Odlomak

UVOD

Pod upravljanjem ljudskim resursima podrazumevaju se teorijsko naučna i nastavna disciplina, kao i upravljačke mere i aktivnosti kojima se obezbeđuju, razvijaju, usmeravaju, prilagođavaju i unapređuju znanja, veštine, sposobnosti i drugi potencijali zaposlenih, radi njihovog racionalnog korišćenja i ostvarivanja organizacionih i individualnih ciljeva.
Proces upravljanja ljudskim resursima je veoma složen iz razloga što je ljudsko ponašanje promenljivog karaktera i teško predvidivo. Svaki čovek je zasebna ličnost, a svaka organizacija priča za sebe. Osim standardnih pravila, moraju se stvarati i pravila prilagođena konkretnim ljudima, konkretnom organizacijama i konkretnom okruženju. Da bi se u tome uspelo osim dobrog poznavanja faktora okruženja i adekvatnog dizajniranja organizacione strukture, neophodno je i dobro poznavanje ljudske prirode , kako bi se vernije i potpunije odslikale, odnosno sagledale potrebe, navike, interesi, vrednosni stavovi i očekivanja pojedinaca i grupa.
Pošto se sistem upravljanja ljudskim resursima stalno menja, usavršava i prilagođava, u njemu su nastale krupne promene. Odnosi nadređenosti i podređenosti, negovani hiljadama godina polako ustupaju mesto odnosima saradnje i kreativnog rešavanja postavljenih ciljeva, podižući ličnost, integritet i inicijativu zaposlenog na viši nivo. Zaposleni ma koji posao obavljao, ne zasniva radni odnos samo zato da bi bespogovorno izvršavao radne obaveze i za to primao platu, nego i da bi se za nešto pitao, dokazao svoje kvalitete i potvrdio svoju ličnost.
Samo ako je dovoljno uvažen, adekvatno nagrađen i potpuno zadovoljan svojim statusom u organizaciji, biće spreman i za najveća pregnuća u svom poslu.
Aktuelni modeli upravljanja ljudskim resursima u prvi plan stavljaju humanističke a ne ekonomske vrednosti, otvarajući time perspektive za dalju humanizaciju proizvodnih odnosa, tako da postaje jasno da je investiranje u ljude korisnije od investiranja u kapital. Takav pristup stvara osećaj zadovoljstva i motiviše zaposlene na veće angažovanje u procesu rada, što bi trebalo da bude jedan od osnovnih ciljeva u oblasti upravljanja ljudskim resursima.

 

 

 

 

Nagrađivanje i motivisanje zaposlenih

Nagrađivanje zaposlenih smatra se najkompleksnijom i najosetljivijom funkcijom u oblasti upravljanja ljudskim resursima. Između ostalog, njome treba motivisati zaposlene da se ponašaju i rade na način kojim se obezbeđuje puno ostvarivanje ne samo njihovih ciljeva nego i organizacionih ciljeva i interesa. Reč je o funkciji koja se ostvaruje kreiranjem sistema nagrađivanja, pod kojima se podrazumevaju zarade, plate, stimulacije, naknade i druga primanja zaposlenih, kao i druge vrednosti koje poslodavac obezbeđuje zaposlenima u zamenu za uloženi rad.
Sistem nagrađivanja i motivisanja zaposlenih, shvaćen u širem smislu podrazumeva

  • Materijalne nagrade, kompenzacije i strategije motivisanja,
  • Nematernijalne nagrade, kompenzacije i strategije motivisanja.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari