Uloga slike i crteža u nastavi prirode i društva
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Pedagogija
Objavio Emilija992 29. jun 2014. Prijavi dokument
Uvod
Medju najveće ličnosti 18og veka treba da ubrojimo i Žan Žak Rusoa (Jean Jacques Rousseau), koji je u pedagogiji djelimično nastavio senzualističku tradiciju Džona Loka , a djelimično na svoj način protestvovao protiv srednjovekovnog vaspitanja time, što je u središte vaspitnog nastajanja postavio dijete, njegove psihičke i razvojne osobine, i tražio izmedju ostalog naročito njegovu aktivnost.
Ostao je kod senzualizma i deizma, a usprotivio se racionalizmu, te ga je savladao na njemu svojstven način.
On oštro reaguje protiv društvene nejednakosti , protiv staleških i svih drugih društvenih privilegija, protiv religijskih zabluda i crkvenih autoriteta. Zastupnik je slobode, demokratije i humanizma. U temeljima njegove pedagoške koncepcije leže mnoge ideje, medju kojima su: teorija o vaspitanju saobraženom prirodi deteta, o slobodnom razvitku i slobodnom vaspitanju, o vaspitanju u prirodi izmedju stvari koje okružuju vaspitanika, o potrebi individualnog prilaženja detetu, ustajanje protiv fizičkog kažnjavanja, isticanje značaja umnog vaspitanja itd.
Najznačajnija dela su mu: “Emil ili o vaspitanju” , “Društveni ugovori”, “Rasprava o poreklu i osnovama nejednakosti medju ljudima”, “Pisma francuskih enciklopedista”…
U nekim njegovim pedagoškim pogledima mogu se uočiti i neke nedoslednosti , protivurečnosti i krajnosti, npr. idealistička osnova njegove teorije o prirodnom razvitku deteta, odbacivanje mnogo čega što je pre njega stvoreno u pedagogiji, idealizovanje deteta i njegove prirode kao i slobodnog razvijanja deteta , nesistematičnost u obrazovanju i sticanju znanja, izdvajanje deteta iz društva , negativan stav prema vaspitanju ženske dece…
Rusoa je zbog složenosti i dijalektičnosti njegovih misli vrlo teško “klasifikovati”.Npr. njegov poznati naturalizam “vratimo se prirodi” nije samo stav o potrebi vaspitanja u prirodnoj sredini i vaspitnih postupaka u skladu sa dečijom prirodom već je pre svega izraz želje za vaspitanjem novog, humanijeg čoveka u novom humanijem društvu.
“Životni put”
Žan Žak Ruso (1712-1778) rodjen je u Ženevi, u porodici časovničara. Mladost mu je bila izuzetno teška, jer mu je majka umrla na porodjaju, pa je zbog nedostatka brige i ljubavi, po prirodi, bio sladunjavo i bolešljivo dete.
Otac nije mogao da mu pruži adekvatno obrazovanje, ali je zajedno sa sinom provodio noći čitajuči mu zanimljive tekstove i biografije znamenitih ljudi. U desetoj godini umro mu je otac, pa su brigu o dečaku preuzeli najbliži rodjaci.Ovaj podatak nije sasvim pouzdan jer u različitim literaturama se nalaze različiti razlozi zašto je otac Rusoa ostavio i prepustio brugu o njemu rodjacima. Po Žlebniku otac mu se otudjio kada se drugi put oženio, napustio je Ženevu i brigu o njemu su preuzeli rodjaci. Sa 12 godina dečak odlazi da uči graverski zanat, ali je zbog grubog odnosa majstora napustio zanat i počeo da luta po svetu. Bio je lakej, domaći učitelj, davao je časove iz muzike, sekretar itd. Za sve to vreme Ruso se neprestano obrazovao, izučavajući dela čuvenih filozofa i pisaca (Dekarta, Loka,Lajbnica i dr.).
Kad je došao u Pariz, upoznao se sa piscima i filozofima, posebno sa Didroom, s kojim se sprijateljio. Na dalju sudbinu Ruso-a uticala je prilika kada je akademija u Dižonu raspisala konkurs : “Da li je napredak nauka i umetnosti uticao na poboljšanje morala?” na koji je Ruso odgovorio svojom raspravom : da je moral slabio ukoliko je civilizacija više napredovala.
Napisao je i druga dela: “O izvoru nejednakosti medju ljudima” (1724), “Društveni ugovor” (1762) i “Nova Heloiz” (1761). Svakako, da u njegovoj teškoj mladosti treba tražiti objašnjenje za njegovo idealno prikazivanje mladosti odnosno vaspitanja deteta.
U prvoj raspravi dokazuje da se nejednakost povećala napredovanjem civilizacije i da izvor nejednakosti leži u privatnoj svojini. Čovek je stvoren prema principima zadivljujuće harmonije, ali da je društvo uništilo tu harmoniju i donelo mu nesreću.
Druga rasprava se odnosi na poreklo i suštinu države, suvereniteta naroda, socijalnih i prirodnih uslova formiranja čoveka, koja je nastala dobrovoljnim ugovorom, treća na oštru kritiku feudalnog poretka, gde se osudjuju poroci i predrasude društvenog uredjenja, izražavaju se interesantna mišljenja o vaspitanju ljudskih osećanja. U tim delima Ruso snažno i žestoko kritikuje nedostatke savremenog društva i protestuje protiv staleških privilegija i društvene nejednakosti.
Medjutim, 1762. godine javlja se njegovo najvažnije pedagoško delo “Emil ili o vaspitanju”, u kome Ruso podvrgava oštroj kritici tadašnji vaspitni sistem. S obzirom na to da je ovim delom žestoko napadao crkvu i religiju a zalagao se i za principe deističke vere, izazvao je otpor katoličke crkve i sveštenstva, pa je knjiga bila osudjena i spaljena na trgu u Parizu, a Ruso je morao da beži iz zemlje. Spas je potražio u Švajcarskoj, a zatim u Engleskoj i u toku gonjenja je duševno oboleo.Obuzela ga je misao da ga stalno progone. Već tako bolestan napisao je autobiografsku knjigu “Ispovest” i “Sanjarenje samotnog šetača”. Na kraju se 1776. godine vratio u Francusku i posle dve godine umro, 1778. godine.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio Studenteu 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.