?

DubravkaD DubravkaD says:

Sad smo proverili rad, sve u redu, postoji, možda je došlo do neke greške pri preuzimanju…Poslaćemo Vam rad na mejl putem koga ste registrovani na sajtu.
Pozdrav.

ag_orange says:

Odličan rad…. svaka čast i autoru i vama….samo sam ga preko online konvertora prebacio na latinicu! 5+

Vikij says:

I meni je skinulo bodove ali nije rad isto kao aleksi.

Komentari