Hibridna i električna vozila
Objavio bojann998 16. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Saobraćaj
Objavio Milica171991 12. april 2016. Prijavi dokument
1. UVOD
Saobraćajno-tehnička veštačenja spadaju u red najbrojnijih i najko-mpleksnijih veštačenja. U procesu izrade saobraćajno-tehničkog veštačenja jedno od značajnijh pitanja je određivanje mesta sudara i smera kretanja učesnika saobraćajne nezgode. Na to pitanje traži se odgovor još na uviđaju. Iskazi učenika nezgode ne mogu dati odgovor na to pitanje, naročito u slučajevima kad su kontradiktorni i kad ih daju neposredno zainteresovani akteri nezgode. Odgovor se traži ne samo o položaju vozila na kolovozu u smislu angažovanja određene saobraćajne trake već se postavljaju pitanja u vezi sa definisanjem međusobnog položaja vozila na mestu sudara i njihovog položaja u odnosu na širinu kolovoza, posebno u odnosu na sredinu (uzdužnu središnju liniju) i u odnosu na položaj nađenih tragova nezgode i krajnje pozicije u kojoj su se vozila zaustavila u procesu sudara (nezgode).
U proteklom periodu sa razvojem saobraćaja razvijale su se i metode i postupci koji su se primenjivali u veštačenju saobracajnih nezgoda. Unapređena је i metodologija za određivanje mesta sudara kao i smera kretanja učesnika u nezgodi. Precizno i pravilno određivanje pravca i smera kretanja učesnika u saobraćajnoj nezgodi, posebno је značajno u slučajevima kada nepoznato vozilo, odnosno učesnik napusti mesto nezgode.
U analizi toka saobraćajne nezgode mesta sudar se može definisati kao deo puta ро dužini i širini nа kome је ostvaren prvi kontakt odnosno sudar dva ili više učesnika u saobracaju. Tačno određivanje mesta saobraćajne nezgode је osnovna pretpostavka za korektno obavljanje saobračajno-tehničkog vešačenja. Mesto sudara se utvrđuje nа osnovu karakteristicnih tragova nа licu mesta nezgode, ali često se ono može i izračunati kada postoje potrebni elementi za proračun. Za utvrđivanje mesta sudara često је potrebna i veština, odnosno ono se određuje i sposobnošću uklapanja materijalnih činjenica koje običnom posmatraču ne moraju biti važne. Njegovo tačno određivanje zavisi i od kvaliteta uviđaja saobraćajne nezgode nа licu mesta.
2. Određivanje mesta sudara i međusobnog položaja
2.1 Analiza tragova i oštećenja vozila
2.1.1. Oštećenja vozila i povrede lica
Na osnovu lokacije i oblika oštećenja vozila koja su učestvovala u nezgodi, može se utvrditi deo brzine koju je vozilo izgubilo u deformisanju, učestvujući u nezgodi. Ako su oštećenja na vozilima koja su učestvovala u nezgodi locirana na prednjem levom delu u širini od 30 cm može se zaključiti da su se ona ekscentrično čeono sudarila preklapajući se čeonim površinama u širini od 30 cm. Kad su oštećenja međusobno po obliku i položaju (visini, širini i dimenzijama)podudarna, zaključujemo da su nastale od međusobnog kontakta tih vozila.
Ako se analizira još i njihov pravac prostiranja može se poređenjem izvesti zaključak o međusobnom položaju, smeru i pravcu kretanja vozila u momentu primarnog kontakta. U slučaju kad oštećeni deo vozila zapara kolovoz u zoni mesta sudara i kad se utvrdi koji je deo određenog vozila formirao trag na kolovozu može se na osnovu lokacije traga i oštećenja vozila, dimenzija vozila i kolovoza odrediti položaj vozila na mestu sudara u odnosu na širinu kolovoza.
Po obliku i lokaciji oštećenja na vozilu može se često identifikovati objekat sa kojim je automobil bio u kontaktu (nalet na stub znaka, odbojnu ogradu, sudar sa pešakom ili biciklistom i slično). Prema obliku i rasporedu oštećenja nastalih na putničkom automobilu koji se sudario sa pešakom mogu se orijentaciono odrediti brzina automobila i smer kretanja pešaka u odnosu na pravac i smer kretanja automobila.
Ako se ima u vidu i činjenica da se često u našoj praksi pri vršenju uviđaja ne poklanja dovoljno pažnje identifikaciji, opisu i pravilnom snimanju svih oštećenja na vozilima koja su učestvovala u nezgodama, možemo lako zaključiti da se takvim postupkom ne stvaraju materijalni elementi nužni za rekonstrukciju mesta sudara i toka nezgode.
2.1.2. Tragovi kočenja i zanošenja vozila
Prilikom sudara vozila ili naleta vozila na neku prepreku (ogradu, drvo, drugo vozilo, pešaka) na vozilo deluju spoljne sile čiji intenzitet zavisi od snage, mesta i pravca dejstva, koje izazivaju veće ili manje promene u ponašanju vozila. To može da ima za posledicu samo promenu opterećenja na pojedinim točkovima, a može izazvati i promenu u smeru i pravcu kretanja vozila. Ovakvi procesi, po pravilu, izazivaju diskontinuitet traga vozila (vitoperenje, skretanje ili prekid), slika broj 1.
Sl. 1. Lagani diskontinuitet u tragu kočenja putničkog vozila posle sudara
sa pešakom koji je prelazio ulicu sa desne strane
Ukoliko je u sudaru izazvana veća udarna ili inerciona sila i ako te sile deluju više ekscentrično, ostvariće veći uticaj na jači izražaj karakteristika u diskontinuitetu tragova.
U sudaru dva automobila približno jednakih masa, dolazi do jasno izražene promene smera, a često i pravca kretanja težišta tih vozila. Pri ovakvim procesima tragovi vozila pokazuju očiglednu promenu smera i pravca (uočava se oštro skretanje ili lomljenje traga, a često prekid ili pojava karakterističnog traga). Smer te promene određen je dinamikom udara (pravcem i smerom dejstva spoljnih sila). U slučaju kad je trag kočenja slomljen može se zaključiti da se vozilo u momentu sudara nalazilo sa odgovarajućim točkovima u poziciji tog diskontinuiteta uočenog na tragovima. Kad se zna lokacija tog diskontinuiteta traga na kolovozu, tada se identifikovano vozilo sa poznatim dimenzijama locira na tu poziciju i lako se utvrđuje njegov položaj na kolovozu tj. mestu sudara, slika broj 2.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio Studenteu 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.