Liderstvo
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Menadžment
Objavio lukatoni 08. oktobar 2014. Prijavi dokument
UVOD
Problematika analize web sajtova spada u domen human-computer interaction-a, pa se tako o ovome pojmu mora nesto reći. Naime tokom poslednjih dvadesetak godina kroz istraživanja u području naučne discipline interakcija čoveka i računara (eng. human-computer interaction, HCI) definisane su mnogobrojne smernice i kriterijumi za dizajn upotrebljivih korisničkih sistema te su razvijene metode za njihovo vrednovanje, naročito kada su u pitanju web prezentacije. Koncept upotrebljivosti vuče svoje korene iz opšteg dizajna informacionih sistem i potrebe da se izgled sistema prilagodi korisnicima sistema.
Od sredine devedesetih godina 20. veka, sa sve većim prodorom i korišćenjem različitih web aplikacija, fokus istraživanja prebacio se na web upotrebljivost, zbog uočene tendencije da web dizajneri i projektanti razvijaju loša web mesta i ne razmatraju pitanja upotrebljivosti web stranica.
Generalno, upotrebljivost (eng. usability) je svojstvo u konkretnom slučaju web alikacije odnsno sajta koje korisniku omogućuje jednostavno, produktivno i ugodno izvršavanje željenih zadataka. Najjednostavnije, označava kvalitet sistema ili proizvoda pri njegovoj upotrebi (eng. quality in use).
Značaj upotrebljivosti web aplikacija je veliki pa je tako i razvijen kompletan standardni sistem u okviru iso standarda , gde se Prema pripadajućem standardu ISO 9241-11 upotrebljivost se definiše kao “obim u kojem određeni korisnik može uspešno (effectively), efikasno (efficiently) i sa zadovoljstvom (satisfaction) koristiti određeni proizvod da bi postigao specifične ciljeve u danom kontekstu“ .
Kao i svakoj novoj nauci tako i ovde postoji određeni guru koji je začetnik ideje koja se obrađuje temom rada. Ovde je to Jakob Nielsen , najpoznatiji svetski stručnjak i promoter web upotrebljivosti (tzv. usability guru), pod upotrebljivošću podrazumeva atribut kvaliteta pomoću kojeg se procenjuje koliko je jednostavno koristiti aplikaciju, a takođe i metode kojima možemo poboljšati upotrebljivost aplikacije prilikom njenog dizajna. Navodi pet komponenti upotrebljivosti: jednostavnost učenja aplikacije (learnability), produktivnost postizanja cilja (efficiency), pamtljivost aplikacije (memorability), prevencija grešaka pri izvođenju zadatka (errors) i zadovoljstvo u korišćenju aplikacije (satisfaction). Neki drugi autori dodaju i parametre poput uspešnosti (effectiveness), tj. tačnosti i potpunosti izvršenja zadatka, i korisnosti (utility), tj. mogućnosti sistema da pruži uslugu koja se očekuje, dok zadovoljstvo korisnika svrstavaju u kategoriju korisničkog iskustva (user experience), koja još uključuje parametre motivacije, zabave, uživanja, itd.
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Objavio dejana1995 15. april 2024.
Objavio dejana1995 10. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio Studenteu 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.