Digitalni marketing i značaj prisustva kompanije na internetu
Objavio tatjana.p 18. septembar 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Menadžment
Objavio krlekrle 03. avgust 2013. Prijavi dokument
1.1.Odnos parlamenta i Predsednika Republike
Sve države imaju parlament, ali sve one nisu parlamentarne demokratije. U Srbiji
je na snazi polupredsednički sistem. To je sistem sa dualnom egzekutivom u kojem i
predsednik i premijer imaju moć donošenja odluka (decision-making power). Po
Lajphartu, ovi sistemi nisu sinteza parlamentarizma i prezidencijalizma, već alternacija
između predsedničkih i parlamentarnih faza[1]. Po Sartoriju, polupredsednički sistem ima
sledeće osobine ili karakteristike5: Prvo, šef države (predsednik) bira se narodnim
glasanjem – neposredno ili posredno – na unapred utvrđen period; drugo, šef države deli
izvršnu vlast sa premijerom, čineći tako deo strukture sa dvojnom vlašću koju definišu
ova tri kriterijuma: 1. Predsednik je nezavistan u odnosu na parlament, ali nije mu
dopušteno da vlada sam ili neposredno; stoga njegove direktive mora prihvatiti i uskladiti
njegova vlada; 2. Simetrično, prvi ministar i njegov kabinet nezavisni su od predsednika
u onoj meri u kojoj su zavisni od parlamenta, odnosno utoliko što podležu
parlamentarnom poverenju ili nepoverenju (ili oboma), i utoliko što im je neophodna
parlamentarna većina; i 3. Struktura sa dvojnom vlašću poluprezidencijalizma
omogućava različite ravnoteže kao i promenljiva ustrojstva vlasti unutar egzekutive,
samo mora uvek postojati „potencijalna autonomija“ svake jedinice ili komponente
egzekutive.
U Srbiji je Ustavom iz 1990. uveden polupredsednički sistem koji su do 2006.
obeležile tri faze: 1. Prezidencijalistička faza – (1990-1997);Kvaziparlamentarna faza – (1997-2001); i Faza kohabitacije – (2004-?). Ustavna pozicija i moć predsednika ne koincidira uvek sa njegovomrealnom moći. Kako bi upozorio Sartori, „vlast nije pitanje titulara, već onoga ko je vrši“.
Predsednik Republike ima nesrazmerni legitimitet u odnosu na vladu, koji prizilazi iz
neposrednog izbora od strane građana (a ne od strane parlamenta). Šef države i šef vlade
imaju disproporcionalnu moć i legitimitet. U modernim demokratijama postoje neke
konvergencije između prakse predsedničkih i parlamentarnih sistema sa
personalizovanom vlašću i liderstvom sličnom prezidencijalizmu. U polupredsedničkom
sistemu, kao i u čistom prezidencijalizmu, postoji dualna legitimacija. I predsednik
(egzekutiva) i skupština (kongres, legislativa) imaju demokratsku legitimaciju (takmiče
se za legitimaciju) koja proizilazi iz neposrednog načina izbora. Ako obe grane vlasti
imaju neposrednu demokratsku legitimaciju – ko je na osnovu demokratskih principa
legitimniji i pozvaniji da govori „u ime naroda“, predsednik ili skupštinska većina (koja
može biti suprotna predsedniku). Oba su izabrana glasovima građana u slobodnoj
kompeticiji među različitim alternativama. Konflikt među njima je uvek latentan i
ponekad može da bude dramatičan a nema demokratskih principa da se razreši. U
parlamentarnim sistemima toga nema jer egzekutiva nije nezavisna od skupštine. Ako
većina u skupštini zahteva promenu pravca politike, ona može zameniti vladu.
Predsednik Srbije nema „proaktivnu moć“ predlaganja zakona i donošenja uredbi
sa zakonskom snagom (dekreta), već samo „reaktivnu“ moć vraćanja zakona. Veto je
reaktivna zakonodavna moć. Obzirom da ukazom proglašava zakone, može zahtevati da
Narodna skupština ponovo glasa o zakonu, ali je dužan da proglasi ponovo izglasan
zakon.
Objavio tatjana.p 18. septembar 2024.
Objavio Vladimir Murganic 30. jun 2024.
Objavio dmitardjukic 30. jun 2024.
Objavio Suzana Božić 23. septembar 2024.
Objavio pavle.najdenov 23. septembar 2024.
Objavio pavle.najdenov 23. septembar 2024.
Objavio jelpet2000 30. septembar 2024.
Objavio zeljanasredojevic 23. septembar 2024.
Objavio Suzana Božić 23. septembar 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.