Sličnosti i razlike između menice i čeka
Objavio kacab 24. april 2024.
Objavio isi12356 13. mart 2015. Prijavi dokument
1. ULOGA DRŽAVE U EKONOMIJI
1.1. Kratka istorija ekonomske uloge države
Uloga države u ekonomiji većine zemalja bila je zanemarljiva sve do početka XX veka. U XIX veku većina zapadnih zemalja prihvatila je liberalističku koncepciju o ulozi države, zasnovanu na učenjima Smita, Rikarda, Mila, Seja i ostalih teoretičara ekonomskog liberalizma. Ta filosofija bila je nazvana lase fer, po francuskom izrazu laissez-faire, što se prevodi kao „pustite nas na miru“. Prema tom učenju, država treba što manje da utiče na ekonomska kretanja u zemlji i ekonomiju treba pustiti da funkcioniše na osnovu slobodne međuigre ponude i tražnje na tržištu.
Različite promene, koje su se dešavale u drugoj polovini XIX i početkom ovog veka, prinudile su države da preispitaju svoju ulogu te da postepeno napuste dotadašnju liberalističku filosofiju nemešanja u privredu.
Jedna od velikih promena koja je obeležila kapitalizam krajem XIX veka bilo je njegovo imperijalističko širenje i stvaranje raznih oblika monopola. Država je ubrzo uvidela veliku opasnost od ekonomskog jačanja monopola i ugrožavanja tržišta, uvidevši potrebu da koriguje i uredi nastale nepravilnosti tržišta. Postižući visoke cene na domaćem tržištu, što im je omogućavalo ostvarivanje ekstra profita, monopoli su imali damping cene na inostranim tržištima.
Privreda kapitalističkih država je naročito u drugoj polovini XIX i početkom XX veka bila pogođena cikličnim kretanjem i izbijanjem ekonomskih kriza. To je druga velika promena u funkcionisanju privrede kapitalističkih zemalja. Počev od 1825. godine, ekonomske krize su se nizale gotovo u ravnomernim vremenskim razmacima: 1836., 1847., 1857., 1866., 1873., 1882., 1890., 1907., 1914., 1921., sve do poslednje i najveće ekonomske krize, nazvane Velika ekonomska kriza, koja je trajala od 1929. do 1933. godine. Privatna inicijativa i tržišni mehanizam pokazali su nemoć da prevedu privredu iz faze recesije u sledeće faze cikličnog kretanja – oživljavanje i prosperitet. Velika kriza 1929.-1933. nije bila samo prva istinski velika kriza privreda kapitalističkih država, već je predstavljala i slom čitavog teorijskog sistema ekonomskog liberalizma, zasnovanog na slobodnom tržištu i preduzetničkoj inicijativi.
U takvoj situaciji, odbačen je postojeći koncept i javila se potreba za novim teorijskim rešenjem. Tada se pojavljuje revolucija u vidu Kejnzovog dela Opšta teorija zaposlenosti, kamate i novca, koje je dalo teoretsku osnovu za aktivnu ulogu države u privredi, što se u ekonomskoj teoriji naziva državni intervencionizam.
Kejnzova doktrina zasniva se na uverenju je neophodan određeni upliv države u delovanje tržišta zarad boljeg funkcionisanja ekonomije u celini. On se zalagao za primenu odgovarajućih mera koje bi vlade trebalo da preduzimaju u zavisnosti od privredne situacije, odnosno zavisno od konkretne faze u cikličnom kretanju privrede. Država bi se svojim merama, putem određenih fiskalnih i monetarno-kreditnih instrumenata, fokusirala na regulisanje agregatne tražnje, koja bi onda uticala na rast ili opadanje proizvodnje ili BDP-a uopšte. U fazi prosperiteta uloga države sastojala bi se u zahvatanju dohodaka mehanizmom poreza i stvaranju državnih rezervi, a u fazi depresije ona bi investirala u privredu kako bi oživela privrednu aktivnost. Na Kejnzovoj doktrini razvijena je ekonomska politika, koja obuhvata sistem instrumenata i mera pomoću kojih država reguliše tokove novca i kredita, profite preduzeća, dohotke domaćinstava, vrši preraspodelu dohodaka, preusmerava finansijske tokove u relativno nerazvijena područja i grane, stimuliše rast i razvoj privrede, utiče na rast zaposlenosti, obuzdava prekomernu inflaciju, povećava investicije, vodi politiku spoljnotrgovinskih aktivnosti podsticanjem izvoza ili ograničavanjem uvoza itd.
Treća krupna promena jeste promena u funkcionisanju tržišta radne snage. Sa jačanjem socijalističkog radničkog pokreta i širenjem svesti o potrebi humanizovanja uslova rada, kao posledica učenja Marksa i Engelsa, radnici se sve više udružuju u sindikalne organizacije. Time se stvaraju uslovi da radnici putem sindikata lakše ostvaruju svoje ekonomske i druge interese, počev od visine plate (najamnine), osiguranja socijalne i zdravstvene zaštite, zapošljavanja, skraćenja radnog vremena, prava na godišnji odmor i dr. U borbi za svoje interese radnici su se pomoću sindikata organizovali i stupali u štrajkove ili pregovarali o boljim uslovima rada. Država je ovde videla svoju ulogu kao posrednika između interesa radničke klase, s jedne strane, i odbrane opšteg interesa države, tj. očuvanja kontinuiteta privrednih aktivnosti i političkog mira u zemlji. Stoga se njena uloga u ovoj sferi svodi na donošenje propisa o radnim odnosima, minimalnim platama, socijalnoj i zdravstvenoj zaštiti radnika, pravu na zaposlenje, godišnji odmor i penziju i dr.
Objavio kacab 24. april 2024.
Objavio roska1 24. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.