Obrazovanje kao komponenta karijernog vođenja i savetovanja u tranzicionim periodima profesionalnog razvoja odraslih
Objavio minche90 18. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Filozofija
Objavio Teaaa2133 22. avgust 2013. Prijavi dokument
Apstrakt:
U ovom radu autor nadstoji da prikaže kako se Platon neprekidno vraća temi književnosti, osobito delu koji se tiče poezije. Njegov stav prema takvoj vrsti umetnosti je krajnje neprijateljski i negativan. Njegova kritika se smatra pokušajem da se izbaci, odnosno, zabrani umetnost u polisu. Međutim, kako je duh antičke epohe obilovao raznim umetnostima, potpuna zabrana i izbacivanje nije bilo moguće.
Ključne reči:
Platon, umetnost, poezija, muzika, mimetika, mitovi, podražavanje, Homer, Hesiod;
Umetnost i poezija
Problem umetnosti možemo vezati za mnogo mesta Platonove filozofije na kojima on raspravlja o pojmu veštine, umeća- τέχνη, odnosno na kojima dovodi u pitanje razumevanje veštine kao neke vrste oruđa. Pošto je Platon izvrstan pisac dijaloga, od njega bi se očekivalo da umetnosti pripisuje veliku vrednost, međutim njegova misao i stavovi govore sasvim suprotno. On se prvi zalaže i predlaže cenzurisanje umetničkih kreacija u polisu i uvođenje čvrste državne kontrole. Smatra da većinu umetnika treba zabraniti u idealnoj državi, jer umetnost ne teži ka mudrosti, već ka zadovoljstvu u čulnom svetu. Platon pominje prastaru zavadu između poezije i filozofije u kojoj je i sam bio učesnik. Naime, filozofi i pesnici su za sebe tvrdili da poseduju izuzetnu mudrost i otuda se javila netrpeljivost i suparništvo. Pesništvo i filozofija se po Platonu razlikuju po tome što se pesništvo bavi prividom, dok se filozofija bazira na ono što je uzvišeno, večno i nepropadljivo. Platon je osećao posebnu odbojnost prema obliku umetnosti koji se naziva mimetička umetnost. Platonova kritika mimetičke umetnosti sugeriše da mimetički umetnici ruše temelje božanskog, morala i dobrog. Platon razlikuje dve vrste podražavanja. S jedne strane, to je umeće stvaranja privida, a sa druge, umeće preslikavanja, odnosno, umetnost kopiranja. Mimetičar nema znanje o idejama, niti o čulnoj predmetnosti, a ni ispravno mišljenje o stvarima o kojima govori, odnosno pripoveda. Takođe, oštro se protivio lirskoj poeziji, čiji zanos i pomama dolaze od Muza . Smatra da je ovakva vrsta poezije pod uticajem mahnitosti, stoga, ona nadilazi pesme umnih i poreklo umetnosti treba tražiti u prirodnom porivu za izražavanjem. Kritika poezije je uklopljena hipotetički u zasnivanje države i to u onaj deo koji se tiče obrazovanja čuvara. Pošto je ideja ono uzorno, pravu istinu treba tražiti u njoj, jer je umetnost odraz odraza. Platonova široka kritika umetnosti i pesništva prikazana je u dijalogu „Država“, gde se prvenstveno izlažu kritici slikari i tragički pesnici . Njegov stav je kranje sarkastičan i podrugljiv i govori da je umetnost jako daleko od istine, kako on kaže „trostruko udaljena od bivstvujućeg“ .U dijalogu „Ijon“ imamo prikazanu raspravu između Sokrata i Ijona o tome da li pesnik ima veštinu, tehne, i u tome se ogleda radikalna strana Platonovog shvatanja kulture. Prema drugom shvatanju, pesnik raspolaže naučenom veštinom, a pesničko umeće je za svestrano obdarene. U Platonovo vreme u Grčkoj, umetnost i veštine su bili podudarni.
Objavio minche90 18. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio nixazizu 06. januar 2024.
Objavio maricamacapavlovic 07. oktobar 2024.
Objavio Suzana Božić 23. septembar 2024.
Objavio pavle.najdenov 23. septembar 2024.
Objavio ivanavekic 14. oktobar 2024.
Objavio ivanavekic 14. oktobar 2024.
Objavio slobce 14. oktobar 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.