background image

1 RADNA ADAPTACIJA 

1.1STA JE RADNA ADAPTACIJA

Pojam ADAPTACIJA se moze definisati kao sposobnost prilagodjavanja novim 
informacijama I iskustvima. Smatra se da je UCENJE nas sustinski adapter na 
konstantne promene u sredini . RADNA ADAPTACIJA se moze definisati kao 
sposobnost prilagodjavanja novim informacijama I iskustvima vezanim za 
rad ,konkretan posao/ulogu u organizaciji. RAD je covekova nuznost, atribut njegove 
zrelosti, izvor zadovooljstva ali on moze biti I nametnut .OSNOVNI USLOV 
EFIKASNOSTI u radu zaposlenih u poslovnim organizacijama jeste USAGLASAVANJE 
ciljeva organizacije I ciljeva pojedinca. Svaka poslovna organizacijaa ima svoja 
specificna pravila ponasanja, svoje karakteristike,kulturu. USKLADJIVANJE 
ZAPOSLENOG  znaci privremeno ili trajno menjanje postojecih I formiranje novih 
stavova, navika, znanja, vestina koje su neophodne za uspesnoo obavlanje posla I 
ponasanja u radnoj ulozi. Poseban akcenat se stavlja na znacaj socijalnopsiholoske 
adaptacije na racun profesionalne ,jer u savremenim uslovima napretka tehnologije 
smatra se da je uloga pojedinca u proizvodnom automatizovanom procesu ne zahteva 
nikakvu posebnu adaptaciju. Postoje istrazivanja koja ukazuju na tri vrste sposobnosti 
uklapanja pojedinca 

1. UKLAPANJE LICNIH KARAKTERISTIKA SA ZAHTEVIMA POSLA, 2. UKLAPANJE 

POJEDINCA U RADNU GRUPU I 3.UKLAPANJE POJEDINCA U ORGANIZACIJI 

RADNA ADAPTACIJA NA NOVI POSAO , TIM ,ORGANIZACIJU –Radna adaptacija ima 
poseban znacaj na pocetku, pri prvom zaposlenju. Njen uticaj je bitan za buducu 
uspesnost svakog pojedinca na novim poslovima a neki od razloga su pocetni 
koraci u organizaciji odredjuju mnoga kasnija ponasanja, radnu efikasnost, navike 
vrednosti, narocito je vazna za mlade ljude I pocetnike , pozitivna iskustva stvaraju 
osjeccaj zadovoljsta ,sigurnosti povecavaju motivciju za rad,dok negativna po 
pravilu deluju obrnuto . U konceptu upravljanja ljudskim resursima UVODJENJE U 
POSAO spade u osnovnne metode. 

1.2FAKTORI RADNE ADAPTACIJE 

Da li ce radna adaptacija biti manje ili vise uspesna zavisi I od pojedinca I od 
organizacije  .Na radnu adaptaciju uticu sledeci kljucni faktori 
IZBOR ZANIMANJA –ako je pojedinac izabrao zanimanje u skladu sa svojim 
dispozicijama, zeljama, interesovanjima najverovatnije ce se lakse adaptirati na 
radne I organizaciske uslove. 
IZBOR POSLA –ovde isto vazi pravilo da da ce supeh u adaptaciji biti veci ako je 
posao izabran u skladu sa dispozicijama ,interesovanjima ,motivacijom pojedinca. 
MOTIVACIJA I I INTERESOVANJE POJEDINCA –bazicni faktori, posebno je vaazna 
unutrasnja motivacija pojedinca koja je usmerena na sam sadrzaj posla. Jer 

background image

oslanjanje na spoljne faktore motivisanje je rizicno I adaptacija moze biti 
neuspesna. 
RADNE NAVIKE,VREDNOSTI,KARAKTERISTIKE POJEDINCA –su jedan od kljucnih 
faktora uspesnosti u radnoj adaptaciji .Ako pojedinac dolazi iz porodicne I 
drustvene sredinee u kome su rad, odgovornost I zalaganje na radu vrednosti vece 
su sanse za uspjesnu adaptaciju. 
USLOVE RADA –radna adaptacija ima vece sanse da bude uspesna kada su fizicki 
uslovi rada bolji. 
ORGANIZACIJA KAO SOCIJALNA SREDINA I 
POLITIKA I PRAKSA ORGANIZACIJE U OBLASTI LJUDSKIH RESURSA –ako organizacija 
vodi politiku uvazavanja svojih zaposlenih I tretia ih kao jedan od najznacajnijih 
resursa od kojih zavisi poslovna uspesnost onda ce process adaptacije biti pracen 
nizom podrzavajucih akcija. 

