Analiza eksternog okruženja firme
UVOD – ANALIZA SREDINE ORGANIZACIJE
Strategije preduzeća počivaju na potpunoj analizi poslovnog okruženja. Kenichi Ohmae kao pouzdani recept za uspeh strategije uvodi pojam strategijskog razmišljanja kao kombinacije analitičke metode i umne fleksibilnosti [25].
Analiza sredine organizacije predstavlja proces monitoringa ( nadgledanja, kontrole) njene sredine da bi se identifikovale sadašnje i buduće šanse i pretnje koje mogu uticati na sposobnost organizacije za dostizanje njenih ciljeva. Sredinu organizacije čini set faktora izvan i unutra organizacije koji mogu uticati na napredovanje prema postizanju njenih ciljeva, a svrhu analize i predviđanja sredine organizacije, generalno posmatrano, čini procena sredine tako da njen menadžment može racionalno reagovati i time povaćeti uspeh organizacije [19].
Analize sredine organizacije najčešće objedinjava externe i interne faktore što je osnovni pojednostavljeni model. Za analizu i predviđanje faktora sredine organizacije može se koristiti model koji definiše 3 distinktivna nivoa: opštu (posrednu ili dalju) sredinu; operativnu (neposrednu ili bližu) sredinu i internu sredinu.
U našim istraživanjima primereno predmetu istraživanja, sredinu organizacije posmatrali smo kroz:
1. analizu eksternog okruženja – gde smo uvrstili brojne faktore opšteg okruženja, konkurentskog okruženja ali i analizu konkurencije i strategijske grupe;
2. analizu internog okruženja – gde smo uvrstili lanac vrednosti, sagledavanje firme na osnovu resursa i ocene preformansi firme
2. ANALIZA EKSTERNOG OKRUŽENJA FIRME
Da bi bili uspešni moramo biti svesni onoga što se dešava izvan firme, moramo prepoznati šanse i opasnosti u spoljašnjem okruženju. Analiza eksternog okruženja firme zahteva stalno preispitivanje „seta pretpostavki“ tj. mišljenja i pretpostavki u vezi strukture određene industrije, o tome kako neko ostvaruje profit, o tome ko je konkurencija a ko nije, ko su potrošači a ko nisu [8]. Piter Draker je ovaj međusobno povezani set pretpostavki nazvao „teorije biznisa“
2. 1. Inputi i vrste predviđanja eksternog okruženja
Piter Draker, koga smatramo ocem modernog menadžmenta, napisao je sledeće „Sve više će za pobedonosnu strategiju biti potrebno da se prikupe informacije u vezi sa događajima i uslovima izvan same institucije. Tu spadaju: nepotrošači, neke druge tehnologije koje ne koristi ni sama firma ni njeni konkurenti, tržišta koja trenutno ne opslužujete i tako dalje“.
Postoje tri veoma važna procesa kojima postajemo svesni okruženja, tzv. inputi predviđanja [6]:
• Skeniranje okruženja ( podrazumeva nadgledanje ekxternog okruženja firme da bi se predvidele promene u okruženju, upozorile na ključne događaje i trendove pre nego što promene dobiju prepoznatljiv šablon i pre nego što ih konkurenti primete) ;
• Monitoring okruženja ( omogućava firmama da procene koliko su dramatične promene koje u njihovo konkurentsko okruženje unose trendovi koji se menjaju) i
• Obaveštenost o konkurenciji ( pomaže firmama da razumeju provrednu granu u okviru koje rade i da spoznaju slabe i jake strane svojih rivala)
Pomenute aktivnosti daju veoma važne inpute za pravljenje prognoza ali neke firme koriste i dodatne metode u koje ubrajamo:
• Predviđanje okruženja: obuhvata razradu realnih i razumnih projekcija vezanih za pravac, obim, brzinu i intenzitet promena u okruženju sa ciljem da se predvide promene;
• Analiza scenarija: multidisciplinaran pristup kojim se ostvaruje dubioznije predviđanje
• SWOT analiza: omogućava da se identifikuju uslovi i stanja koji postoje unutar preduzeća (snage i slabosti) i izvan njega (snage i slabosti)
Više u Ekonomija
Analiza determinanti ponašanja potrošača na primeru proizvoda “Instant Palenta” RJ – Corn Product
- Ponasanje potrosaca
- UNIVERZITET EDUCONS - Fakultet poslovne ekonomije · Srem. Kamenica
- 14 stranica
Statistika – Korelacija
- Statistika
- UNIVERZITET U BANJA LUCI Ekonomski fakultet
- 6 stranica
Regresiona analiza
- Statistika
- UNIVERZITET U BANJA LUCI Ekonomski fakultet
- 6 stranica
Više u Seminarski radovi
Alternator
- ELEKTRICNI I ELEKTRONSKI SISTEMI NA VOZILU
- 15 stranica
Tretman industrijskih voda
- Osnove ekoloskog inzenjerstva
- 7 stranica
Uzroci pada socijalističke Jugoslavije
- 7 stranica