Sličnosti i razlike između menice i čeka
Objavio kacab 24. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Ekonomija
Objavio damjan123 31. maj 2014. Prijavi dokument
1 UVOD
Nakon jedanaest godina “reformi” Srbija se danas praktično nalazi na početku tranzicije u demokratsko društvo i tržišnu ekonomiju. Za razliku od situacije s kraja osamdesetih, kreatori ekonomske politike u Srbiji danas pred sobom imaju iskustva zemalja u tranziciji i mogućnost da izaberu one koncepte tranzicije koji su pokazali rezultate. Uz dužno uvažavanje nosiocima ekonomske politike koji sprovode segmente tranzicije kao što su stabilizaciona monetarna politika, fiskalna relaksacija i harmonizacija, deregulacija i reregulacija, privatizacija ipak predstavlja osnovnu polugu tranzicije i istovremeno ključni kamen spoticanja u realizaciji reformi u zemljama centralne i istočne Evrope. Privatizacija je lakmus koji jasno pokazuje čvrstinu opredeljenja vlade da sprovede sveobuhvatne reforme, prevashodno zbog posledica koje izaziva u pogledu promena socijalnog statusa i što je možda još važnije, kulturnog obrasca i načina razmišljanja populacije. Istorija privatizacije u Srbiji, koja je možda najočitija potvrda ove teze, praktično je istorija primene različitih modela besplatne distribucije kapitala zaposlenima, penzionerima i građanima. Međutim, ukupni efekti privatizacije u Srbiji do demokratskih promena su minimalni, pre svega usled odsustva jasne volje tadašnje političke elite na vlasti da se dosledno sprovedu reforme i tranzicija ka tržišnoj ekonomiji.
U takvom miljeu, a u sklopu sveobuhvatnih reformi u Srbiji, počela je izrada novog zakona o privatizaciji. U okviru Ministarstva za privredu i privatizaciju formirana je radna grupa sa ciljem da, na osnovu iskustava privatizacije u Srbiji i iskustava zemalja u tranziciji, pripremi zakonsku osnovu i institucionalnu podršku novom konceptu privatizacije u Srbiji.
Pri izradi novog koncepta privatizacije, radna grupa se rukovodila sledećim ciljevima:
1. Stvaranje otvorene privredne i strukture vlasništva
2. Maksimiziranje investicija u realni sektor
3. Socijalna i politička prihvatljivost
4. Uspostavljanje jasne vlasničke strukture i na njoj zasnovanih mehanizama korporativnog upravljanja
Pri definisanju konkretnih rešenja, radna grupa se rukovodila sledećim principima:
1. Privatizacija mora biti obavezna i oročena
2. Tržište je jedini arbitar vrednosti kapitala preduzeća
3. Vrednost kapitala preduzeća se može maksimizirati ako i samo ako se primeni konkurentski princip prodaje kapitala/imovine
4. Proces privatizacije mora biti javan i transparentan radi uspostavljanja i održavanja kredibiliteta institucija koje sprovode privatizaciju
5. Kapital prezaduženih i preduzeća u operativnoj krizi ne može biti valorizovan na tržištu bez prethodnog finansijskog i organizacionog restrukturiranja; preduzeća u strateškoj krizi uopšte ne mogu biti prodata (čak ni za dolar) te je neophodna njihova likvidacija
6. Privatizacija mora biti socijalno prihvatljiva, tj.pozicija zaposlenih u privatizovanim preduzećim ne sme biti gora nakon privatizacije; takođe, deo kapitala mora pripasti ne samo zaposlenima već svim punoletnim građanima države kako bi se uvažio dostignuti nivo prava prema prethodnim zakonima;
7. Zakon ne sme sadržati retroaktivna rešenja
Svaki od navedenih principa mora biti zadovoljen, imajući sve vreme u fokusu unapred definisane ciljeve privatizacije. Neki od principa su zadovoljeni metodološkim postavkama novog Zakona o privatizaciji, neki strukturiranjem sistema nadzora i kontrole procesa a neki pozicioniranjem institucija nadležnih za sprovođenje privatizacije.
U izboru između dva osnovna modela, besplatne podele kapitala i prodaje kapitala, radna grupa se odlučila za model prodaje, prevashodno zbog negativnih iskustava sa modelima vaučerizacije i besplatne podele kapitala u zemljama centralne i istočne Evrope.
U modelu prodaje ne postoji period preraspodele besplatnih akcija na tržištu i direktno se vrši prodaja kapitala strateškim investitorima, čime se:
1. skraćuje vreme strukturnog prilagođavanja preduzeća uspostavljanjem sistema upravljanja izvedenog iz vlasništva;
2. na tržište “uvlače” kredibilni partneri čime se smanjuje rizik zemlje ulaganja i cena kapitala što pozitivno utiče na priliv direktnih investicija i svežeg kapitala u zemlju uopšte;
3.podiže tehničko tehnološki nivo privrede putem investiranja u novu opremu i transfer tehnologije koji je u tim slučajevima neminovan;
Jedini cilj kojim se permanentno mora upravljati jeste socijalna prihvatljivost privatizacije, koja istovremeno predstavlja i jedan od najvećih izazova privatizacije u našim uslovima. To se može delimično postići optimiziranjem odnosa između transakcione cene i zahteva za učešćem kupca kapitala u rešavanju viška zaposlenih u preduzećima. Međutim, ovaj problem je nemoguće kratkoročno rešiti privatizacijom, jer ga privatizacija nije ni stvorila. On mora paralelno biti rešavan državnom socijalnom politikom, politikom podsticanja direktnih investicija, politikom razvoja malih i srednjih preduzeća i drugim merama koje moraju biti u funkciji podsticanja mobilnosti radno aktivnog stanovništva i izmeštanja brige o socijalno ugroženim slojevima stanovništva iz privrednih subjekata.
Objavio kacab 24. april 2024.
Objavio roska1 24. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.