Stečajni postupak u privrednom društvu
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio Stankovic23 05. februar 2013. Prijavi dokument
POJAM FINANSIJSKOG PLANIRANJA I SVODNO FINANSIJSKO PLANIRANJE
Svako preduzeće treba da razmišlja o budućem razvoju, ukoliko ta razmišljanja nisu strukturisana još u prvoj fazi i razrađena do poslednjeg detalja. Ove još nejasne ideje se karakterišu kao vizije. Na osnovu vizija se kasnije dobijaju tačne predstave – ciljevi preduzeća koje osnivači preduzeća žele da ostvare.
Vizije se konkretizuju tako što se pretvaraju u ciljeve preduzeća i u pisanoj formi unose u poslovni plan. Poslovni plan obuhvata sve oblasti preduzeća: proizvod, marketing, proda-ju robe, osoblje, finansije itd. On pomaže da se blagovremeno prepoznaju odnosi i prob-lemi. Ukoliko nema pažljivo urađenog poslovnog plana, postoji opasnost da se odluke donose na osnovu trenutne situacije, a ne s obzirom na dugoročno postavljene ciljeve.
Finansijsko planiranje dugoročne ciljeve koji su formulisani u poslovnom planu pretvara u brojke i prognozira prihode, rashode i dobit. Takođe se bavi budućim imovinskim stanjem i likvidnošću. Dalje, finansijsko planiranje obavezuje poslovno rukovodstvo da se aktivno bavi budućnošću firme. Finansijsko planiranje ima za zadatak da izradi i prezentira plan aktivnosti preduzeća i njegovih potreba za poslovnim sredstvima i izvorima finansiranja koji je izražen u monetarnoj formi. Monetarni pokazatelji ukupne poslovne aktivnosti predstavljaju prihodi, rashodi i finansijski rezultat koji se svodno prezentiraju periodičnim bilansom uspeha. Planiranje prihoda i rashoda nije samo po sebi dovoljno. Preduzeće mora da planira ukupne i dodatne potrebe za poslovnim sredstvima bez kojih finansijski rezultat nije moguće realizovati. Godišnji finansijski plan uključuje plan i troškove prodaje, plan i troškove proizvodnje, plan i troškove nabavke, plan troškova istraživanja i razvoja, plan troškova administracije, plan kapitalnih ulaganja, plan novčanih tokova, plan finansiranja i planirani bilans stanja i uspeha. Inicijalni plan je plan prodaje. On se bazira na dugoročnom planiranju prodaje. Na bazi plana prodaje donosi se plan proizvodnje i troškovi proizvodnje. Plan proizvodnje je osnova za izradu plana nabavke i troškove nabavke. Svi ovi planovi su preliminarni parcijalni planovi, ali se oni objedinjuju u planirani bilans uspeha kao svodni izraz. Zato se godišnji finansijski plan naziva i svodnim finansijskim planom.
Finansijsko planiranje nudi sledeće prednosti:
INSTRUMENTI FINANSIJSKOG PLANIRANJA
Bez obzira da li se radi o velikom, srednjem, ili malom preduzeću, dobro finansijsko planiranje obuhvata najmanje sledeća tri instrumenta:
Između ova tri instrumenta planiranja postoje uzajamni odnosi. Tako na primer, “dobit” određena u planu priliva sredstava utiče na dužnike u bilansnom planu i na prispeće plaćanja u planu likvidnosti.
Ako se uradi finansijsko planiranje, onda se detaljno planira sledeća godina i dobija se grubi pregled za naredne 2 do 3 godine. U vezi sa ovim važi princip: Realno koliko je moguće i detaljno koliko je potrebno.
Finansijsko planiranje može da se uradi i za pojedinačne delove i proizvode, a ne samo za celo preduzeće.
Banka takođe smatra korisnim da firma ima finansijsko planiranje. Planirane brojke pokazuju, naime, da li zbog planiranih investicija postoji dodatna potreba za kapitalom i kada bi mogla da nastupi eventualna teška situacija u pogledu likvidnosti. Banka tada može, zajedno sa preuzetnikom, da unapred razvije odgovarajuća finansijska rešenja. Istovremeno, banka dobija sveobuhvatnu sliku o firmi. To, opet, može pozitivno da utiče na dobijanje kredita i na rejting. Po pravilu se planirani zadaci izvode iz prošlosti i daju im se odgovarajući ciljevi za budućnost. Trebalo bi da se uradi i takozvani „budžet koji se zasniva na nuli”, što znači na osnovu slobodnog budžeta, sa planiranim zadacima koji se ne zasnivaju na podacima iz prošlosti. U vezi sa ovim treba da se razmisli o tome koji su faktori odlučujući za funkcionisanje firme. Posle toga se pomoću osnovne količine definišu planirane brojke.
U osnovi, važi sledeće: Ne koristite suviše podataka! Ograničite se na najvažnije brojke. Funkcija i poreklo svakog planiranog broja treba da budu transparentni. Opsežno finansijsko planiranje ima malo smisla, važno je da se održi preglednost. Finansijsko planiranje može da se uradi na dva načina: „Vrh dole”, što znači da poslovno rukovostvo unapred daje planirane brojke i radnici se za to izjašnjavaju. Ili obrnuto, „dno gore”, pri čemu radnici daju planirane zadatke, a poslovno rukovodstvo ih prihvata ili revidira. Finansijsko planiranje se radi krajem poslovne godine. Završetak protekle godine, kao i situacija tekuće godine su poznati i već može dobro da se planira za narednu godinu. Tabele, kao što su na primer radne liste u prilogu ove brošure, treba posmatrati samo kao pomoćna sredstva koja moraju da se prilagode sopstvenim potrebama. Dobro finansijsko planiranje se u prvom redu zasniva na razmišljanjima o budućnosti, pri čemu popunjavanje polja brojkama nije odlučujuće. Ukoliko postoji poslovni plan, treba ga uzeti u obzir u finansijskom planiranju.
Plan priliva sredstava (budžet ) I kontrola finansijskog planiranja
Bez kontrole, finansijsko planiranje ima malo smisla. Samo stalnim proveravanjem realnih vrednosti i planiranih zadataka mogu blagovremeno da se prepoznaju odstupanja i preduzmu protiv-mere.
Kod svakog pojedinačnog instrumenta planiranja porede se realne vrednosti i planirani zadaci. Pritom su se u praksi kao ispravni pokazali sledeći postupci:
Kod plana priliva sredstava vrši se zaključna kontrola kvartalno ili na pola godine, pri čemu se promet proverava mesečno.
O odstupanjima između realnih i planiranih stanja treba razgovarati sa nadležnim radnicima, poverenicima ili savetnicima u banci. Važno je da svi odgovorni zajedno pronađu moguće uzroke odstupanja i da uvedu mere korekcije. Po Mikelandjelu: „Za vecinu nas najveca opasnost nije u tome sto sebi postavljamo previsoke ciljeve – koje ne uspevamo da dostignemo, najveca opasnost za vecinu nas, je u tome, sto imamo suvise skromne ciljeve koje iz dana u dan ostvarujemo.“
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio minche90 18. april 2024.
Objavio dejana1995 15. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.