Odlomak

Uvod
Svi veliki gradski centri izgledaju isto (velike staklene zgrade i ogromni neboderi), nacionalne kulture sve više blijede i uspostavlja se jedna globalna potrošačka kultura, suvereniteti država gotovo da se više ne raspoznaju jer je svaka od njih prisiljena djelovati po zakonima tržišta i zapravo kao firma.
Stihija koju donosi kapitalizam kao globalni sistem doveo je do pretvaranja svijeta ljudskih odnosa u robne odnose. Zakon ponude i potražnje je prvi, a i posljednji zakon koji danas postoji, promjena je gotovo nemoguća zato što kapitalizam kao sistem nema svojih znakova (kao što monarhija ima kralja), već on uzima znakove iz drugih sistema i kultura i pretvara ih u svoje time što ih pretvori u robe, tako da danas uopšte nije čudno kada vidimo majicu (koja se prodaje) na kojoj stoji lik Che Guevare ili natpis C.C.C.P. Ista sudbina snalazi i razne pokrete poput feminizma, anti-globalizma, pokreta za zaštitu prirode i sve ostale.
Ljudi su oduvijek težili da što brže razmjenjuju podatke i informacije. U počecima su to radili trkači-pismonoše, pa su ih zamijenili golubovi-pismonoše, pa se pojavila pošta koja je raznosila poruke i informacije. Nakon toga se pojavljuju novine kao prvi vid globalne komunikacije. Pojava radija, a zatim i televizije označila je početak novog doba u kome se informacije šire gotovo u trenutku. Ali ni to ljudima nije bilo dovoljno, i zbog tih pobuda je nastao Internet– Mreža svih Mreža, Mreža prebogata informacijama, gdje se one šire nezamislivom brzinom.

Različite zemlje imaju različite stepene kontrole medija, u rasponu od očigledne državne ili samo-cenzure do “nezavisnih” regulatora koji koriste kazne i razne oblike zakona da forsiraju svoje viđenje funkcionisanja medija. U današnjem svijetu mediji više nego ikad imaju značajnu ulogu u predstavljanju i interpretaciji dominantnih ideja društva. Moderni svijet danas funkcioniše po zakonima kapitala i pod pokroviteljstvom masovnih medija. Svijet u kojem živimo jeste svijet kapitala i masovnih medija (novine, televizija, radio, Internet) i realnost uopšte ne postoji van medijske sfere.

Dnevne novine : Prvi mas-mediji

Razvoj novina je povezan sa otkrićem štamparske prese i od tada počinje rapidno da zamjenjuje praksu ručnog pisanja obavještenja, koja je postojala u dotadašnjim centralizovanim imperijama. U rimskom carstvu su objavljivane “Acta Diuma” ili “dnevni akti”, koji su bili isklesani u kamenu ili metalu i postavljani na javnim mjestima. U Kini su vijesti pisane na komadima svile i davale su se na čitanje vladinim službenicima. U 16. vijeku u Njemačkoj se javljaju novine koje nisu samo sadržavale vijesti i obavještenja već i tračeve i glasine.

Prve dnevne novine se u svom savremenom obliku javljaju oko 1700. godine i dijeljene su u vidu štampanih pamfleta i papira sa raznim obavještenjima, ali tek krajem XIX vijeka stiču veliki broj čitalaca i postaju značajan faktor u razvoju modernih medija. Krajem XIX vijeka u Americi se pojavljuje jeftina štampa, prve lokalne i regionalne novine. 1880. godine bilo je oko 11,314 listova, a 1890. se prvi put pominju milionski tiraži. U Evropskim zemljama se uglavnom javljaju listovi koji se distribuiraju po cijeloj zemlji.

U to vrijeme izdvajaju se dva ugledna dnevna lista, ”New York Times” i Londonski ”Times” koji vremenom postaju značajna politička snaga i mnogi listovi se ugledaju na njih. Međutim, uticaj novina slabi pojavom novih medija – radija, bioskopa i televizije.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Više u Sociologija

Komentari