1.3VRSTE RADNE ADAPTACIJE 

Pominju se najcesce dve osnovne vrste radne adaptacije PROFESIONALNA I 
SOCIOPSIHOLOSKA ADAPTACIJA. 
PROFESONALNA ADAPTACIJA-odnosi se na adaptaciju pojedinca na zahteve posla u 
poogledu potrebnih znanja , vestina ,sposobnosti ,pihvataanja stanarda rada I 
ponasanja. Pokazateljii uspeha adaptiranosti su procena uspesnosti u radu I 
zadovljstvo poslom, osecaj sigurnosti, prihvatanje standarda rada I ponasanje 
organizacije, razvijanje pozitivnih stavova prema radu.. 
SOCIOPSHOLOSKA ADAPTACIJA – je proces postepenog uklapanja zaposlenog u 
odnose sa ljudima u radnoj sredini. Pokazatelji adaptiranosti su zadovoljstvo 
pojedinca  saranicima I rukovodiocima, osecaj pripadanja zajednici, prihvatanje 
vrednosti normi I pravila ponasanja organizacije. 

Svaka od ove dve vrste adaptacija moze biti 
1.PO INTEZITETU- VISOKA –BRZA I EFEKTNA UKUPNA RADNA 
ADAPTACIJA ;SREDNJA-prosecna postignuca u profesionalnom I sociopsholoskom 
smislu; NISKA-niski radni rezultati , sporo ukljucivanje u radnu sredinu 
2.PO OBIMU –POTPUNU- povezanost radne I sociopsiholske adaptacije; 
NEPOTPUNA – nema povezanosti izmedju elemenata radne I sociopsiholoske 
adaptcije
3.PO ODNOSU POJEDINCA –AKTIVNA – ZAPOSLENI IMA AKTIVAN I KREATIVAN 
ODNOS PREMA POSLU I UKLJUCEN JE U POSAO I ODNOSE SA LJUDIMA; PASIVNA-
pasivan odnos prema poslu ,nezainteresovanost. 
4.PO SOPSTVENOJ PRIRODI –ADEKVATNA- USPESNA ADAPTACIJA , 
KONFLIKTNA ADAPTACIJA-nepotpuna, u kojoj pojedinac ovladava samo nekim 
aspektima rada I odnosa a neke potpuno odbacuje. 
PSEUDOADAPTACIJA- na prvi pogled ne pokazuje znake neadaptiranosti, ali iza tog 
utiska stoji nizak stepen I nepotpuna adaptacija po skoro svim pokazateljima. 

