Odlomak

UVOD
U današnje vreme globalnog tržišta i hiper konkurencije jedan od ključnih načina diferencijacije na tržištu, posebno ako pružate usluge, je motivisanje zaposlenih da pruže vrhunsku uslugu kupcu. Kad govorimo o motivaciji prvo što padne napamet je nagrađivanje. Nagrađivanje zaposlenih danas je očigledno veoma bitno za uspeh zaposlenih u organizacijama, što znači da ih treba motivisati za uspeh kroz razne vrste nagrada. Jedino se izgradnjom kvalitetnog motivacijskog sistema može postići mnogo veća organizaciona uspešnost. Nagrađivanje i motivacija zaposlenih smatraju se najkompleksnijim i najosetljivijim aktivnostima. Ljudski resursi se smatraju najkvalitetnijim društvenim kapitalom. Zato je potrebno sačuvati ga, i usmeravati ga u oblasti razvoja u okviru poslovnih sistema. Motivacija za rad, kao i motivacija uopšte vrlo je kompleksan problem i zauzima značajno mesto u konceptu menadzmenta ljudskih resursa, pa joj zato treba posvetiti više pažnje.

Po principu ako želite motivisane zaposlene morate ih i nagraditi. Pitanje je da li je ova jednačina (motivacija = nagrađivanje) tako direktna i jednostavna, odnosno da li veća nagrada automatski znači i veću motivaciju? Nagrađivanje je neophodan sastojak formule za motivaciju, ali od toga kako ga koristite i primenjujete zavisi njegovo uspešno dejstvo i efekat.

Potrebu za motivisanjem možemo definisati kao unutrašnje fizičko ili psihičko stanje neravnoteže, t.j. kao nedostatak nečega. To „nešto“ može bit hrana, odeća, voda ili nešto slično, ali isto tako može biti i neka duhovna vrednost – muzika, druženje i sl. Motivacija kao određeni podsticaj ljudi na određenu aktivnost ima veoma široko i složeno značenje i veoma raznovrsnu primenu. Na primer, roditelji motivišu svoju decu tako što im obećaju da će im učini ili ispuniti neku ćelju ukoliko udu poslušna, ukoliko dobro uče, a u upravljanju preduzećem motivacija ima specifično značenje zato što se njome obezbeđuje poželjno ponašanje ljudi radi postizanja ciljeva organizacije i zadovoljavanja njihovih sopstvenih potreba.

Cilj ovog rada jeste da ukaže koliko je motivisanje zaposlenih važno, koliko za same zaposlene toliko i za organizaciju i njeno uspešno poslovanje. Što je zaposleni više motivisan, pokazivaće i bolje rezultate rada.
1 MOTIVACIJA I DEFINISANJE MOTIVACIJE
Pojam motivacija (lat. motiv – pobuda, podsticaj) vezujemo za ljudske potrebe. Potreba se objašnjava kao unutrašnje fizičko ili psihičko stanje neravnoteže, odnosno kao nedostatak nečega. To nešto može biti hrana, voda, odeća i slično, ali i neka duhovna vrednost, kao što je muzika, poezija, druženje i slično.

Motivacija kao određeni podsticaj ljudi na neku aktivnost ima veoma široko i složeno značenje i veoma raznovrsnu primenu. Na primer, roditelji motivišu decu svojim obećanjima da će im ispuniti neku od želja elja ako dobro uče ili da budu poslušna, a u upravljanju preduzećem motivacija ima specifično značenje, jer se njome obezbeđuje poželjno ponašanje ljudi radi postizanja ciljeva organizacije i zadovoljavanja njihovih sopstvenih potreba. Na taj način se integrišu ciljevi organizacije i motivi ljudi koji su u njoj zaposleni. Ljude je u preduzeću moguće uspešno motivisati udruživanjem sposobnosti pojedinaca s ciljevima organizacije, uz zadovoljavanje njihovih ličnih potreba. Praćenje i ocenjivanje radne uspešnosti pretpostavka je obavljanja čitavog niza zadataka menadžmenta ljudskih potencijala.

Prema Bahtijarević – Šiber to je kontinuirani proces vrednovanja i usmeravanja ponašanja i rezultata rada u radnoj situaciji. Brojni su se teoretičari i psiholozi bavili istraživanjem pojma motivacije, njegovim definisanjem i otkrivanjem faktora koji motivišu ljude.

Osnivač klasične teorije o organizaciji u vezi sa motivacijijm jeste F.W.Taylor. Prema njegovoj teoriji, ukoliko se radnicima obezbede neophodni uslovi, oni će, kao i svaki drugi element proizvodnje, raditi kontinuirano. Svakodnevna praksa u mnogim organizacijama pokazuje da veliki broj menadžera nije svestan značaja koji priznanja i nagrade imaju za zadovoljstvo i motivaciju zaposlenih, na njihovu spremnost da na poslu pruže svoj maksimum i da se posvete ostvarenju postavljenih ciljeva.

„Istraživanje koje je sprovelo Odeljenje za prirodne resurse iz Minesote, SAD, međutim,pokazuje:
-68% anketiranih smatra daje važno da njihov kvalitetan rad bu.de primećen i vrednovan;
-67% misli da su ljudima potrebna priznanja za njihov rad;
-63% smatra da bi ljudi voleli da dobiju više priznanja na poslu;
– samo 8% anketiranih ističe da ljudima na poslu, nisu potrebna priznanja.“

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari