Elektronsko poslovanje
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Seminarski radovi, Skripte, Ekonomija
Objavio redevil 27. novembar 2013. Prijavi dokument
Uvod
Od prve ljudske zajednice ljudi su se ujedinjavali da bi obavljali različite aktivnosti. Razlog tome je što su shvatili da je lakše uraditi neki posao zajedničkim snagama, a ne pojedinačno. Prvi oblici industrijske proizvodnje zasnivali su se na jediničnoj proizvodnji, da bi postepeno prešli na serijsku, pa masovnu proizvodnju. Danas preduzeća pretstavljaju organizacije koje koriste menadžersku koordinaciju za interno funkcionicanje i tržišnu koordinaciju u odnosu na druga preduzeća ili pravne i fizičke osobe. Danas postoje različiti oblici preduzeća i različite forme udruživanja preduzeća. Svi oni imaju isti krajnji cilj a to je ostvarivanje dobiti, mada ni ostale ciljeve ne treba zanemariti kao što su: rast, razvoj, doprinos društvenoj zajednici, bezbednost zaposlenih, itd.
Poslovanje preduzeća kao ekonomskog bića aktuelno je u svakom vremenu, ekonomskom prostoru i privrednom ambijentu. Istorijski gledano, preduzeće je oduvek predstavljalo stožer privrede, njenih ekonomskih aktivnosti i prosperiteta. U skladu sa karakteristikama, funkcijama, ulogom, i efikasnošću preduzeća raspoznaju se kvalitativna obeležja privrede i njenog ambijenta, kao i različitih društveno-ekonomskih sistema.
Privredno visoko razvijene zemlje postavljaju preduzeće (u raznim oblicima) kao osnovni ekonomski subjekt, umesto stvaranja i raspodele profita. Isto tako, ono predstavlja ekonomski i organizacioni oblik ostvarivanja brojnih neekonomskih ciljeva i interesa. Stoga su u savremenoj teoriji i praksi preduzeće, njegovo funkcionisanje, metode poslovanja i organizacija – predmet izučavanja brojnih ekonomskih, ali i drugih naučnih disciplina.
Preduzeće
Preduzeće je ekonomski subjekt u okviru kojeg se, u robnonovčanoj privredi, obavlja određena privredna delatnost i aktivnosti. Kao oblik privredne aktivnosti i poslovanja preduzeće prirodno evoluira prostorno i vremenski, po formi i sadržini. Kontinuitet preduzeća kao oblika organizacije društvenog rada i ekonomskih aktivnosti zasniva se na pretpostavci da se oblici organizovanja rada u robnoj proizvodnji bitno ne razlikuju u različitim društvenim sistemima. Društvena i ekonomska obeležja preduzeća evoluiraju sa transformacijom svojine i razvojem tehničke osnove preduzeća, odnosno podele rada. Razvoj komponenata proizvodnje, tehničke osnove i podele rada ,kao i omasovljavanje proizvodnje i automatizacija proizvodnje dovode do promena kvalitativnih obeležja preduzeća. Na položaj i reprodukciju preduzeća doprinose uticaj i mere ekonomske politike države. Ekonomski karakter preduzeća proizilazi iz njegove materijalne baze koju čine kapital i ljudski rad, kao i ekonomskih zakonitosti i principa na kojima se zasniva poslovanje i razvoj preduzeća. Preduzeće je složen ekonomski i organizacioni subjekt koji podrazumeva detaljnu unutrašnju podelu rada, poslova i funkcija, a samim timi potrebu njihovog koordiniranja ka postavljenim ciljevima. Sa aspekta ekonomike poslovanja preduzeće je posmatramo kao osnovni ekonomski organizovani oblik poslovanja i ekonomske aktivnosti ljudi, sa određenim i definisanim ciljevima. U tom smislu ono predstavlja oblik kolektivnog (zajedničkog) rada i aktivnosti, ekonomskii organizacioni subjekt u kome se ostvaruju reprodukcija i funkcionisanje raznovrsnih delatnosti, procesa rada i međuljuskih odnosa .U razvoju ekonomije šire posmatrano, preduzeća predstavljaju nosioce i generatore ne samo razvoja ekonomije, već i društva, odnosno civilizacije. Od poslovanja, rasta i razvoja preduzeća umnogome zavisi tempo privrednog i društvenog razvoja svake zemlje, širih i užih regiona.
Veličina preduzeća
Značajna odrednica ekonomije svakog preduzeća je i njegova veličina. U ekonomici i praksi preduzeća koriste se različiti kriterijumi i metode za rangiranje preduzeća. Rangiranje preduzeća po veličini je značajno sa stanovišta ekonomskih mera države u vođenju selektivne ekonomske politike i kontrole, kao i mera podsticaja različitih vrsta delatnosti i poslova u okviru preduzeća. Veličina preduzeća ima značaj i sa stanovišta uticaja i dejstava tržišnih mehanizama. Kao kriterijum veličine preduzeća obično se uzimaju: broj zaposlenih, vrednost uloženog kapitala, obim proizvodnje i prodaje i sl. Za efikasnost svake nacionalne privrede je bitno da u njenoj strukturi postoji uravnotežen odnos između broja velikih, srednjih i malih preduzeća. Preduzeća različite veličine se svojim ulogama i karakteristikama međusobno dopunjavaju. Privreda u kojoj postoji optimalna struktura preduzeća različite veličine, poseduje neophodnu fleksibilnost i adaptibilnost što su bitne predpostavke njene uspešnosti u uslovima turbulentnosti okruženja. Velika preduzeća su nosioci i glavni činioci tehnološkog razvoja i ekonomskog rasta privrede. S druge strane, mala preduzeća predstavljaju sinonim preduzetništva i njima se u savremenoj privredi poklanja posebna pažnja, iako nisu strateški nosioci ekonomskog razvoja. Posebno izučavanje i praćenje malih, srednjih i velikih preduzeća obezbeđuje efikasno upravljanje njihovim poslovanjem, kao i stvaranje odgovarajućeg poslovnog i društvenog ambijenta za njihovo poslovanje.
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Objavio naomimiona 05. jun 2023.
Objavio naomimiona 05. jun 2023.
Objavio nikola.tripko 05. jun 2023.
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Objavio nikola.tripko 05. jun 2023.
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Komentari
You must be logged in to post a comment.