Itinereri (prevozni putevi)
UVOD
Transportna industrija je četvrta oblast materijalne proizvodnje koji predstavlja sastavni diorazvoja proizvodnih snaga i ima snažno povratno dejstvo u jedinstvenom procesu kružnog kretanjakapitala, jer “kružni tok kapitala izvršava se normalno samo do toga dok njegove različite faze prelaze jedna u drugu bez zastoja”.U procesu reprodukcije postoji tijesna povezanost između razvoja transporta kao samostalneoblasti materijalne proizvodnje i proizvodnih snaga društva.Pod pojmom transport podrazumijeva se privredna – uslužna djelatnost u okviru koje seodgovarajućom transportnom tehnologijom prenosi roba, putnici, vijesti ili energija u određenomvremenskom intervalu, između dvije tačke u prostoru.Kao značajan činilac procesa društvene reprodukcije, kao opšti uslov proizvodnje, saobraćajse tretira kao javna služba koja ima zadatak da zadovoljava potrebe društva i proizvoda. Proizvodtransportne djelatnosti je usluga koja ima svoju ekonomsku vrijednost koja se možerealizovati na tržištu.Saobraćaj predstavlja organizovano kretanje transportnih jedinica na zajedničkoj mreži i ona je posljedice primijenjene tehnologije i potrebe za prevozom (transportom). Saobraćaj nije privredna djelatnost i ne donosi ekonomsku korist, već izaziva štetu kroz utrošak energije zakretanje i kroz druge negativne efekte (ugrožavanje okoline, saobraćajne nezgode, saobraćajnazagušenost itd.). S ciljem postizanja dobre organizacije prevoza, što podrazumijeva najveću proizvodnost uznajnižu cijenu prevoza, vrši se izbor najpovoljnijeg prevoznog puta.Prevozni put je odabrani i važeći prevozni pravac kretanja vozila pri izvršenju prevozaizmeđu dva mjesta. Definisanje pravca kretanja vozila neophodno je kada su te dvije tačke spojenesa dva ili više pravaca i tada prevozni put obavezno propisuje dispečerska služba i unosi pravackretanja u putni nalog vozila. Odobreni prevozni put po pravilu mora biti najbrži i najkraći.Za pojam prevozni put u praksi se koriste i termini itinerer i maršruta. Ustvari, itinerer označava pravac kretanja prevoznog sredstva na jednoj relaciji, tj. između dvije krajnje tačke.
1.ITINERERI (PREVOZNI PUTEVI)
S ciljem postizanja dobre organizacije prevoza, što podrazumijeva najveću proizvodnost uznajnižu cijenu prevoza, vrši se izbor najpovoljnijeg prevoznog puta.Za upoređivanje proizvodnosti i nivoa transportnih troškova pri vršenju transporta koristi semetoda upoređivanja vrijednosti izmjeritelja eksploatacije koji se postižu na pojedinim vrstama prevoznog puta. U te svrhe vrši se: upoređivanje pređenog puta i izračunavanje izmjeritelja:koeficijenta iskorištenja pređenog puta – β, koeficijenta nultog pređenog puta – ω, vremena obrta -T0, broja vožnji – Zλ, broja obrta – Z0, i obima prevoza -Q .Kada se analiziraju sve moguće kombinacije kretanja vozila u toku prevoznog procesa, možese konstatovati da se svi prevozni putevi grupišu u četiri grupe:
• ponavljajući,
• radijalni (zrakasti),
• prstenasti,
• sabirni ili distributivni, odnosno sabirno-distributivni.
Za uspješnu analizu metoda organizacije kretanja vozila koriste se određeni pojmovi kojiimaju slijedeće značenje:
• određeni pravac kretanja vozila na jednoj relaciji između dvije krajnje tačke naziva se prevozni put, ITINERER ili MARŠRUTA,
• dužina prevoznog puta je rastojanje pređenog transportnog sredstva od polazne do krajnjetačke prevoznog puta,
• nulto dnevno vrijeme vozila je početno vrijeme za prelazak nultih kilometara do prvogmjesta utovara i na kraju od posljednjeg mjesta istovara do povratka u garažu,
• obrt transportnog sredstva je završen potpuni ciklus transportnog procesa sa povratkomtransportnog sredstva u polaznu tačku,
• vrijeme obrta – potrebno vrijeme rada vozila za izvršenje potpunog ciklusa transportnog procesa i povratak u polaznu tačku,
• interval kretanja je vrijeme između nailaska dva uzastopna vozila na nekoj tački linije, kojase kreće u istom smjeru,
• frekvencija kretanja je broj vozila na čas koja prođu u jednom smjeru kroz neku tačku na prevoznom putu.
Više u Maturski Radovi
Novinska fotografija
- Fotografija
- 16 stranica
Žiro račun i blagajna kao sredstvo plaćanja
- Računovodstvo
- Koledž u Banja Luci · Banja Luka
- 14 stranica
Vrste, mjesto i nosioci troškova
- Računovodstvo
- Koledž u Banja Luci · Banja Luka
- 13 stranica
Više u Saobraćaj
Vozač motornih vozila
- Saobraćaja
- 28 stranica
Saobraćaj
- Geografija
- Građevinski fakultet, Subotica · Kovačica
- 15 stranica
Isprave u carinskom postupku
- carinski postupak
- Visoka poslovna škola strukovnih studija u Blacu · Blace
- 13 stranica
Više u Skripte
Virtuelna komunikacija i kultura
- Komunikacija i kultura
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju · Beograd
- 6 stranica
Rezultati rada
- Osnovi ekonomije
- Visoka škola strukovnih studija Beogradska politehnika · Beograd
- 17 stranica
Didaktika
- Didaktika
- Univerzitet 'Bijeljina' · Bijeljina
- 18 stranica