Roditeljsko vaspitanje
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Filozofija
Objavio damir18 24. novembar 2013. Prijavi dokument
Apstrakt :
Intencije ovog rada su da približi umskim i moralnim spekulacijama u srednjem veku. Gledajući od antike, pa do perioda srednjeg veka, koje je je bilo obojeno hrišćanskim idejama i ne samo obojeno, već su upravo te ideje sačinjavale najvažniji korpus teoloških i filozofskih doktrina, filozofija je dolazila u sukob, podredjivali su je, a i ne malo puta, stapali sa teologijom.. Najvajžnije delo tog perioda svakako je Biblija, a nju su pokušali promišljati ne samo teolozi, verski fanatici i uopšte hrišćani, već i sami filozofi. Autor će pokušati na odgovori na pitanja – kako treba folozofski promišljati delo, koje po svom sadržaju nije filozofsko i sa koje strane mu prići. U radu imamo dve suprotstavljene platonističke struje, način na koji kritikuju ili brane Bibliju je jedinstven kod svake od njih. To je stepenik ka budućim velikim misliocima sv. Avgustinu i sv. Tomi.
Ključne reči : Origen, Kels, Biblija, alegorija, Platon, Bog, demijurg, Timaj, ideje, Hrist, Logos
UVOD U RASPRAVU
Vrlo je česta pojava suprotstavljanja dva stanovišta u filozofiji. To nam je upadljivo prvi put sa sukobom „platonizma“ i „aristotelizma“, kasnije istorija filozofije pamti još mnoštvo takvih sukoba. Ono što je zanimljivo jeste kada se sukobe dva mislioca koja oba filozofiraju sa istog stanovišta. Posebno je zanimljiv primer Origena i Kelsa, koji su u apsolutnoj suprotnosti, ali su obojica platonisti. Dakle, oni argumentišu sa različitih polja Platonove filozofije. Čitava rasprava Origena i Kelsa može se svesti na oštar sukob filozofije i religije, gde filozofija prva pokreće pitanje o religiji. Nova religija je za Kelsa jedan sasvim običan sklop gluposti i budalaština, laža i paralaža, iz kojih se izrodilo jedno popularno verovanje koje su prihvatili oni najniži u svom znanju. Sa suparničke strane stoji Origen, koji smatra da Kelso nije shvatio pravi smisao Biblije i spravlja odbranu na Kelsovu kritku, prvenstveno tumačeći Bibliju alegorijski, a zatim napadajući samu filozofiju, pa i grčku mitologiju, sa tla sopstvene grčke misli i tradicije. Alegorijski metod kojim se Origen najčešće služi, upravo je sredstvo egzegeze.
Izvorno ne znamo puno o Kelsovom stanovištu, s obzirom na to da se u istoriji filozofije javljaju dva Kelsa, mada se smatra da se ovde radi o platoničaru Kelsu, ali dodatnu sumnju na njegov identitet baca Origen koji ga smatra epikurejcem, a zna se da je u Istoriji Filozofije postojao i takav Kels. Na žalost, većina njegovih spisa nije sačuvana, pa o njemu znamo uglavnom iz Origenove kritike. Ono što se sa sigurnošću može reći o njemu jeste da je on oštro kritikovao novu religiju i to sa stanovišta platonističke filozofije. Kako je to radio, u nastavku rada ćemo pokazati.
Kada je reč o Origenu, izvori nisu mnogo pouzdaniji. O njemu znamo iz Eusiebijevih spisa, konkretno iz spisa Crkvene historije. 182g se smatra godinom njegovog rodjenja. Znamo da je rodjen u Aleksandriji, u vrlo pobožnoj porodici i da je veliki deo svog života posvetio učenju delova svetih dela, napamet. Upravo iz duboke pobožnosti se kastrirao. U 25 god. je studirao grčku filozofiju i bio je učenik Amonija Saksa (što navodi neoplatoničar Porfirije). Iako veliki zagovornik hrišćanske teologije, i sam je imao dosta neprilika na svom religijskom putašestviju. Naime, posle mnogih optužbi na njegova dela i citate (u daljem tekstu rada biće više reči o tome) on umire u svojoj 69 god., nije poznato gde tačno.
Onoliko koliko Kelso sa Platonovog stanovišta kritikuje Bibliju, toliko mu se sa druge strane suprotstavlja Origen priznavajući Platonu s jedne strane valjanost učenja, a sa druge optužujući ga da je većinu učenja (kao što je, recimo, učenje o najvišem Dobru, ili o čistoj duši u kojoj svetli iskra itd.) preuzeo iz starih jevrejskih učenja. Tako da je Origen uporedio pojam „Najviše Dobro“ sa pojmom „bog“, kao i tu iskru sa „Božjom svetlosti“. Origen smatra da Kels kritikuje Bibliju uz pomoć Platona, a da ni sam nije svestan toga da je zapravo tako utemeljuje još više, s obzirom da Platonovo učenje ima duboki koren jevrejskog naroda.
Jedan od razloga zašto sam Kelso započinje raspravu protiv hrišćana je taj da je hrišćanstvo takva religija da okuplja neuke i siromašne. Origen na to uzvraća pitanjem: “nije li i filozofija okupljala svoje slušaoce na otvorenim trgovima, pozivajući čak i robove da se pridruže?“. Biblijska ideja je o čistoti srca i životu vrline, dakle, apsolutno bi bilo nebitno na kakvoj je hijerarhijskoj lestvici čovek, već na kakvoj je hijerarhijskoj lestvici čistota njegove duše i srca. Stoga, ovaj Kelsov argument je potpuno neopravdan.
Ostaje nam da sa skepsom, makar za sada, prihvatimo ovo tumačenje. U daljem tekstu ćemo videti šta je to što je konkretno izazvalo, u Kelsovom tekstu Alethes Logos, kod Origena tako oštru suprotstavljenost.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio nixazizu 06. januar 2024.
Objavio tidej1844 05. decembar 2023.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.