Page 3 is redacted
background image

-Postoje tri modela kojima se moze objasniti uspeh u ucenju MODEL CRTA LICNOSTI, 
SITUACIONI MODEL I INTERAKTIVNI MODEL. 
2.2 TEORIJE I MODELI UCENJA 
Jedan od najpoznatijh modela ucenja je nastao iz teorija operantnog [instrumentalnog 
uslovnjavanja] Skinera. Po Skineru najveci deo ponasanja organizma je  OPERANTNO 
ponasanje . OPERANTNO USLOVLJAVANJE bazira se na sledecim principima 
-ljudi nastoje na rade[uce] ono sto im donosi nagradu
-ljudi izbegavaju da rade[uce] ono sto se kaznjava 
-ljudi nacesce prestaju da rade[uce] ono sto se ignorise 
-ukoliko nagrada usledi posle ucinka ,ucinak se povecavatii  I 
-ukoliko nagradjivanje nije u vezi sa ucinkom motivacija za rad [ucenje] ce se smanjiti.
Jos dve vrste osnovnih  teorija  ucenja su UCENJE TEORIJA PO MODELU[ucenje 
identifikacijom, ucenje imitacijom, ucenje ucenjem uoga] I TEORIJA UCENJA 
UVIDJANJEM-uvidjanje veze izmedju predmeta I  pojava ima sledece karakteristike do 
resenja se dolazi naglo,resenje se koristi I u slicnim situacijama .Ova vrsta se zasniva 
na kognitivnim misaonim funkcijama pojedinca I vodi ka najvisem stadijumu razvoja 
potencijala . 
NACINI UCENJA MOTORICKIH I DRUGIH RADNJI 
SAMOUCENJE –akcenat na pojedincu I na samoorganizovanom ucenju 
OPONASANJE –ucenje imitacijom
ORGANIZOVANO UCENJE UZ POMOC INSTRUKTORA TRENERA –trener demonstrira 
kako se izvodi vjestina, dopusti onome ko uci da sam izvodi vjestine I dajuci mu stalno 
povratne informacije. 
2.3 PSIHOLOSKI FAKTORI UCENJA 
U klasicnoj psihooloskoj literaturi navode se sledeci faktori uspjesnog ucenja 
-motivacija-sta se uci I zasto se uci 
-koncentracija –usmerenost paznje 
-napor –aktivnost 
-organizacija –logicno pvezivanje znanja u cjelinu 
-shvatanje –gde I kako primeniti nauceno 
-ponavljanje gradiva 
-povratna informacija o uspehu u ucenju 

Ucenje na brzinuu bez razumevanja, moze da pomogne trenutno u nekoj situaciji [npr 
za dobijanje bolje ocene] ali ne da I znanje bude trajno usvojeno. 
TRANSFER- uvezbanost u nekoj aktivnosti prenosi se na neku drugu aktivnost. Kada ta 
uvezbanost u jednoj aktivnosti olaksava ucenje druge rijec je o POZITIVNOM 
TRANSFERU , a kada otezava ondda se radi NEGATIVNOM TRANSFERU . 
Do pozitvnog transfera dolazi kada na slican ili jednak nacin treba da reagujemo na 
slicne ili jednake drazi, dok do negativnog dolazi kada na nov nacin treba da 
reagujemo na slicne ili jednake drazi ili situacije . 

background image

PONAVLJANJE –majka znanja 
POZNAVANJE REZULTATA –povratna informacija o postignutim rezultatima bazican 
uslov napretka I razvoja pojedinca. 
2.4 STILOVI UCENJA 
AKTIVISTI – najbolje uce iz pokusaja I pogresaka . 
ANALITICARI –oslanjaju se na analizu sopstevenih iskustava I iskustva drugih 
TEORETICARI –na osnovu svojih analizaa grade opste modele I  teorije 
PRAGMATICARI – uvek razmisljaju kako da nauceno primene u praksi 
 Poznata je I podela na 
VIZUELNE TIPOVE – najlakse uce kada nesto vide
AUDITIVNE TIPOVE –najlakse uce kada nsto cuju
KINESTETICKE TIPOVE –najlakse uce kada nesto sami izvedu 
2.5 KARAKTERISTIKE UCENJA ODRASLIH I SAMOORGANIZOVANO UCENJE 
Zivotni vek je danas produzen , ucenje nije rezerviano samo za mlade. Dozivotno 
ucenje postalo je realnost. Zaposljivost ukljucuje konstantno ucenje . Uspjehu u ucenju 
odraslih doprinose prethodno iskustvo, disciplinovanost, veca odgovornost. Neki 
nedostaci u ucenju odraslih mogu biti; smanjena sposonost pamcenja, smanjena 
brzina reagovanja psihomotornih I intelektualnih operacija, nedostatak navika za 
ucenje. 
SAMOORGANIZOVANO UCENJE –znaci da pojedinac preuzima odgovornost za 
sopstveno ucenje radi povecanja ucinka u preduzecu ili vece zaposljivosti. Pojedinac 
identifikuje koja su mu dodatna znanja ,vestine I sposobnosti potrebne da bi 
napredovao u razvoju  sopstvene karijere. Neki autori razlikuju cetiri faze 
samousmeravajuceg ucenja I to 
-SAMOPROCENA POJEDINCA O ZIVOTNOJ SITUACIJI
-DIJAGNOZA POTREBA ZA UCENJEM 
-AKCIJA PLANIRANJA CILJEVA ,PREPREKA I RESUSRSA
-NADGLEDANJE I KONTROLA  NAPRETKA 
U poslednje vreme razvija se jedna posebna disciplina –MENADZEMET 
PERFORMANSAMA 
Isto tako se akcenat stavlja I na councing [primenu poducavanja]

