Odlomak

Uvod
Prema psihološkom pravcu (psihologizmu) krivica je psihički odnos učinioca prema delu koji se izražava ili umišljaju ili nehatu. Ovaj psihološki pravac učenja o krivici imao je veliki značaj za formiranje pojma nehata, jer je na nižim stepenima društvenog razvoja preovlađivala odgovornost za objektivno prouzrokovanu posledicu, nezavisno od subjektivne učiniočeve krivice. Ovaj pravac je doprineo da se izdvoje psihološki momenti krivice (volja, svest – emocionalni momenat krivice). U onim zakonodavstvima i teoriji gde je usvojeno psihološko shvatanje krivice, nehat se obrađivao zavisno od toga da li je prihvaćena teorija volje ili teorija svesti. Prema teoriji volje učinilac postupa iz nehata kada je bio neoprezan a nastupelu posledicu nije hteo. Nehat se ovde javlja kao greška volje, kao nedostatak napora volje i indentifikuje se sa neopreznošću. Stoga je nehat negativni akt volje i sastoji se u zanemarivanju opreznosti. Prema teoriji svesti, nehat postoji kada učinilac nije bio svestan mogućnosti nastupanja posledice ali je mogao biti svestan te mogućnosti. Ranije se ovaj nehat zvao greškom razuma. U savremenoj teoriji i zakonodavstvu najviše je zastupljena mešovita (kombinovana) teorija svesti i volje, tj. da je nehat nepredvidljivost posledica dela usled nemarnog i nesmotrenog dela učinioca koji je dužan da se ponaša pažljivo i obazrivo u društvu.
3.
Nehat
Nehat (culpa) je jedan od najvažnijih krivičnopravnih instituta. On je u isto vreme i subjektivni elemenat bića krivičnog dela i stepen krivice.Nehat je lakši oblik krivice i kod njega postoji krivično delo samo onda kada je to zakonom izričito propisano. Međutim, čak i tada, kazna za nehatno ponašanje je obavezno blaža nego za umišljaj. I neki drugi instituti krvičnog prava se na nehat primenjuju drugačije, ili se čak uopšte ne primenjuju (npr. pokušaj, saučesništvo u užem smislu, generalno-preventivna svrha kazne se dovodi u pitanje, a i nehatna dela podrazumevaju nastupanje posledice).
Pojam nehata se, kao i pojam umišljaja, zasniva na dva konstitutivna elementa:volji i svesti.
Svest je intelektualni element i on označava da je učinilac bio svestan da svojim ponašanjem može izazvati krivično delo.
Volja je voluntaristički element i on pretpostavlja postojanje odluke učinioca da preduzme radnju kojom će ostvariti krivično delo, odn. da li on pristaje na to da može izvršiti krivično delo.
U savremenoj teoriji i zakonodavstvu najviše je zastupljena kombinovana teorija svesti i volie. tj. da je nehat nepredvidljivost posledice dela usled nemarnog ili nesmotrenog ponašanja učinioca koii ie dužan da se ponaža pažljivo i obazrivo u drustvu.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 15 stranica
  • Krivicno pravo Ivan Joksic
  • Školska godina: Ivan Joksic
  • Seminarski radovi, Skripte, Pravo
  • Srbija,  Šabac,  UNIVERZITET PRIVREDNA AKADEMIJA - Pravni fakultet za privredu i pravosuđe u Novom Sadu  

Više u Pravo

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari