Sličnosti i razlike između menice i čeka
Objavio kacab 24. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Ekonomija
Objavio DUNJA lu 05. decembar 2014. Prijavi dokument
Državna revizija u Republici Srpskoj
Svaka država u fazi tranzicije (kao što je Republika Srpska) ima nužnu potrebu da javnu potrošnju svede na najmanju moguću meru, uz istovremeno obezbeđivanje potpune transparentnosti u pogledu načina i dinamike utroška budžetskih sredstava poverenih različitim korisnicima i zato se uočava zaista velika potreba za savremenom državnom revizijom. U tom smislu, ovom prilikom govorićemo o potrebi i različitim mogućnostima za uređenje državne revizije uopšte, trudeći se da posebno naglasimo samo one detalje koji će biti relevantni za kasnije poređenje zakonskih rešenja Republike Srbije i Republike Srpske u domenu državne revizije.
Značaj državne revizije
Teorijski, državna revizija je redovna periodična aktivnost koju obavlja Državna revizorska institucija u cilju obelodanjivanja načina i visine utroška budžetskih sredstava odobrenih određenom državnom organu. Pri tome, državni organi koji se podvrgavaju reviziji (subjekti revizije) mogu biti: Vlada i ministarstva, agencije, kancelarije i druge institucije pod ingerencijom Vlade, kao i svi drugi državni organi (izuzev javnih preduzeća kojima je svrha ostvarivanje dobiti) kojima su Zakonom o budžetu odobrena budžetska sredstva. Iz ovakvog, najuopštenijeg određenja državne revizije, može se sa sigurnošću izvesti zaključak i o svrsi, tj. nameni državne revizije.
Osnovna svrha državne revizije je u najmanju ruku dvojaka. S jedne strane, ona treba da, putem obavljanja revizije finansijskih izveštaja državnih organa, pruži najširoj zainteresovanoj javnosti čvrsta uveravanja u pouzdanost-realnost tih izveštaja. Tim putem zainteresovana javnost stiče dodatno poverenje u mehanizme finansijskog poslovanja državnih organa i, posebno, u način, namenu i dinamiku trošenja budžetskih sredstava.
Sa druge strane, Državna revizorska institucija ima pravo i obavezu da, putem obavljanja revizije poslovanja pojedinih državnih organa – budžetskih korisnika, ostvari potpuni uvid u to poslovanje, utiče na poboljšanje efektivnosti, efikasnosti i ekonomičnosti (3E faktori poslovanja), i o tome na odgovarajući način upozna zainteresovana (nadležna) lica.
Već samo ovakvo određenje svrhe Institucije, implicitno u razmatranje uvodi mogućnosti i potrebu – nužnost za njenim institucionalnim ustrojavanjem i organizovanjem, kao i za uporednom analizom organa za državnu reviziju u ekonomski razvijenim zemljama. No, pre svega potrebno je da se pozabavimo teorijskim dometima i ograničenjima državne revizije.
Domete i koristi koje društvo očekuje od državne revizije pokušaćemo da u najkraćem sistematizujemo na sledeći način:
1. Državna revizija svoju materijalizaciju doživljava u telu za državnu reviziju koje je zakonodavac nazvao Državna revizorska institucija. Ona treba da je u potpunosti institucionalizovana, kako ne bi postojale nikakve dileme u pogledu legitimiteta ili legaliteta njenog rada.
2. Obaveza obavljanja revizije finansijskih izveštaja državnih organa treba da doprinese povećanju njihovog kvaliteta, pouzdanosti i međusobne uporedivosti, tj. da posredno doprinese većem kvalitetu finansijskog izveštavanja državnih organa u celini.
3. Obavljanjem revizije poslovanja državnih organa posredno se poboljašava zakonitost njihovog poslovanja, te efektivnost, efikasnost i ekonomičnost, što se direktno odražava na racionalizaciju javne potrošnje na državnom nivou.
4. Revizorske izveštaje potrebno je dostavljati nadležnim državnim organima, a godišnji izveštaj o radu državne revizije podnosi se Skupštini, čime se u potpunosti ispunjava zahtev za transparentnošću trošenja budžetskih sredstava.
5. Misija državne revizije realizuje se u skladu sa: propisima, standardima, opšteprihvaćenim načelima, metodama i principima, etičkim zahtevima i specifičnostima revizijskog okruženja.
6. Institucija bi trebala da ostvaruje intenzivnu stručnu i svaku drugu saradnju sa profesionalnim asocijacijama revizora, članicama Međunarodne asocijacije računovođa (International Federation of Accountants – nadalje ćemo koristiti skraćenicu IFAC), INTOSAI – International Supreme Audit Institution, kao i sa Komorom računovođa i revizora Republike Srpske, i
7. Institucija treba da edukuje kadar za obavljanje državne revizije, u saradnji sa profesionalnom asocijacijom računovođa i revizora.
Po izvršenoj sistematizaciji dometa, odnosno koristi koje se od državne revizije očekuju i koji su manje-više poznati i jasni, potrebno je da se nešto detaljnije pozabavimo i određenim ograničenjima koja su neminovno povezana sa njenom funkcijom.
Objavio kacab 24. april 2024.
Objavio roska1 24. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.