Odlomak

UVOD

Sportski događaji predstavljaju široki društveni fenomen savremene civilizacije. Pod sportskim događajem se podrazumevaju različite aktivnosti organizatora koje su usmerene na ponudu programa, odnosno igre izvršilaca sportskog događaja određenoj sportskoj publici sa ciljem ostvarivanja sportskog rezultata.
Sportski događaji se mogu posmatrati i u širem kontekstu u kojem nije od primarnog značaja ostvarivanje sportskog rezultata, nego se više izražava njihov netakmičarski karakter. U ovom slučaju, sportski događaji obuhvataju i rekreaciju, relaksaciju, zabavu, odnosno razonodu. Sportski događaji u širem smislu nisu predmet posebnog izučavanja u menadžmentu događaja. U menadžmentu događaja se izučavaju prvenstveno sportski događaji sa jasno izraženim takmičarskim karakterom, jer on predstavlja osnovnu karakteristiku profesionalnog, odnosno organizovanog sporta. Sportski događaji se organizuju kako bi se zadovoljile socijalne, odnosno društvene potrebe posetilaca.
Sportski događaji su poznati još od samih početaka ljudske civilizacije. Sa napretkom u organizovanju društvenog života primećuje se i razvoj sportskih događaja u današnjem smislu reči. Početak organizovanih sportskih događaja datira iz antičkog perioda. Poznato je da su prve Olimpijske igre održane davne 776 g.p.n.e u antičkoj Grčkoj. U vreme Rimskog carstva, sportski i Olimpijski duh antičke Grčke zamenjen je borbama u arenama, u kojima su se umesto sportista gladijatori borili na život ili smrt. Osim pojedinačnih turnira, u ovom periodu nije bilo većih i značajnijih sportskih takmičenja. Nakon srednjovekovne pauze, u kojoj osim održavanja turnira plemića u borbenim veštinama, nije bilo značajnijih sportskih događaja, razvoj savremenog sporta se vezuje za 1884. godinu, odnosno za održavanje Međunarodnog kongresa na Sorboni u Parizu, na kojem je doneta odluka o formiranju Međunarodnog Olimpijskog Komiteta. Prve savremene Olimpijske igre su održane 1896. Godine u Atini. Obnavljanjem Olimpijskih igara, sportski događaji postaju sve učestaliji, u formi nacionalnih i međunarodnih takmičenja, sa veoma razuđenim programom, namerama i pravilima održavanja. Sportski događaji su ubrzo postali sastavni deo društvenog života velikog broja naroda i država, tako da se u današnje vreme države pojavljuju kao pokrovitelji, a često i kao suorganizatori, odnosno domaćini popularnih sportskih takmičenja.
Sportske potrebe, kao nova vrsta potreba savremenog društva, imaju heterogenu strukturu. Broj Olimpijskih sportova se iz godine u godinu uvećava, što govori o veoma istančanim potrebama, željama i očekivanjima sportista i sportske publike. Zadovoljenje sportskih potreba ostvaruje se učestvovanjem i praćenjem sportskih događaja vezanih za različite vrste sporta. Savremeni sportski događaji postaju prepoznatljivi po značaju pobede pojedinaca, timova i reprezentacija. Pored snažno izraženog takmičarskog aspekta, savremeni sportski događaji poprimaju karakteristike show business-a i karnevala. Na ovaj način, sportski događaji privlače veliku pažnju i interes široke sportske i društvene javnosti, koja se pojavljuje kao publika u fizičkom i informacionom okruženju.

 

 

 

 

 
STRUKTURA SPORTSKE PONUDE

Sportski događaj je deo sportske ponude. Ponuda se naziva i sportskim proizvodom, koji označava sve što može biti ponuđeno na tržištu, kako bi se zadovoljile određene želje ili potrebe potrošača.U razmatranju strukture sportske ponude, odnosno sportskog proizvoda, menadžeri sportskih događaja trebaju da poznaju odgovore na tri osnovna pitanja:

1. Šta mogu sportske organizacije, klubovi ili sportisti pojedinci da ponude sportskoj publici, odnosno potrošačima sportskih događaja?
2. Koje potrebe sportske publike zadovoljavaju sportisti pojedinci, klubovi ili sportske organizacije?
3. Kojim metodama trebaju da se koriste menadžeri sportskih događaja u zadovoljavanju identifikovanih potreba sportske publike?

Postoji razlika u zadovoljavanju potreba ljudi koji prate održavanje sportskih događaja. Široka sportska publika dolazi na sportske terene i objekte u cilju zadovoljenja potrebe za razonodom. Deo sportske publike, koji predstavljaju navijači i članovi sportskih događaja zadovoljavaju potrebe za pripadnošću. Predstavnici medija koji prate održavanje sportskih događaja zadovoljavaju egzistencijalne, odnosno profesionalne potrebe.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Više u Sport

Komentari