2.6 PRISTUPI UCENJU 
Danas se sve vise nastoji da se odgovarajuci elementi AKTIVOG UCENJAA primene u 
redovnom obrazovanju , kroz vezbe ,diskusije I samostalne radove uceenika I 
studenata .

karakteristike 

traicionalno ucenje 

aktivno ucenje 

ciljevi 

sticanje znanja 

 podsticanje razvoja I iskustva 

Programi

centralno utvrdjeni ,mala 

mogucnost odstupanja 

fleksibilni -mogucnosti prilagodjavanja

Page 6 is redacted
background image

SLOZENOST DIMENZIJA I KRITERIJUMA 

Poslovi I uloge su razliciti I slozeni I zahtjevaju dobro poznavanje relevantnih dimenzija I 
kriterijuma . Svaki  pristup proceni podrazumeva odluku o tome koje dimenzije ce se 
proceljivati I prema kojim kriterijumima. 

Kembelov nalaz da performance zavise od tri determinante ; 

DEKLARATIVNOG ZNANJA – cinjenicno znanje koje zahteva  zadatak 

PROCEDURALNOG ZNANJA I VESTINA –kognitivne, psihomotorne I fizicke 
vjestine,samokontrola 

MOTIVACIJE-izbor cilja, nivo ulaganja napora 

VRSTE PERFORMANSI –adaptivne [ prilagodljive] performance. Pulakos je identifikovao 
sledece relevantne   za svaki posao ;kreativno resavanje problema, ucenje novih 
zadataka,interpersonalna prilagodnjivost, kulturoloska prilagodljiivost,, prilagodnjivost na 
fizicke uslove rada ,postupanje u neizvesnim situacijaama na radu 

PERFORMANSE ZADATAKA –izvode se iz zahteva konkretnog posla I vazne su za njegovo 
izvrsenje. 

PERFORMANSE KONTEKSTA- izvode se iz organizaciskog konteksta odnos se na kontekst 
same organizacije I konteksta sire drustvene sredine. [organizaciono gradjansko ponasanje I 
socijalno usmereno organizaciono ponasanje] 

3.3 METODE ZA PROCENU PERFORMANSI U RADU I PONASANJU 

1 TEHNIKE PROCENJIVANJA OPSTEG UCINKA –tehnika se odnosi na oceljivanje rezultata rada, 
osobina I ponasanja zaposlenih . 

A] RANGIRANJE I KLASIFIKOVANJE POJEDINCA –najednostavniji oblik procene. Odnosi se na 
utvrdjivanje relevantnog polozaja pojedinca ili grupe zaposlenih na dimenzijikriterijumu koji 
se procenjuje [npr kvalitet, inicijativnost, komunikatinost]. Postoji vise vrsta rangiranja I to 
jednostavno rangiranje, rangiranje poredjenja u parovima I grupno rangiranje[metod 
prisilne distribucije] 

B] SKALE PROCENE –najpoznatiji metod proceljivanja zaposlenih. Mogu biti graficke I opisne 
odnosno kombinovane . Njima se procenjuju ucinak, karakteristike licnosti a nekad I 
ispoljeno ponasanje. Najednostavnija skala je trostepena skala uspesnosti; nedovoljno 
uspesan , prosecno uspesan I iznad prosecno uspesan.